Dánský výrobce dětských stavebnic zveřejnil k Mezinárodnímu dni dívek, jenž OSN vyhlásila na 11. říjen, výsledky průzkumu, který si lego zadalo u Institutu Geeny Davisové, jenž zkoumá genderové stereotypy v médiích. Studie se zúčastnilo téměř 7 tisíc rodičů a dětí mezi 6 a 14 lety, respondenti pocházeli z Číny, Česka, Japonska, Polska, Ruska, Velké Británie a USA.
„Usilovně pracujeme na tom, aby Lego bylo inkluzivnější,“ komentovala výsledky výzkumu pro The Guardian Julia Goldinová, hlavní produktová a marketingová ředitelka společnosti Lego Group, největšího výrobce hraček na světě.
Nedostatečné ocenění žen?
Výzkumníci zjišťovali, jak se dívky a chlapci srovnají s tím, že by si měli hrát s hračkami, které nejsou pro ně. Pro dívky jde například o Lego znázorňující stavební práce, pro chlapce zase pečení nebo pěstitelství. Výsledky překvapily i samotné výzkumníky. Dívkám, jež si hrály s jeřáby a náklaďáky, narostlo sebevědomí a chtěly se zapojit do celé řady aktivit. Na druhé straně se až 70 % chlapců obávalo, že si z nich ostatní budou dělat legraci, když si budou hrát s „dívčími hračkami“.
Na popud výzkumu Institutu Geeny Davisové zástupci firmy slíbili, že genderové škraloupy ze svých stavebnic odstraní.
A z toho měli strach i jejich rodiče. „Je to tím, že chování spojené s muži je ve společnosti více ceněno. Dokud lidé nepochopí, že činnosti typicky spojené se ženami mají stejnou váhu a důležitost, nepřijmou tuto skutečnost ani rodiče a děti,“ vysvětlila Guardianu Madeline Di Nonnová, generální ředitelka Institutu Geeny Davisové.
Výsledky dále ukázaly, že synové jsou rodiči povzbuzováni ke sportovním aktivitám a činnostem souvisejícím s vědou, jako jsou technologie, matematika a inženýrství, zatímco dívkám je nabízen tanec, móda nebo pečení. „Tyto poznatky zdůrazňují, jak moc jsou genderové předsudky po celém světě hluboce zakořeněné,“ řekla k tomu pro Guardian samotná Geena Davisová, oscarová herečka a aktivistka, která Institut v roce 2004 založila, aby bojoval proti negativním genderovým stereotypům.
Je to opravdu asymetrie?
Výše zmíněná „genderová asymetrie“ ve společnosti existuje i podle profesorky Giny Ripponové, neurobioložky a autorky knihy The Gendered Brain. „Doporučujeme dívkám, aby si hrály s klučičími věcmi, ale naopak to nefunguje,“ řekla Guardianu. Profesorka tvrdí, že je to špatně, protože když si dívky nehrají s Legem nebo jinými stavebnicemi, nerozvíjejí prostorové dovednosti, které budou potřebovat v pozdějším životě. A chlapci, pokud si nehrají s panenkami, zase mohou mít v dospělosti problém o někoho pečovat.
Na popud výzkumu Institutu Geeny Davisové, s nímž od počátku roku 2021 společnost Lego konzultuje, jak by mohla genderovou předpojatost a škodlivé stereotypy ve svých výrobcích vyřešit, zástupci firmy slíbili, že tyto škraloupy ze svých stavebnic odstraní. Podle Goldinové je to už vidět třeba na tom, že Lego, k němuž tradičně inklinovali spíše chlapci, uvedlo v poslední době dvě nové řady Lego Dots a Lego City Wildlife Rescue Camp, které byly speciálně navrženy tak, aby oslovily obě pohlaví.
Podle koníčků, ne podle pohlaví
Aktivita Institutu Geeny Davisové a společnosti Lego navazuje na kampaň Let Toys Be Toys, která byla ve Velké Británii zahájena v roce 2012 s cílem vyvinout tlak na výrobce dětských hraček, aby rozšířili marketing a zacílili jej na obě pohlaví tak, aby si žádný chlapec ani dívka nemysleli, že si hrají se špatnou hračkou.
Takové stereotypy podle zjištění, která ve studii z roku 2020 přinesli badatelé z genderové organizace Fawcett Society, mezi mladými podporují psychické problémy a omezují vnímané možnosti výběru budoucího povolání. Goldinová k tomu Guardianu řekla, že Lego již neoznačuje žádný ze svých produktů, že je „pro dívky“, nebo „pro chlapce“, ale umožňuje vybírat hračky podle zájmů a koníčků. „Naším úkolem je teď povzbudit chlapce a dívky, kteří si chtějí hrát se sadami, které pro ně podle genderových stereotypů nejsou vhodné,“ uzavřela pro Guardian Goldinová.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian