Zatímco v polovině dubna podali Američané denně průměrně 3,3 milionu proticovidových vakcín, o měsíc a kousek později už je to jen 1,8 milionu dávek. Alespoň jednu dávku vakcíny už sice dostalo 60 % dospělé populace, pořád však zbývají desítky milionů lidí, kteří ochranu před novým čínským koronavirem nemají.
Podle internetového magazínu Vox mohou být důvody různé – od ztíženého přístupu k vakcíně přes odpor k očkování a nevíru v koronavirus jako takový až po strach z toho, že vakcína způsobí zdravotní potíže, kvůli nimž nebudou moci lidé nastoupit do práce a přijdou o finance, jako se tomu mnohdy stalo v případě přísných restrikcí a zákazů.
Vyjděte nám vstříc
Poslední možnost nastínil nedávný průzkum nadace Kaiser Family Foundation, podle něhož mají z vakcíny největší strach černošské a hispánské populace, které byly koronavirem zasaženy nejvíce. Nebojí se ovšem o zdraví, ale o práci.
30 největších zaměstnavatelů v USA se o vakcínách snaží své pracovníky informovat a poskytují jim kvůli očkování placenou dovolenou.
Většina neočkovaných dospělých z těchto komunit uvedla, že se obávají pracovní neschopnosti, a to v podstatně vyšším měřítku než jejich bílé protějšky. V tomtéž průzkumu ale řada dotazovaných zároveň uvedla, že ochotu nechat se naočkovat by v nich podpořily jisté kroky ze strany zaměstnavatele. Konkrétně třeba poskytnutí pracovního volna, finanční odměny nebo zřízení očkovacího centra přímo v místě výkonu práce.
Vyplatí se benefity?
A podle dalšího průzkumu, který provedl samotný magazín Vox, se v tomto směru velké americké společnosti začínají chytat za nos a poskytovat zaměstnancům různé benefity. To je oproti letošnímu jaru, kdy se vakcíny staly dostupnějšími, docela velký posun, protože zkraje roku se společnosti zrovna nehrnuly k tomu, aby zaměstnance k očkování motivovaly. Podle průzkumu Society for Human Resource Management z přelomu ledna a února neplánovalo zaměstnance k očkování pobízet až 88 procent firem.
Amazon zřídil interní očkovací centra a za vakcinaci nabízí zaměstnancům finanční bonus 80 dolarů, pro nové zaměstnance je to až 100 dolarů.
Koncem dubna se ale situace začala měnit. Jak vyplývá z šetření Arizona State University, až 59 % společností uvedlo, že by své zaměstnance k získání vakcíny motivovalo. Zvyšování pobídek k očkování předpovídá na Vox i Magda Rusinowski, viceprezidentka organizace Bussiness Group of Health. „Bude ale záležet na tom, v jakém odvětví a v jaké populační skupině pracujete,“ upřesňuje.
Podle průzkumu magazínu Vox se každopádně 30 největších zaměstnavatelů v USA o vakcínách snaží své pracovníky informovat a poskytují jim kvůli očkování placenou dovolenou. Mezi tyto společnosti patří například UPS, Bank of America, Home Depot, PepsiCo a další.
Finanční bonusy i wellness
Některé z nich kromě placeného volna nabízejí i další výhody. Třeba Amazon zřídil interní očkovací centra a za vakcinaci nabízí zaměstnancům finanční bonus 80 dolarů, pro nové zaměstnance je to až 100 dolarů. Target nabízí pracovníkům bezplatné jízdy Lyftem k očkovacím centrům. Raytheon zase zahrnul proticovidovou vakcínu do zaměstnaneckého wellness programu, který si mohou zaměstnanci vybrat až ve výši 200 dolarů.
Snaha by tedy byla, otázkou zůstává, jak na ni zareaguje veřejnost, na niž je namířena. Ať tak či tak, velké společnosti v tom mohou sehrát významnou roli, takže zaměstnavatelům nezbývá než věřit, že se pracovníci chytnou a podnikání se časem zase plně rozběhne a začne prosperovat.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Vox