V noci z úterý na středu spatřilo světlo světa další video z dílny Kamila Bartoška, známého pod virtuální přezdívkou Kazma. Už první den po odvysílání mělo video na Streamu přes 1 200 000 zhlédnutí a objevilo se pod ním skoro 3000 komentářů. Takovou smršť český internet ještě nezažil.
Kdo je vlastně Kazma a jeho parta kolegů, kteří stojí za pořadem One man show? S nemalou produkcí, invencí a nasazením natáčí neobvyklé reportáže, vymýšlí si mediální kachny. Kazmovi a jeho crew se tak už podařilo dostat falešného Jima Carreyho do přímého přenosu na předávání Českých lvů (k dnešnímu dni přes 1,5 milionu zhlédnutí), upozornit na onemocnění Tourettovým syndromem, když dostal herce předstírajícího tuto nemoc do běžného vysílání Prostřeno (dosud 4 238 817 zhlédnutí), objevit se jako maskot na hokejovém šampionátu 2016 v Moskvě (2 438 430 zhlédnutí), objet za obrovské mediální pozornosti republiku na podivném vozítku v projektu Kazma jede (víc než 1,4 zhlédnutí).
Když se to Kazmovi povede, má víc diváků než večerní zprávy v hlavním vysílacím čase
Kazma prostě tropí hlouposti, občas s přesahem, nabízí nové úhly pohledu na mediální realitu a dělá to tak chytře, že má největší sledovanost ze všech influencerů na sociálních sítích. Když se mu něco obzvlášť povede, má víc diváků než večerní zprávy.
Reklama
A co se v novém díle One man show s názvem 1/10 vlastně stalo? A proč se o tom teď tolik mluví? Leoš Mareš se letos v dubnu vsadil se svým kolegou Patrikem Hezuckým, že bude jezdit skoro celý měsíc v trabantu. A my jsme si jistí, že by to dodržel… nebýt Kazmy Kazmitche. Toho totiž nenechal chladným Leošův dodatek, že bude jezdit celý měsíc v trabantu a tomu, kdo ho uvidí řídit jiné auto, dá svoje Ferrari.
Tři dva jedna... akce!
Kazma se svou crew pak zinscenovali dopravní nehodu kus od Leošova domu. Auto narazilo do dřevěných klád, jedna z nich prorazila sklo a paralyzovala spolujezdce. Vyděšená řidička (herečka) vyběhla z auta a prosila Leoše, aby jí s ním vycouval. Ten bez váhání nasedl do auta a zařadil zpátečku ve snaze pomoct. Zkrátka udělal to, co by měl udělat každý… A vtom vyběhl z křoví Kazma, začal se dožadovat svého Ferrari.
Leoš totiž v ten okamžik řídil jiné auto než svého trabanta. Leoš Mareš se krátce na to svěřil na svém sociálním účtu, že ho Kazma v podstatě vydírá, když na něj připravil fingovanou dopravní nehodu. Celá kauza vzbudila na českém internetu vlnu nevole. Nenávist, vztek. Kazma si to pěkně slízl. A Leoš byl zdrcený. I když, kdo ví?
Po pár týdnech se situace uklidnila. A bylo relativně ticho. Až na to, že Kazmovy posty začaly obsahovat hashtag #ferrarinadobrouvec a nápis 1/10. Nikdo však až do středeční půlnoci, kdy One man show zveřejnila nové video, netušil, že kauza s Leošem byla jenom začátek. A hlavně, k čemu to tehdy celé bylo. Totiž k tomu, aby lidé více zastavovali u dopravních nehod. Protože statisticky vzato zastaví jen jeden člověk z deseti. Kampaň zrealizovala One man show production ve spolupráci s Besipem, Ministerstvem dopravy a dalšími partnery.
Kazma pro dobrou věc
Na couvajícího Leoše navázala podprahová reklama 1/10 v tramvajích, na billboardech, na kravatě Dominika Ferriho... a ve středu po půlnoci se pak kromě videa spustil i vzdělávací web www.1z10.cz. Ve videu se dozvíte i to, že veškerý výtěžek z celé téhle akce jde na pomoc obětem dopravních nehod. A proč k tomu využili právě Leošovu prohranou sázku? Protože, jak říká sám Kazma, „na internetu je ještě jedna věc, která je virálnější než humor... a to je hejt, nenávist, a společný nepřítel...“. A tím se Kazma pro úspěch kampaně 1/10 dobrovolně stal. Což je zajímavý postřeh. Kazma v praxi demonstroval to, před čím kritici sociálních sítí nyní varují.
