fbpx

Aplikace Záchranka dostala novou funkci. Pomůže lidem s duševními problémy v kritických stavech, aniž by je sanitka musela rovnou odvézt na psychiatrii.

Zveřejněno: 27. 3. 2025

Deprese a úzkosti trápí statisíce obyvatel Česka, deset procent našich spoluobčanů trpí nějakou formou duševní poruchy. Každému z nás se stane, že nevíme kudy kam, občas se ale dostáváme do situací, kdy už si prostě sami pomoci nedokážeme. Většina z nás zná alespoň základy první pomoci, ale jsou situace, kdy se bez zásahu lékařů neobejdeme. A právě v takových chvílích už mnoho let pomáhá aplikace Záchranka, která zjednodušuje a zrychluje kontakt se záchrannými složkami.

O pomoc přes aplikaci můžou požádat i lidé s duševními problémy. Je to extrémně důležité, protože duševní bolest je stejně závažná jako bolest tělesná.

Záchranná služba vyjížděla v roce 2024 v Praze ke skoro šesti tisícům lidí v krizových psychických stavech. Nejčastějšími důvody výjezdů jsou deprese, sebevražedné myšlenky, panické ataky a prudké a náhlé zhoršení duševního zdraví. A Záchranka dostala v Praze novou funkci – o pomoc přes aplikaci můžou požádat i lidé s duševními problémy. Je to extrémně důležité, protože duševní bolest je stejně závažná jako bolest somatická.

Jak to vypadalo v minulosti? „Pacienty s duševní bolestí nebo se suicidální proklamací, případně s prohloubenými depresivními stavy jsme vozili na příjmovou ambulanci psychiatrických nemocnic v Praze. To někdy navyšuje další stres u pacienta, který do nemocnice primárně nechce,“ řekl pro Flowee Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby Praha. Nový psychosociální modul je pro něj obrovským přínosem právě pro tyto kritické situace. „Aplikace je propojka na centra, která jsou k dispozici, ovšem nebyla evidována a operátorky záchranné služby je nemohly využít. Linka 155 samozřejmě funguje i nadále, nyní mají ale alternativu ti nemocní, kteří se právě zdráhají záchrannou službu volat.“

Všudypřítomné technologie, které s sebou nesou negativní stigma, tak mohou dokázat pravý opak. Aplikace umožní jednodušším způsobem vyřešit úzkost nebo aktuální nesomatický problém. „Pro nás je důležité, že vznikla síť psychologické a psychiatrické pomoci, a ne všechno musí být řešeno v nemocnicích. Pevně věřím, že když většina pacientů zavolá včas, tak nebudou muset skončit na lůžku, nenavýší se jim související stres a dostanou se dříve do ambulantní, dispenzární, pravidelné nebo jednorázové péče,“ dodává Petr Kolouch.

Nová funkce Záchranky je výsledkem spolupráce developerů aplikace, hlavního města a jeho příspěvkové organizace Zahrada pro duši. Od 26. března 2025 je k dispozici všem, kteří mají Záchranku staženou v mobilu. „Mým cílem je do dvou let vybudovat v Praze komplexní síť péče o duševní zdraví. Nové tlačítko pro psychosociální pomoc v aplikaci může pomoci lidem, kteří se potýkají s akutními obtížemi,“ řekla náměstkyně primátora Alexandra Udženija, která má v Praze na starosti sociální služby.

„Dosavadní zkušenosti ukazují, že včasná pomoc může zásadně ovlivnit další průběh duševních obtíží a zvyšuje šanci na kvalitní a spokojený život,“ uvedla ředitelka Zahrady pro duši Markéta Školoudová, která na novém modulu spolupracovala. „Pokud člověk vyhledá pomoc včas, často se i jeho obtíže podaří vyřešit dříve a snadněji, než kdyby vyhledání pomoci odkládal. Jsem ráda, že nový modul Záchranky pro pomoc při duševních obtížích je už dostupný všem. A aby byl systém maximálně efektivní, pozvali jsme do projektu také organizace schopné poskytnout krizové služby nejen zdravotní, ale i sociální a jednoduše a efektivně s nimi propojit lidi v krizových situacích.“

Záchranná služba bude využívání nové funkce aplikace monitorovat a zlepšovat, a v případě že se osvědčí, podobně jako se osvědčila aplikace sama, rozšíří se i na další kraje. „Byla bych ráda, kdyby se to rozšířilo do všech krajů, zatím projevil zájem Jihomoravský kraj,“ dodává Udženija. A určitě by to ocenili například také v Ústeckém kraji, kde až čtyřicet procent deváťáků má příznaky deprese a pětina z dětí školou povinných se pokusila o sebevraždu. A právě pro generaci alfa, která se narodila už s mobilem v ruce, může být nová funkce Záchranky doslova a do písmene otázkou života a smrti.

foto: Záchranka

Galerie

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...