Zneužití osobních dat klientů sociální sítě Facebook a jejich prodej společnosti Cambridge Analytica ukazuje jednu zásadní věc: podnikání na internetu se nijak zásadně neliší od podnikání "offline". Ford nezačal vyrábět auta proto, aby se lidi mohli pohodlně svézt. Chtěl vydělat. Stejně tak Mark Zuckerberg nevyvíjí Facebook proto, aby si lidé mohli "pohodlně povídat". Chce vydělat.
Reklama
Zatímco Ford vyrábí fyzické věci pro jednoznačný účel, Facebook vyrábí (či spíš získává) prostřednictvím sociální sítě data. A trvalo dlouho, než jsme na to přišli. Facebook je zkrátka továrnou na shromažďování dat, která nabízí k prodeji.
Primárním cílem je auto prodat. Brzdy se vylepšují, až když si to situace vyžádá. Tak jako nyní u Facebooku.
Sean Gourley, zakladatel a generální ředitel firmy Primer, která využívá software k získávání datových zdrojů a automaticky generuje zprávy pro CIA a další klienty, byl jedním z prvních, který už loni v březnu před sociálními sítěmi typu Facebook varoval. „Společnost Facebook postavila systém, který umožnil mnoha firmám, aby získávaly osobní údaje na opravdu masivní úrovni. To není chyba. Nikdo Facebook neheknul. Přesně tak byl naopak systém Facebooku navržen.“
K čemu slouží sítě
Příznivci Facebooku mají pravdu, že sociální sítě dělají dobrou věc šířením komunikace (nebudeme zde řešit jaké...) a budováním komunit. To ale není primárním cílem Facebooku. Tak jako není primárním cílem automobilky, abychom se v pohodlí a bezpečně vozili v jejích autech. Primárním cílem je auto prodat. Brzdy se vylepšují, až když si to situace vyžádá. Tak jako nyní u Facebooku.
Když si uvědomíme pravdu o tom, k čemu sociální sítě slouží, bude snad i naše zklamání z Facebooku o něco menší.
foto: Shutterstock, zdroj: Financial Times