João Cruz drží ve svém videu klíč v mastné ruce a vypadá tak trochu jako profesionální cyklistický mechanik. O pět let dříve přitom tento bývalý novinář sotva věděl, jak opravit třeba brzdu. Koupil si nářadí, ale chyběly mu znalosti. Ty získal na YouTube v tutoriálech od těch zkušenějších. A později se sám stal autoritou v oboru. Cruz není sám. Po celém světě se stále více podnikatelů obrací k videonávodům zveřejněným na YouTube, aby jim pomohly osvojit zvolený obor činnosti.
Dalším příkladem je Holly Winterová, původem copywriterka, ze které se stala profesionální švadlena (což se mnoha lidem v Česku díky akceschopnosti s rouškami může vlastně stát taky). Ta zachází s YouTube podobně jako s osobním instruktorem a používá jej ve všem, od inspirace k šití korzetů až po opravy šicího stroje.
Snadné a zdarma
Na YouTube je široká nabídka témat, informace jsou snadno dostupné a zdarma. Uživatel se může naučit prakticky cokoliv od svých zkušenějších kolegů, kteří se nezdráhají ukazovat své know-how ve videích. Jejich autoři navíc radí svým „žákům“ v diskuzích.
Google propaguje své služby jako praktický nástroj pro učení, nikoli jen jako úložiště videodeníčků dospívajících a zábavných kočičích videí.
Majitelka dortíkárny Good Cake Day zjistila, že většina odborníků na YouTube překvapivě reaguje na její návody. Mezi její návštěvníky patří prominentní youtubeři, kteří se vyznají v něčem jiném, ale v pečení dortů mají ještě mezery. Samozřejmě, že ne všechno na YouTube lze označit za kvalitní obsah a ne všichni jeho přispěvatelé se snaží zpětně reagovat. Platforma pro sdílení videa také bohužel nenabízí možnost bezprostřední interakce, kterou některé jiné platformy využívají. Výhodou je ale naopak to, že si každý může stanovit vlastní tempo výuky a věnovat se online vzdělávání ve volných chvilkách.
Hlavně se chceme učit
Videokanál YouTube, který vlastní společnost Google, propaguje své služby jako praktický nástroj pro učení, nikoli jen jako úložiště videodeníčků dospívajících a zábavných kočičích videí. Podle vlastních statistik společnosti 9 z 10 uživatelů na celém světě vnímá YouTube jako platformu určenou k učení. „YouTube otevírá svět vzdělávání, který nemusí být jinak přístupný, ať už jde o doplňkové vzdělávání, profesionální a každodenní dovednosti, nebo dokonce návody, jak na to,“ říká Katie Kurtzová, která se v této platformě specializuje právě na učení.
Zdá se, že nezávislý výzkum agentury Pew Resaerch tvrzení firmy nevyvrací, polovinu uživatelů prý na YouTube táhnou výuková videa. Polovina australských mileniálů si pak raději pustí video, než by sáhli po nějaké příručce.
Naučit se kadeřníkem
Charles Lomu ze Sydney je typickým představitelem této generace. Využil YouTube jako zdroj informací potřebných k rozjetí svého kadeřnictví. V okolí nebyla škola nebo instituce, která by ho to naučila, takže se vrhl na YouTube. Dnes provozuje vlastní kadeřnictví a sám využívá své dovednosti k tomu, aby učil žáky pomocí videí.
Je třeba sledovat zkušené autory, kteří znají nejen obor, ale také umějí učit.
Pro mladé lidi, kteří vyrostli na YouTube, řešili tam domácí úkoly nebo se sami naučili hrát na kytaru, je tato platforma přirozená a pomáhá jim i dál v podnikání. Naučí se programovat nebo získají znalosti z oblasti finančnictví, nic není problém. Je ovšem třeba dávat pozor na pár věcí. Jednak na kvalitu videí. Opravdu ne všechna jsou důvěryhodná a obsahují správné informace. Povaha mnoha instruktážních videí je specifická, ne každý jim porozumí a také často nejdou do hloubky. Je třeba sledovat zkušené autory, kteří znají nejen obor, ale také umějí učit, respektive zvládnou vše zásadní sdělit prostřednictvím videa.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian