O tom, že jde o rebranding mírně řečeno překotný, svědčí už několik nedávno zveřejněných přehmatů, které se Markovi Zuckerbergovi a jeho nové značce podařilo způsobit. Nový „smrtící“ název je například docela úsměvný pro hebrejsky hovořící uživatele, ke střetu už došlo také s firmou z Arizony, která se kupodivu jmenuje stejně a kupodivu se také věnuje technologiím, no a vizualizace loga navíc nápadně připomíná značku berlínského startupu.
Oznámení Facebooku o jeho novém názvu vyvolalo vlnu reakcí, a to od těch, které byly plné údivu, až po lehce zesměšňující. V Izraeli třeba po nepříliš náročné investigaci odhalili, že slovo „meta“ znamená v hebrejštině „mrtvý“. Aby toho nebylo málo, objevil se už i spor o „novou“ značku.
Meta už tu je
Meta PC, společnost se sídlem v Arizoně, která prodává počítače, byla ještě před pár dny lokální a neznámou firmičkou o 25 zaměstnancích. Poté, co generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg oznámil, že jeho společnost změní název na Meta, se arizonští ocitli ve válce s dnes už bývalým Facebookem. Meta PC mají každopádně registrovanou ochrannou známku už několik měsíců, což jim zdánlivě hraje do karet.
Jsme poctěni, že se Facebook ‚inspiroval‘ logem naší aplikace. Třeba se bude inspirovat i našimi principy v ochraně dat.
Zack Shutt, jeden ze zakladatelů Meta PC, řekl Guardianu, že společnost byla zaregistrována v listopadu 2020 a až do minulého týdne nevěděla o plánech Facebooku používat spojení „Meta“ v jakékoli části jeho rebrandingu. Shutt spolu se spoluzakladatelem Joem Dargerem už také prohlásili, že značku neprodají za méně než 20 milionů dolarů, tedy pokud se ji šéf bývalého Facebooku Mark Zuckerberg pokusí získat.
Profesor práva na kalifornské univerzitě UCLA Mark P. McKenna uvedl, že i když společnost Meta PC podala žádost o ochrannou známku, existují mezery, které mohou Facebooku umožnit tento brand získat. Jedním z takových opatření je podání přihlášky „zpětně“ v jiné zemi a použití data této přihlášky k podání v USA. Velké korporace to dělají často, využívají přitom země, kde mají předpotopní systémy registrací značek.
Logo z Berlína
Vizualizace loga Meta je také nápadně podobná značce jednoho berlínského startupu M-Sense, který prostřednictvím aplikace pomáhá lidem s migrénou. Vlastně se dá říct, že ono logo je téměř identické. Česká mutace magazínu Forbes popisuje, jak se německý podnikatel a šéf M-Sense Markus Dahlem obává, že špatná pověst bývalého Facebooku ohrozí i jeho firmu.
Žalobu prý podávat nehodlá, své pocity zatím jen zveřejnil na Twitteru: „Jsme poctěni, že se Facebook ‚inspiroval‘ logem naší aplikace. Třeba se bude inspirovat i našimi principy v ochraně dat.“ Během pár hodin získal jeho komentář desítky tisíc retweetů a lajků na sociálních sítích. To Dahlema potěšilo, ale už nyní hledá agenturu, která mu pomůže vymyslet logo nové.
Meta zatím baví
Třeba jde jen o náhody a lidé prostě Facebooku (nebo Metě, jak chcete...) nepřejí. Každopádně se od chvíle, co Zuckerberg Metu představil, na firmu a jejího majitele valí spíš problémy než nadšené ohlasy fanoušků virtuálních světů. Facebooku v poslední době zatápí hlavně whistleblowerka Frances Haugenová, která mimo jiné zveřejnila interní informace o tom, jak Facebook podporuje zveřejňovaným obsahem násilné nepokoje v rozvojových zemích, protože v nich dostatečně nekontroluje své služby.
Facebook, tedy vlastně dnes už Meta, se nyní ze všech sil snaží na problémy Facebooku zapomenout a lákat veřejnost na nový virtuální svět. Najímá proto tisíce nových vývojářů a slibuje vytvoření světa, který bude generovat peníze i třetím stranám. Prozatím ale nejen Facebook, ale i Meta čelí nečekaným problémům, které se na první pohled mohou zdát banálními. Jak je ale vidět, svět tyto problémy zatím baví víc než samotné technologické inovace.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian