České děti (ve věku 7 až 17 let) tráví podle průzkumu nejvíc volného času na sociálních sítích. V případě dětí mladších 13 let je to dokonce až 52 % z nich. A dělají to samozřejmě v rozporu s "pravidly", která sociální sítě mají. Stačí jim ale uvést vyšší věk, žádná možnost kontroly není. Děti se na sítích stávají například i vyhledávaným cílem nabídek na setkání s neznámými lidmi (27 % dětí znamená pokles o pět procentních bodů od roku 2014), na které téměř 70 procent dětí i dorazí (před pěti lety to bylo pouze 20 %).

Přes polovinu dětí ve věku 7 až 12 let používá sociální sítě zejména pro zábavu. Nejčastěji volný čas tráví s videi na YouTube, následuje Facebook a Instagram.

Jejich rodiče na jednu stranu o aktivitách dětí tuší velmi málo, zároveň ale vlastní děti ohrožují a nechrání jejich soukromí. Tzv. sharenting, tedy nadměrné sdílení videí či fotografií bez souhlasu dětí, je široce rozšířený problém. Ve spojení s nedostatečným nastavením soukromí účtů rodičů a zájmem pedofilů a sexuálních predátorů o děti na internetu jde o jeden z mnoha problémů, se kterými se ve světě online v souvislosti s dětmi potýkáme. Z mezinárodní studie společnosti Europ Assistance také vyplynulo, že jen dva z pěti rodičů nezletilých dětí se v Česku vážně obávají toho, že by na internetu mohlo dojít k trestnému činu. O online nástrahách očividně nemají ani tušení. 

Děti rády videa

Průzkumu O2 a Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se zúčastnilo 21 177 dětí a je vhledem do využití internetu a sociálních sítí českými dětmi momentálně nejaktuálnější. Přes polovinu dětí ve věku 7 až 12 let používá sociální sítě zejména pro zábavu. Nejčastěji volný čas tráví s videi na YouTube, následuje Facebook a Instagram (výzkum probíhal v roce 2018, takže se zde ještě projevuje Facebook před Instagramem, v roce 2019 dochází k výměně pozic, pozn. autora).

Chceme vynést téma zneužívání dětí na internetu na světlo způsobem, který by konečně otevřel oči nejen rodičům, ale i učitelům a nejlépe i zákonodárcům.

„Děti často překročí tu hranici, kterou jim rodiče nastavili, a pak se bojí něco takového přiznat. Bojí se ale i predátora, kterému poslaly fotografii,“ řekl na tiskové konferenci k výsledkům průzkumu Vít Klusák, autor dokumentu V síti, který se bude promítat příští rok na jaře. Už jeho trailer ukázal, jak rychle se dětský účet stane cílem sexuálních predátorů. „Chceme vynést téma zneužívání dětí na internetu na světlo způsobem, který by konečně otevřel oči nejen rodičům, ale i učitelům a nejlépe i zákonodárcům,“ říká Klusák.

Ne nezajímavé je, že představení filmu V sítí vedlo i k zvýšenému počtu dotazů a hlášení na poradenské linky jak od rodičů, tak od samotných dětí.

Co děti na YouTube sledují za obsah

  • Zábavná videa
    • Pranky
    • Challenge (pozitivní i problematické jako například kakaová/skořicová výzva)
    • Let's play (hraní her)
  • 20 % (zhruba) sledují vzdělávací videa a podíl stoupá
  • 12 % sledují i videa týkající se poruch příjmu potravy (mentální anorexie, morbidní obezita)
  • 9 % násilí
  • 9 % sebepoškozování
  • 9 % šokující, odpudivý (jatka, zabíjení zvířat)
  • 6 % propagace terorismu

Pozn: K výše uvedenému je potřeba si uvědomit, že jde zhruba o jeden milion dětí. A také to, že na YouTube děti občas narazí i na pornografii, tu ale v pozdějším věku sledují jinde.

Přesun na TikTok

Průzkum už na počátku roku 2019 (únor až květen 2019) potvrdil zásadní růst užívání sociální sítě TikTok. Aktuálně ho používá víc než čtvrtina českých dětí (24,88 %) zatímco v roce 2017 to bylo pouze jedno procento (tehdy ještě jako Musica.ly). Alarmující je i zjištění, že ho používají i podstatně mladší děti, už od věku 10 či 11 let, ale i méně.