Socnet svými algoritmy pohání vztek a hledání společného nepřítele. V článku Flowee „Deset důvodů, proč vymazat své účty na sociálních sítích“ se píše: „Sociální média nefandí žádné straně ani světonázoru, nejsou levicová ani pravicová, ovšem fungují nejlépe, když je pohání vztek. Kombinace biologie a matematiky tak za účelem vyšších výnosů pro třetí stranu generuje online války, které polarizují společnost a aktivizují odpor.“
O celé akci jsem za Flowee.cz s Kazmou, jakožto hlavním aktérem, a Markusem Krugem, režisérem celého projektu, mluvila ve středu ráno v Karlíně ve studiu One man show, ani ne 12 hodin po zveřejnění videa 1/10. Jak se kluci cítili, když je všichni po tom „pranku“, čili boudě ušité na Leoše, nenáviděli? A jak se cítí teď? Bylo to vážně celé od začátku naplánované, anebo je myšlenka na osvětovou kampaň napadla až poté, co Leoše napálili? A co se dělo v pozadí kampaně v jejím průběhu?
Bylo to vážně celé od začátku naplánované, anebo je myšlenka na osvětovou kampaň napadla až poté, co Leoše napálili?
Zkusme se na celý příběh podívat z trochu jiného úhlu. Vskutku skvěle natočené video, kde ze sebe viníci dělají filantropy a zdánlivá oběť vychází z boje jako pokrytec. Flowee se zdržuje morálních soudů a nechává na čtenářích, aby si udělali vlastní názor. Snad jen dodejme, že obrovská popularita takových spektakulárních hrátek souvisí s fenoménem „kolapsu reality“ popsaném v článku Flowee „Podal si Obama ruku s Ahmadínežádem?“. Kazmovi a ostatním přejeme zaslouženou popularitu, ale otázkou je, jak budeme do budoucna schopni odlišit skutečnost od dalších a dalších zinscenovaných „kampaní“ a „vtipů“, byť jakoby ve jménu dobra. Jak do budoucna rozpoznat skutečnost v éře fake news a deepfakes?
Jak se teď cítíš, když je video, které osvětluje celou kampaň 1/10, konečně venku?
Kazma: Jak se cítím? Cítím takový zvláštní prázdno. Ale máme hotovo, jsem rád. Doteď jsme měli každý den co dělat, fakt jsme na tom hodně makali. A najednou nic. Nejsou to žádný extatický stavy. Spíš to tak nějak vstřebávám. Přemýšlíme, co bude dál. Takhle to máme vlastně i po každém dílu ONE MAN SHOW. Je to takovej nekonečnej boj.
A jak si myslíš, že se teď cítí Leoš?
Kazma: Asi byl dost překvapenej, ale věřím, že to vezme. V tomto boji není poražených, všichni jsou vítězové.
Jak dlouho vám trvalo celou kampaň 1/10 vymyslet? Kdo se podílel na kreativě?
Kazma: Vymýšleli jsme to tak nějak v průběhu po celou dobu trvání kampaně. Ten příběh, způsob propagace a kreativu jsme vymýšleli já a Markus, exekuci měl pak na starosti náš reklamní team v čele s Pavlem Brůčkem. Ale celkově kolem toho byly desítky lidí, ať už před kamerou, nebo okolo.
Jak se vyrovnáváš s těmi emočními vlnami, které celou kampaň čtvrt roku provázely a ještě provázejí? Mám pocit, že v průběhu tvorby svých projektů často balancuješ na nějaké morální hraně mezi dobrem a zlem. Chvíli pak sklízíš lásku, chvíli tvrdej hejt…
Kazma: No, nebylo to vůbec lehké období, ty 4 měsíce. To říkám na rovinu. Snažím se mít nadhled a držet si to od těla. Věděl jsem, proč to dělám, a řekl jsem si, že to prostě nebudu číst, že to vypnu a nebudu se toho účastnit. V rámci záchrany svého duševního zdraví jsem si to prostě zakázal.
Do rozhovoru se konečně vmísí i Markus: Já zase třeba ty komentáře čtu, třeba i teď pod videem 1/10 na Streamu a překvapivě si z toho občas i něco vezmu. Filtruju ty nesmyslný hejty a hledám konstruktivní kritiku. Jen se musíš prodrat těma s prominutím sajrajtama. Vlastně tak to trochu závidím Kazmovi, že to nedělá.
A jak se ti dařilo držet si od těla tu vlnu nenávisti, co se zvedla po zveřejnění dubnového pranku s Leošem?
Kazma: Jak se mi to obvykle daří, tak tentokrát to bylo celý tak silný, že už se těm negativním reakcím prostě nedalo vyhnout. Už to bylo moc. Snažil jsem se na to připravit. Věděli jsme, že tohle je prostě nutná součást celého příběhu. Ty první týdny toho největšího hajpu jsem se od toho odstřihl. Ale nešlo to úplně… Jdeš prostě po ulici a cejtíš to z těch lidí. Dopředu nás všechny hnalo to, že víme, že je to pro správnou věc.
