Původně zřejmě dobře míněná kampaň #MeToo přináší další a další vedlejší efekty, které se negativně projevují na vztazích mezi muži a ženami. Jedna z posledních studií dokonce ukazuje, že muži se nyní více bojí žen. Přesněji řečeno pociťují přílišnou nervozitu, když vstupují do interakce na pracovišti. V průzkumu poradenské společnosti Lean In to uvedlo šedesát procent mužů-manažerů. Prý se nejvíce obávají toho, že je ženy-spolupracovnice obviní ze sexuálního obtěžování. Kromě toho se muži nyní také častěji obávají ženy školit či zaučovat na jejich pracovní pozici, dále mají strach ze socializace nebo setkávání mezi čtyřma očima.
Počet mužů, kteří vyjádřili obavy z žen, je meziročně skoro o třetinu vyšší, uvádí studie. K tomu je ještě třeba připočítat šestatřicetiprocentní nárůst počtu mužů, kteří uvedli, že se aktivně vyhýbají kontaktu se ženami na takzvaných juniorských pracovních pozicích. To se ale nakonec obrací proti samotným ženám, protože fakt, že se jim seniorní muži (raději) nevěnují, má negativní dopad na jejich další kariérní růst.
Dostali jsme se do slepé uličky. Dovolím si tvrdit, že nikdo nikdy nebude povýšen, pokud se nezúčastní jednání mezi čtyřma očima.
„Naprostá většina manažerů na seniorských pozicích jsou muži,“ říká k tomu Sheryl Sandbergová, zakladatelka společnosti Lean In a současná výkonná ředitelka společnosti Facebook. „Jestliže se ale muži zdráhají setkávat se ženami na nižších pracovních pozicích mezi čtyřma očima, pak ženy nemají stejnou šanci ukázat, co v nich po profesní stránce skutečně je, a nemohou růst,“ dodala.
Slepá ženská ulička
Podle Sandbergové se tak bude jen prohlubovat propast mezi muži a ženami nejen v příležitostech, ale i v příjmech. „Dostali jsme se do slepé uličky. Dovolím si tvrdit, že nikdo nikdy nebude povýšen, pokud se nezúčastní jednání mezi čtyřma očima,“ uvedla mimo jiné Sandbergová v pořadu This Morning televize CBS. „Muži dnes devětkrát častěji váhají někam cestovat se ženami a šestkrát častěji váhají jít se ženou na pracovní večeři,“ dodala.
Nestačí, aby muži ženy neobtěžovali. Je třeba, aby nás přestali také ignorovat.
Sandbergová upozorňuje, že současná situace se ještě daleko víc obrací proti ženám minoritních etnik. Ty už se dnes méně často zúčastňují různých firemních školení nebo vzdělávání, jež by jim mohlo pomoci v kariérním vzestupu. Podle vrcholové manažerky Facebooku prý nestačí, aby muži ženy neobtěžovali. „Je třeba, aby nás přestali také ignorovat,“ řekla.
Kdo to odnesl
Zmíněná studie rovněž uvádí, že narůstající obavy mužů ze střetávání se s ženami mají přímou souvislost s masivní kampaní #MeToo, která se doslova jako vlna tsunami převalila přes sociální sítě, ale svůj prostor si získala i v tradičních médiích. Na začátku stála aktivistka Tarana Burkeová, jež tak reagovala na skandál amerického filmového producenta Harvey Weinsteina. Ten se měl dopouštět sexuálního zneužívání žen. Postupně se objevilo na osmdesát žen, které Weinsteina obvinily z toho, že se mu musely podrobovat, pokud chtěly získat filmovou roli.
Během necelého roku se skoro o polovinu zvýšil počet lidí, kteří za větší problém považují falešné obvinění ze sexuálního zneužívání než to, že některé skutečné případy nebyly ohlášeny.
Později byl ze sexuálního obtěžování a zneužívání obviněn i populární americký komik Bill Cosby. Kampaň MeToo se však poněkud vymkla z rukou a obvinění se začala množit. Mezi její oběti lze řadit například také Kevina Spaceyho, jenž ztvárnil mimo jiné hlavní mužskou roli v populárním seriálu Dům z karet.
Již loni v říjnu vydal časopis The Economist poměrně zajímavý průzkum, ze kterého vyplynulo, že se veřejné mínění po roce od počátku kampaně MeToo otočilo proti původním obětem. Během necelého roku se například skoro o polovinu zvýšil počet lidí, kteří za větší problém považují falešné obvinění ze sexuálního zneužívání než to, že některé skutečné případy nebyly ohlášeny. Bezmála čtyřicet procent dotázaných uvedlo, že muži, kteří se před dvaceti lety dopustili sexuálního obtěžování, by dnes neměli přijít o svou práci. Přitom ještě v listopadu 2017 tento názor zastávalo necelých třicet procent respondentů.
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: CBS News