„Běžně narážíme na videa, kde na jedné polovině je tančící holčička a na druhé straně je oplzlý muž reagující na holčičku,“ upozorňuje Kamil Kopecký z projektu E-bezpečí. „My jsme tam na žádné chlapíky u dcery nenarazili,“ dodal z vlastní zkušenosti Vít Klusák a dodává, že doma s dětmi často narážejí na přímé či počínající projevy šikany.

Jaké stránky/aplikace navštěvují děti pod 13 let

  • 53 % sociální sítě
  • 41 % YouTube a další video servery
  • 30 % vzdělávací encyklopedie a portály (včetně Wikipedie)
  • 30 % hry a herní servery
  • 21 % úložiště souborů (vče. Hellspy či ulož.to)
  • 15 % e-shopy, bazary, aukční servery zejména pro nákup virtuálních předmětů do her
  • 3 % pornografické stránky

S agresí v kyberprostoru se setkala také více než polovina respondentů, zejména na Facebooku, 43 % na Messengeru, ale i na Instagramu (32 %), přes SMS či MMS (11 %) a YouTube (10 %). Převládá verbální agrese, kde se cílem stalo 27 % českých dětí. Dětem se ale nelíbí ani výše zmíněný sharenting, 7,8 % dětí uvedlo, že jejich rodiče nahráli na internet fotku nebo video, ačkoliv s tím děti nesouhlasily. Mírně optimistické může být zjištění, že od roku 2014 (kdy proběhlo poslední měření), došlo k 5% poklesu sledovaných forem kybernetické agrese.

Nejpoužívanější platformy

  • 90 % YouTube
  • 72 % Facebook
  • 69 % Facebook Messenger
  • 69 % Instagram
  • 66 % E-mail
  • 63 % SMS/MMS
  • 40 % WhatsApp
  • 32 % Snapchat
  • 28 % TikTok
  • 21 % Twitch
  • 18 % Skype
  • 18 % Pinterest
  • 15 % Viber
  • 13 % Tellonym
  • 12 % Twitter

Děti se stále setkávají s nabouráváním do účtů (pokles na 13 % z dřívějších 22 %). O osm procentních bodů se snížilo vyhrožování či zastrašování, stejně tak o sedm procentních bodů klesl počet případů, kdy někdo zneužil cizí účet, aby jeho majitele přivedl do problémů. Třináct procent respondentů potvrdilo, že si na internetu objednali zboží, zaplatili, ale nedorazilo. Deset procent dětí potvrdilo, že jim někdo ukradl virtuální postavu či předměty, velmi často v online hrách.

Děti a mobily

Výzkum se dotkl i otázky mobilních telefonů na školách. Zejména zda povolit (o přestávkách) používání mobilů a jak je začlenit do výuky. Prozatím platí, že 53 % dětí má povoleno o přestávce mobil používat (v hodinách zpravidla nikoliv). Tráví pak ale přestávky hlavně hraním her (41 %), na sociálních sítích (38,9 %) nebo se prostě nudí (33,7 %). Případný zákaz mobilu pak přináší mírný vzestup nudících se dětí (34,6 %).

A jak používají děti mobily? 73 % pro telefonování, 66 % pro posílání zpráv přes online služby, 65 % pro YouTube a 60 % dětí má ve svém mobilním telefonu trvalý přístup na internet.

„Když zakážete mobil, tak by škola měla nabídnout nějaký program, relaxační zóny, aktivity,“ říká Kamil Kopecký z E-bezpečí. Dodává, že zhruba 33 % dětí "chodí po chodbách".  Připomněl ale i to, že až 35 % dětí ve škole zažívá situaci, kdy je někdo ve škole bez jejich souhlasu vyfotil, 22 % natočil. Přestávky tak mohou být s povolenými mobily zneužity i pro šikanu. Zákaz mobilů o přestávce ale přispívá k nalezení jiné zábavy. O 60 % dětí více si čte časopisy, o 13,54 % knížky, o 65 % více se věnuje deskovým či karetním hrám a 29 % víc jich sportuje.

A jak používají děti mobily? 73 % pro telefonování, 66 % pro posílání zpráv přes online služby, 65 % pro YouTube a 60 % dětí má ve svém mobilním telefonu trvalý přístup na internet   (nepotřebují WiFi a snahy škol jim WiFi znepřístupnit nic nepřinášejí). Detaily průzkumu najdete na stránkách E-bezpečí, kompletní výzkumná zpráva pak bude k dispozici na www.o2chytraskola.cz.

Související…

Se Sultánem a Tyrlem ve věku technologií nevystačíme, říká Michal Kaderka
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock, zdroj: O2 chytrá škola