Táta mi říkal: „Neuškodili jste si tím?“ A já na to: „Hele, tati, neboj, musíš prostě jenom počkat a věřit mi.“ Naštěstí už po dnešku všichni pochopí, proč jsme to takhle celý udělali.
Spíš je to celý takový nepříjemný. Nemůžeš nikomu říct, co děláš. Takže mi volá třeba táta po tom videu s Leošem a říká mi: „Hele, a neuškodili vy jste si tím?“ A já mu říkám: „Hele, tati, neboj, musíš teď prostě jenom počkat a věřit mi.“ V těchhle momentech si říkám: Oukej, vždyť teď budou i na toho tátu v práci divně koukat a říkat si, co to má za syna. A on si bude kvůli mně připadat hloupě. Vlastně už to celý není jenom o mně. Ale naštěstí už po dnešku všichni pochopí, proč jsme to takhle celý udělali.
No jo, ty jsi věděl, k čemu to celé směřuje… Ale ani táta, ani ti lidi to prostě nevěděli. Asi ses ani moc nedivil, že takhle reagovali, když neznali celou pravdu?
Kazma: Byla to reakce, kterou jsme potřebovali.
Markus: My už jsme na to částečně zvyklí, protože po první části něčeho většího, co pouštíme mezi lidi, přijdou reakce typu: „Tak tohle už je moc, raději to celý přestaňte dělat…“ Jenže my pracujeme s momentem překvapení. Média se v těch kontroverzních situacích vyžívaj a my jim samozřejmě na začátku můžeme dát jenom malý kousíček celý tý reality.
A ty jsi s tím sám po morální stránce v pohodě? Přece víš, že to celou dobu není úplně morální. Leoš jde udělat dobrou věc, dostane za to od vás facku a ještě kvůli tomu málem přijde o auto za osm milionů...
Kazma: Jak nám sám Leoš řekl, morální to bylo. My jsme jen zařídili, aby to vypadalo nemorálně. Kdyby to tak nebylo, nevěděla o té kampani dnes celá republika. V celém tom příběhu vlastně vůbec nejde o Leoše Mareše. A je to i pro nás dobrá zkušenost. Už víme, jak chutná úplné dno, a taky víme, že se od něj dá zase odrazit.
No, a když říkáš, že víš, jak chutná to dno… tak jak chutná ten vrchol? Někde jsem slyšela, že co si vyžereš dole, bys měl pak v tom dobrým zase zažívat nahoře. Ale já si tím nejsem úplně jistá, mám spíš pocit, že dole je to peklo a nahoře dost často prázdno. Ta radost je někde mezi tím. Po cestě na vrchol. Jak to vnímáš ty?
Kazma: Před nějakou dobou jsme asi v jednu ráno seděli já, Markus a Jarda Jágr. Popíjeli jsme limču a jen jsme kecali. A Jarda Jágr říká: „Kluci, já kdybych si mohl vybrat, jestli budu Jarda Jágr, tady s tím vším, co vím, že k tomu patří, anebo jestli budu chodit někam do práce a brát 20 tisíc měsíčně a žít normální život, tak bych si vybral to druhý.“ Čím dál víc zjišťuju, že na konci toho honu za světskou slávou a penězi vlastně není nic.
A nevím, od koho jinýho tuhle message chceš než od něho, který si na tohle všechno sáhl, kterej ví, jak to chutná. Víš, kdy vlastně zažívám nejlepší pocity? Kdy si to fakt užívám? Když jdeme do akce, a sedím někde ve 2 ráno schovanej ve křoví a čekám, že se za chvíli něco odehraje. To jsou chvíle, kdy si říkám: „Tak pro tohle to dělám.“
Co chystáte teď?
Kazma: Teď se děsím, že se zeptáš, kdy bude další ONE MAN SHOW. Ve čtvrtek 13. září ve 20:00 spouštíme takovou speciální novou věc, kterou jsme ještě nikdy nedělali… Prostě jsme si udělali vlastní LIVE STREAM Studio. A budeme v něm pro vás živě odpovídat na otázky.
A kampaň 1/10 se bude z vaší strany ještě nějak přiživovat?
Kazma: Budeme dělat making of, teď ten song, co je na konci videa, půjde 14. září ven jako samostatný videoklip. Půjde do rádií, na Spotify, Google play, Apple play, objeví se na YouTube, bude to na Óčku… Takže to bude po nějakou dobu zase hlavní nosič té kampaně.
