Podle žebříčku vytvořeného monitorovací aplikací Cloudflare Radar TikTok letos v únoru, březnu a červnu sesadil Google z první příčky a od srpna si dokonce nepřetržitě drží pozici číslo jedna. Loni byl přitom celosvětový vyhledávač neotřesitelně první a řada služeb včetně TikToku, Amazonu, Applu, Facebooku, Microsoftu a Netflixu se umísťovala od druhého místa níže.
Společnost Cloudfare uvedla, že jedním z důvodů nárůstu popularity TikToku je pandemie koronaviru. Lockdowny držely lidi doma a veškeré zábavné aktivity se často odehrávaly jen online prostřednictvím sledování krátkých videí na různá témata, koronavirus nevyjímaje. Videa na TikToku totiž nejsou zdaleka jen o hudbě, tanci a módě, ale často se věnují i politice a aktuálnímu dění.
Více než miliarda uživatelů
Do července letošního roku TikTok podle jiné analytické společnosti Sensor Tower zaznamenal více než tři miliardy stažení. Sociální síť, kterou vlastní čínská společnost ByteDance, má nyní po celém světě více než miliardu aktivních uživatelů a toto číslo stále roste. V Číně se aplikace fungující v souladu s cenzurními pravidly země jmenuje Douyin a běží na jiné síti. Douyin byl původně spuštěn v září 2016. Letos Čína rozhodla, že uživatelé mladší 14 let budou na platformě omezeni na 40 minut denně. TikTok samotný byl mezinárodně spuštěn v roce 2018 po sloučení s další čínskou sociální sítí Musical.ly, aplikací, která uživatelům umožňovala sdílet videa, na kterých se skotačí na známé písničky.
Obavy o bezpečí a soukromí uživatelů jsou důvodem častých snah o omezení a regulace nejen v USA.
TikTok se přes obrovskou popularitu potýká s problémy. V roce 2019 si vysloužil dočasný zákaz v Indii, vyšetřování americké kontrarozvědky a rekordní pokutu poté, co bylo zjištěno, že Musical.ly vědomě hostuje obsah publikovaný nezletilými uživateli. Jedná se o jednu z mála mezinárodně úspěšných čínských aplikací, jejíž popularita neuniká pozornosti politiků a regulačních orgánů po celém světě. Obavy o bezpečí a soukromí uživatelů jsou důvodem častých snah o omezení a regulace nejen v USA. Minulý rok byl TikTok dotlačen k tomu, aby oficiálně popřel, že je ovládán čínskou vládou.
Čína? Influencerům nevadí
Šéf vztahů s veřejností TikToku pro Evropu, Střední východ a Afriku Theo Bertram pro uklidnění vášní prohlásil, že jakoukoli žádost Číny o předání dat odmítne. Pochybnosti o bezpečí dat a úvahy o tom, jak dlouhé prsty má v TikToku čínská vláda, ovšem neubírá čínskému mediálnímu gigantu na popularitě prakticky nic. Ve Velké Británii je jedničkou TikToku vizážistka Abby Robertsová, která má přes 17 milionů fanoušků. I influenceři a mediální hvězdy začali brát TikTok vážně, přesněji řečeno cítí, že jim tato síť přinese něco do jejich rozpočtu.
Na TikToku teď frčí i jídlo, krátké recepty mají miliony sdílení. Výsledkem je, že v USA bude v březnu spuštěna nová služba rozvozu jídla s názvem TikTok Kitchens, která lidem umožní objednávat pokrmy původně prezentované ve virálních videích. TikTok Kitchens spoluzaložil podnikatel Robert Earl, který vlastní americké sítě restaurací Planet Hollywood, Buca di Beppo a Bertucci's.
Na TikToku se tedy mimo hudbu a tanec řeší politika, jídlo a samozřejmě celebrity. Prostě všechno, co lidi zajímá. Není se co divit, že uživatelé mají čím dál tím méně důvodů TikTok opouštět. A že už nepotřebují používat třeba ten… No, jak se ten vyhledávač jmenuje? Jo, Google...
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: BBC