fbpx

Čtyřiadvacetiletý mediální podnikatel nabízí na svém webu cokoliv, co bude pořádně rozdělovat společnost.

Zveřejněno: 20. 6. 2018

Společnost Google v březnu s velkou slávou oznámila, že investuje 300 milionů dolarů na boj proti fake news. Přitom právě nástroje Googlu, ale také sociálních sítí, jako je Facebook či Twitter, šíření falešných zpráv a nenávistného obsahu napomáhají. Jak takový „byznys“ funguje, popsal nedávno na případu stránek Digital Sevilla španělský deník El País.

Související…

Fake, nebo pravda? U zpráv je důležitější hledat kontext, říká Jan Jirák
Jaromír Hasoň

Pseudozpravodajské stránky typu Digital Sevilla, které se ve Španělsku objevily v posledních letech, způsobily na tamní žurnalistické scéně malé zemětřesení, a to zejména v ekonomické sféře. Na rozdíl od klasických médií totiž jejich majitelé umějí využívat výhod Googlu a dalších nástrojů k maximalizaci svého zisku. A klasické zpravodajské servery, nemluvě o novinách, zaostávají.

Hlavně šokovat

Komerčně úspěšný web Digital Sevilla provozuje Luis Domínguez Villadiego. Je mu 24 let, říká o sobě, že je počítačový expert, a žurnalistiku nikdy nestudoval. Tvrdí, že Digital Sevilla jsou „jediné stránky, které se nebojí například kritizovat političku Španělské sociální strany pracujících a prezidentku Andalusie Susanu Díaz“. Ona kritika je ale přinejmenším trochu přitažená. Na stránkách naleznete články typu: „Tři věci, které mají společné Díaz a Kim Jong-un.“ No a hlavním cílem je především šokovat.

Za jeho úspěchem, podobně jako je tomu u obdobných stránek v celé Evropě i v Česku, stojí především sociální sítě, ale také internetová reklama, která odměňuje určitý typ obsahu.

Villadiego říká, že tyto titulky článků jsou příkladem takzvaného „nového jazyka“, který slaví na internetu velký úspěch. A má pravdu. Jeho internetová stránka, která vznikla před necelými dvěma lety, má už více čtenářů než klasické zpravodajské stránky, které v Andaluzii provozují novinářští profesionálové i desítky let. „Škody, které žurnalistice způsobují stránky jako Digital Sevilla, jsou brutální,“ říká prezident Sevilla Press Association Rafael Rodríguez. „Naším cílem ale je bránit etiku, slušnost a čest této profese.“

Jako Russia Today

Villadiego má na úspěch svého serveru poměrně jednoduchý recept. Začínal se zprávami o náboženských bratrstvech nebo místním fotbalovém týmu. Zjistil, že právě informace, které rozdělují publikum na dva nesmiřitelné tábory, fungují nejlépe. A tak v nich pokračoval. Jakékoli kontroverzní téma se hodilo. Obsah a autenticita zprávy už tak důležité nejsou.

villadiego

Postupně server zamířil i do mezinárodní politiky. Stejně jako Russia Today (RT), tedy mezinárodní propagandistické médium ruské vlády, i Digital Sevilla hájí ruské akce, včetně konspiračních teorií Kremlu v Sýrii, a ostře kritizuje jiná média. Villadiego se také objevuje ve vysílání RT jako „expert“ na všemožná témata. Zároveň má dohodu s ruskou oficiální zpravodajskou agenturou Sputnik, jejíž zprávy může zveřejňovat na svém webu. Zprávy agentury Sputnik ostatně známe i v české verzi, pokud se dá ovšem jazyku, který se zde používá, říkat čeština.

Publikum roste

Podle comScore, americké společnosti pro měření a analýzu médií, stránky Digital Sevilla dosáhly rekordního počtu unikátních čtenářů během února 2018. Na web jich tehdy přišlo 496 tisíc. To je o 50 tisíc víc než dosáhlo online vydání Diario de Sevilla, serveru nejčtenějších novin v této provincii. „Vypadá to, že jdeme tou správnou cestou, když máme tak rozsáhlé čtenářské publikum,“ pochvaluje si Luis Domínguez Villadiego pro El País během rozhovoru ve svém domovském městě Castilleja de la Cuesta.

Někteří inzerenti, jejichž reklamy se na těchto severech objevily, podle deníku El País vůbec netuší, že se jejich reklamy zobrazují vedle kontroverzního obsahu.

Za jeho úspěchem, podobně jako je tomu u obdobných stránek v celé Evropě i v Česku, stojí především sociální sítě, ale také internetová reklama, která odměňuje určitý typ obsahu. Jde právě o onen „atraktivní“ obsah, o němž mnozí akademici, ale i liberální politici tvrdí, že poškozuje žurnalistiku. Kritici obsahu serveru Digital Sevilla se také podivují nad tím, že stránka nebyla dosud pokutována španělskou Agenturou pro ochranu údajů, a to i přesto, že jasně porušuje ustanovení španělského práva.

„Slušnej“ byznys

Mnoho onlinových stránek, které šíří bulvární obsah, falešné nebo nenávistné zprávy, je financováno právě z reklamních platforem společnosti Google, ale i dalších menších společností. Čím více čtenářů, tím více výhod a tím více peněz. Na obsahu těmto firmám samozřejmě nezáleží.

V rozhovoru pro El País Villadiego konstatoval, že některé měsíce nedosahují příjmy z jeho stránek ani 1000 eur. Nicméně lidé z jeho okolí tvrdí, že stránky mu vydělávají mezi 5000 a 7000 eury měsíčně. Villadiego pracuje z domova a k ruce má asi deset dobrovolníků, mezi nimiž jsou hlavně studenti žurnalistiky, kteří si na serveru Digital Sevilla odbývají praxi. „Falešné zprávy a dezinformace jsou každopádně na vzestupu a v dnešní době jsou jasným fenoménem. A dává to smysl, především když se zamyslíte nad penězi, které za nimi jsou,“ říká Alex Rayón, profesor informatiky na univerzitě Deusto.

V roce 2017 společnost vyřadila ze sítě 11 000 webů, které podezřívala ze zkreslování informací, a 650 z nich uvedla na své černé listině.

Podle analýzy El País hned osm z hlavních španělských webových stránek, jež nabízejí emocionálně zabarvený, nebo úplně podvodný obsah, vydělávají peníze z reklam Google Display Network. Některé z těchto serverů mají specializované redakce, které občas nabízejí exkluzivní příběhy, jiné jsou provozovány amatéry, kteří prostě recyklují obsah z hlavních médií. Servery si často vystačí s xenofobním, sexistickým a demagogickým materiálem a některé se ani netají tím, že využívají k pozornosti fake news.

Zdroj ze společnosti Google pro El País uvádí, že firma přece jen chce být přísnější, co se týče stránek s nevhodným nebo násilným obsahem, a chce je dál ze sítě Google Display Network vyřazovat. Tato reklamní síť Googlu má ovšem dnes víc než dva miliony uživatelů. V roce 2017 společnost vyřadila ze sítě 11 000 webů, které podezřívala ze zkreslování informací, a 650 z nich uvedla na své černé listině. Analytici španělského deníku ovšem našli další reklamy Google Display Network na webových stránkách s xenofobním nebo sexistickým obsahem.

Někteří inzerenti, jejichž reklamy se na těchto severech objevily, podle deníku El País vůbec netuší, že se jejich reklamy zobrazují vedle kontroverzního obsahu. Firmy totiž nakupují reklamní prostor prostřednictvím platformy Google, kde si vybírají pouze různé kategorie webových stránek, nikoli jednotlivé weby. Pokud by tedy firmy nechtěly mít reklamy na webech s fakeovým a nenávistným obsahem, musely by webové stránky nabízené Googlem probírat jednu po druhé.

foto: El País, zdroj: El País

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...