Markus: Celá ta kampaň má několik fází. Nejdřív byla podprahová, poté velká a okatá, teď vyšel ten díl. I proto tu teď sedíme a povídáme si o 1/10. Potom necháme žít svým životem song a videoklip. Navázali jsme spolupráci s Červeným křížem, který udělal speciální nabídku kurzů první pomoci. Prvních 110 lidí, kteří si vyplní dotazník na stránce 1z10.cz, dostanou ten kurz zadarmo. Ti další pak budou mít až do konce roku 110 korun slevu. My chceme, aby ten web ideálně fungoval i po nás. Něco samostatnýho, co pod hlavičkou Besipu může fungovat, aniž by to bylo obrandované námi. Můžou ho používat školy, autoškoly nebo kdokoliv, kdo má pochyby o tom, že by v takové situaci věděl, jak se zachovat. Doporučuju všem, aby si těch pár minut času vzali a investovali ho do 1z10.cz. Ono to opravdu může postihnout každého z nás kdykoliv. Ať už jedete autem, autobusem nebo pěšky, jste součástí provozu a riziko tam bohužel vždycky bude.
A máte představu, jak dlouho tomu ještě bude potřeba pomáhat, než z projektu odejdete?
Markus: To uvidíme. Teoreticky celá naše aktivita svůj účel splnila. Lidi se o tom dozvěděj. No a teď se k tomu pravděpodobně vyjádří ještě Leoš a bude se to šířit i přes jeho sociální sítě.
A taky i Leoš pochopí, že to bylo pro dobrou věc.
Oba: To doufáme. A netrpělivě na to čekáme. Nejlepší by asi bylo, kdyby se vyfotil v tričku 1/10.
A dopsal tam „JSEM 1/10!,“ ne?
Markus: Jo! To by bylo to nejchytřejší, co by teď mohl udělat.
Jak jste se vlastně k 1z10 dostali? Nebyl váš záměr na začátku prostě jen vytrolit Leoše? Byl to váš nápad, nebo s tím za vámi přišel BESIP?
Markus: My jsme měli určité ingredience, třeba ta Leošova sázka, auto na leasing a pak to, že jsme ho v souvislosti s ní potřebovali dostat do auta, aby řídil. A pak jsme přemýšleli, jak to udělat, aby to mělo nějaký přesah a dávalo to smysl. Pak už to začalo nabírat nějaký směr. Projekt je naší prací a myslíme si, že co se týče efektivity, nemohla mít větší zásah.
Kdyby si teď už přes milion lidí mělo vybrat, jestli se podívá na osvětový video a web bez show a kontroverze, udělal by to jen minimální zlomek z nich. Věříme, že takhle to opravdu může zachránit život.
Takže ta původní myšlenka vzešla od vás a pak až se na to napojilo Ministerstvo dopravy, BESIP a další?
Kazma: Je to, jak říkáš. My jsme si sami vymysleli celý projekt, který jsme jim představili. Díky tomu, že pochopili, jaký to bude mít na lidi psychologický účinek, tak do toho s námi šli.
Nebojíte se toho, že po tom, co teď bude celá pozornost směřována hodně na vás, že se v tom všem nakonec ztratí samotné sdělení kampaně? Myslíte tedy, že lidé opravdu začnou víc zastavovat u dopravních nehod?
Markus: Snažíme se to podpořit tím hashtagem #zastaviljsem, abychom do toho zapojili lidi, kteří zastavili u nehody, a aby se oni sami stávali ambasadory sdělení celé téhle kampaně. Mělo by to přejít od nás ke skutečným lidem s tímto příběhem, a ti by měli inspirovat další. Jedním z našich cílů je i to, že pokud někdo něco takového zažije, tak si to s námi spojí a ten příběh nám sdělí. Plus má každý možnost stát se influencerem a doslova nositelem téhle myšlenky. Na webu onemanshow.cz jsou k dispozici trička 1/10. Veškerý zisk věnuje ONE MAN SHOW Foundation na pomoc obětem dopravních nehod.
A poslední otázka ještě na Tebe, Kazmo... Ve Flowee teď na 29. 9. chystáme Den offline. Chceme lidi inspirovat k tomu, aby si dali aspoň na den pauzu od moderních technologií a sociálních sítí. Může si Kazma Kazmitch osobně dovolit být vůbec někdy „offline“?
Kazma: Já? Já jako upřímně skoro vůbec. Kdy jsem to byl naposled offline? To už si ani nepamatuju. Normálně fakt nevím… Jako vlastně jo! Bylo to, když jsme s Markusem oblétávali svět v YES Manovi. To se mi podařilo vytvořit takovej odstup od dění všude kolem. To byl asi můj poslední delší okamžik, kdy jsem si mohl dovolit být tak nějak offline. A bylo to fakt super. Ale bohužel to dneska začíná být luxus, který si jen málokdo může dovolit. Minimálně pro mě teď je. Ale pokud lidi můžou, tak ať do toho určitě jdou.
foto: Michaela Cásková, zdroj: 1/10