Existují roboti, kteří pomáhají v dýchání, kteří se vyznají v „tisíce let starých buddhistických dýchacích technikách“ a kteří vás prý uklidní tak, že prostě nemáte jinou šanci než usnout. Pak existují přikrývky, které se na vás přitisknou přibližně deseti procenty vaší tělesné hmotnosti. A existují i aplikace, jako je třeba Loóna supermodelky Natálie Vodianové, které jsou navržené tak, aby vytvářely „ideální spánkové prostředí“ kombinací vizuálního a zvukového působení s relaxačními prvky, jako je například změna barviček. To vše je v kostce dnes podle deníku The Guardian nazýváno jako „spánková revoluce“ a ti, kdo se na ní přiživují, vydělávají víc než dobře. A asi i dobře spí.
Spánek nám mimochodem tematicky během konverzace zabírá téměř tolik času jako počasí. Kolik, kdy, jak hluboko – to probíráme neustále a v honbě za dlouhým a nerušeným spánkem se nerozpakujeme otevřít peněženku dokořán.
Poptávka po placebu
A v posledních 12 měsících podle britského deníku The Guardian prodej produktů souvisejících se spánkem prudce vzrostl. U britské velkoobchodní společnosti John Lewis se prodej pohodlných hedvábných polštářů za tu dobu zvýšil o 533 %. U chytrých přikrývek společnosti Mela se tržby zvýšily o 250 %, zatímco u firmy Holland & Barrett vzrostly tržby meziročně o více než 30 %. „Spánek“ je třetí nejčastěji vyhledávaný dotaz návštěvníky stránek Neal's Yard Remedies, které se zabývají prodejem kosmetiky a kromě jiného (samozřejmě) i produktů pro dobrý spánek.
Počet lidí trpících nespavostí vzrostl během pandemie z jedné šestiny na jednu čtvrtinu a nejhorší dopad na spánek má pandemie u žen s malými dětmi a u manažerů.
Posedlost spánkem bude pokračovat. Podle studie americké výzkumné společnosti P&S Intelligence se očekává, že do roku 2030 dosáhne globální trh s pomůckami na spaní 163 miliard dolarů. Pro srovnání – v roce 2019 to bylo 79 miliard dolarů. Během pandemie hrály při rušení našeho spánku roli finanční starosti, porušení rutin a sedavější životní styl.
Nebezpečí coronasomnie
Studie z University of Southampton ze srpna 2020 ukázala, že počet lidí trpících nespavostí vzrostl během pandemie z jedné šestiny na jednu čtvrtinu a nejhorší dopad na spánek má pandemie u žen s malými dětmi a u manažerů. Odborníci dokonce pro tento jev vytvořili termín „coronasomnia“. „S obrovským nárůstem hrozeb pro naše zdraví, pro naši sociálně-ekonomickou situaci a kvůli celkové nepohodě by bylo vlastně bizarní, kdyby dneska někdo mohl mít klidný noční spánek,“ říká Darian Leader, autor knihy Why Can’t We Sleep? (Proč nemůžeme spát?).
Spánek se stal pilířem trhu s wellness produkty a jeho sledování se stalo dalším příznakem vzestupu kvantifikovaného já, kdy lidé sledují každý svůj krok a nadechnutí.
A přesně to je podle něj okamžik, kdy vstupuje na scénu průmysl spánkových pomůcek s tvrzením, že nespíme, protože je čas na novou matraci. My bychom se ovšem měli soustředit hlavně na „odpolitizování“ spánku. Leader radí ignorovat sociálně-ekonomickou zátěž a vnitřní bolest, které lidé čelí.
Rostoucí zájem se přitom neomezuje pouze na ty, kteří trpí diagnostikovatelnými problémy se spánkem. Spánek se stal pilířem trhu s wellness produkty a jeho sledování se stalo dalším příznakem „vzestupu kvantifikovaného já“, kdy lidé sledují každý svůj krok a nadechnutí.
Chce to klidnou mysl
I když existují důkazy spojující nedostatek spánku se špatným zdravotním stavem od demence po kardiovaskulární onemocnění, lékaři upozorňují, že prodejci spánkových pomůcek se rozhodli vyděsit lidi tím, že jim nakukají, že když se vyspí špatně, zblázní se, nebo dokonce zemřou. Ovšem lékaři také připouštějí, že by mnoho produktů, třeba hedvábný polštář, heřmánkový čaj, jóga nebo opravdu hlasitý poslech skupiny Pink Floyd, mohlo teoreticky pomoci.
Ale je to individuální, co jednomu pomůže, druhého neuspí. Odborníci pro dobrý noční spánek doporučují tři věci: pohodlnou ložnici, uvolněné tělo a klidnou mysl. Místo a čas pro spánek si prostě udělat musíme.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian