WHO jde s dobou a s trendy mladých. Proto zahájila své působení na sociální síti TikTok. A to hned videem o tom, co je koronavirus. A záhy následoval další příspěvek na téma „kdy a jak nosit masku“. Během prvních tří dnů měl účet téměř 162 000 sledujících a 1,2 milionu lajků. Příspěvky pak zaznamenaly několik desítek milionů zobrazení.

TikTok je oblíbeným místem teenagerů, dívají se a tvoří krátká a úderná videa ze svého života. Pikantní je, že TikTok je čínskou službou a právě v Číně se začal koronavirus šířit. Uživatelé ovšem pocházejí z celého světa a na to WHO právě spoléhá. Světová zdravotnická organizace by si těžko mohla zvolit příhodnější síť, na které může oslovit nejmladší internetové uživatele.

Začalo to suše

I když je TikTok známý svými úchvatnými krátkými smyčkovými videi, která obsahují žerty, sarkasmus a také hodně tanečních vystoupení dětí, uvedení WHO na platformu bylo poněkud stoické a suché. V prvním videu Benedetta Allegranziová z oddělení prevence infekcí provází uživatele jednoduše základními fakty o koronaviru. Jde o poměrně komisní tón a obsah, s jehož konzumací by mohli mít teenageři zvyklí na zábavu problém.

Obrovské množství nepravdivého a zavádějícího obsahu lidem na sociálních sítích ztěžuje možnost najít podstatné a pravdivé informace.

Na druhou stranu je jasné, že za stávající situace končí legrace. A to by z videa uživatelé měli jasně pochopit. Další video je stále vedeno v klidném edukativním tónu, obsahuje snímky s podrobnostmi o tom, kdy a jak by měli lidé nosit obličejovou masku. Tímto videem provází další z úřednic WHO April Ballerová.

Proti dezinformacím

Příchod WHO na TikTok je důležitý. Na sociálních médiích se šíří dezinformace, které jsou označovány za „infodemii“. Videa teenagerů, kteří předstírají, že jsou nakaženi koronavirem, konspirační teorie o zdroji a šíření viru a vůbec rasismus a xenofobie, to je hlavní náplň matoucích videí. Obrovské množství nepravdivého a zavádějícího obsahu lidem na sociálních sítích ztěžuje možnost najít podstatné a pravdivé informace. Pokus zasáhnout mládež na jejich dominantní online platformě má prý tedy smysl.

WHO o koronaviru čile píše i na svém twitterovém účtu, který sleduje přes pět milionů lidí, na Facebooku dosahuje počet odběratelů podobných čísel.

Hledání výrazů souvisejících s koronavirem na TikToku vede na bannerovou stránku s názvem „Zabraňte koronaviru: Seznamte se s fakty“, která obsahuje důvěryhodné odkazy na další informace tříděné podle jednotlivých zemí. WHO o koronaviru čile píše i na svém twitterovém účtu, který sleduje přes pět milionů lidí, na Facebooku dosahuje počet odběratelů podobných čísel. Tam se Světová zdravotnická organizace snaží akcentovat například podrobnosti k hygieně a nezanedbává ani témata přístupu k ohrožení koronavirem na pracovišti nebo používání obličejové masky.

Související…

První rozhovor tiktokera Ondyho Mikuly: Netuším, kde se všichni ti fanoušci vzali
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock, zdroj: Technology Review