fbpx

Bitva proti dezinformacím v rámci prezidentského volebního roku v USA pro Facebook podle jedné studie nezačíná vůbec dobře. Problém je s politickou reklamou

Zveřejněno: 13. 3. 2020

Vědci z Tandon School of Engineering na newyorské univerzitě zjistili, že desítky tisíc stránek na Facebooku obešly pravidla zveřejňování informací o politice. Studie se zabývala online reklamním archivem společnosti Facebook mezi květnem 2018 a červnem 2019. Zjištění poukazují na nesčetné využití nástrojů cílení reklamní platformy, zakrývání stop, klamání uživatelů a vyhýbání se postihům Facebooku za porušování pravidel, uvádí The Washington Post.

Výzkumníci zjistili, že více než 86 000 stránek na Facebooku provozovalo politické reklamy, které nebyly řádně zveřejněny v souladu s pravidly této sociální sítě. Přibližně 20 000 reklam bylo zakoupeno „neautentickými komunitami“, které zpráva definuje jako shluky webových stránek, které se zdají být propojené, protože propagovaly stejné nebo podobné texty.

Tady máte TrumpCare

Studie uvádí, že se na tyto reklamy na hranici pravidel vynakládají velké peníze. Podle jednoho příkladu si šestnáct výše zmíněných skupinek stránek na Facebooku zakoupilo politickou reklamu zhruba za 3,8 milionu dolarů. Studie také zjistila, že některé z těchto reklam pocházely od organizací, které prosazují své zájmy, aniž by bylo jasné, o koho vlastně jde. Šlo třeba o reklamy využívající politická sdělení k prodeji pojistných produktů. Například takový jeden shluk 13 stránek na Facebooku tlačil pochybný pojistný produkt zvaný „TrumpCare“, zaměřil se přitom na příznivce současného amerického prezidenta.

Facebook vydal nová pravidla, která zásadně osvobozují politiky od respektování jeho dezinformačních pokynů. Jinými slovy, umožňuje jim tím vlastně lhát.

V roce 2018 Facebook zavedl řadu nových zásad inzerce, a to kvůli zvýšení transparentnosti reklam. Společnost vytvořila archiv veškeré politické reklamy, která na její platformě proběhla, a začala zveřejňovat organizace, které si jednotlivé reklamy zadávají. Změny se uskutečnily po prezidentských volbách v USA v roce 2016, tehdy se zahraniční zájmové skupiny pokoušely ovlivnit volební výsledky. O rok později Facebook zavedl tato pravidla i ve zbytku světa.

Rozvolněná pravidla

Sociální síť založená Markem Zuckerbergem nedávno vyvolala kontroverzi s dalšími normami, jež souvisejí s politikou. V loňském roce Facebook vydal nová pravidla, která zásadně osvobozují politiky od respektování jeho dezinformačních pokynů. Jinými slovy, umožňuje jim tím vlastně lhát.

Facebook byl za toto své rozhodnutí ostře kritizován. Zmíněná nejnovější studie ukazuje, že jednou z nadcházejících výzev není jen to, aby Facebook zaváděl dobré a efektivní zásady. Je také nutné, aby společnost prosazovala a vymáhala ty platné zásady, které již má.

Související…

Stephen King definitivně opustil Facebook. Naštvala ho politická reklama
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Mashable

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...