fbpx

Zveřejněno: 28. 8. 2017

Kočičí vrnění je lidem příjemné, dokonce má léčebné účinky. Vlastníci koček mají například o 40 % menší riziko infarktu. Ale co víc… kočky vám pomohou, i když žádnou doma nemáte. Stačí vám sledovat obrázky a videa na internetu.

Jenom v roce 2014 byly na YouTube zveřejněny téměř 2 miliony videí s kočičkami. Dohromady měly více než 26 miliard zhlédnutí. To zaujalo Jessicu Gall Myrick, mediální výzkumnici z Indiana University Bloomington, která se rozhodla prozkoumat kočičí videa z větší blízkosti. „Lidé si mohou myslet, že sledování kočičích videí na internetu není dostatečně závažné téma pro akademický výzkum, ale faktem je, že dnes patří k nejpopulárnějším videím na internetu,“ uvedla Myrick. Videa s kočičkami mají kupříkladu mnohem více zhlédnutí než ostatní kategorie na YouTube. „Pokud chceme lépe porozumět tomu, jaký vliv má internet na jedince a na společnost, potom nemůžeme kočičí videa ignorovat,“ dodala.

Myrick vytvořila průzkum, jehož se zúčastnilo přibližně 7 tisíc fanoušků kočičích videí. S distribucí dotazníků na sociálních sítích jí pomohl Mike Bridavsky, vlastník Lil Bub, což je jedna z nejpopulárnějších internetových koček. Respondenti odpovídali na otázky týkající se jejich návyků na prohlížení videí. Nejčastěji je sledují na YouTube, Facebooku a stránce I Can Has Cheezburger (což je stránka určená speciálně pro vtipné obrázky a videa se zvířátky). Zároveň zjišťovala, jak tato videa ovlivňují jejich náladu

Samé pozitivní dopady

Účastníci průzkumu uvedli, že je sledování videí s kočičkami nabíjí energií a zlepšuje jim náladu. Cítí méně negativních emocí – včetně úzkosti, mrzutosti nebo smutku. Mnoho respondentů přiznalo, že videa s kočičkami sledují v práci nebo při studiu. Necítí se provinile, že prokrastinují? I kdyby ano, výsledky průzkumu naznačují, že pozitivní pocity převáží nad těmi negativními.

„Dokonce i když prokrastinují sledováním kočičích videí na YouTube během studia nebo práce, emoční odměna jim může pomoci se zvládnutím náročných úkolů, k nimž se vrátí,“ řekla Myrick.

Dětský obrázek před řízením

Japonští výzkumníci došli v roce 2012 k podobným závěrům. Sledování roztomilých obrázků koťátek a jiných mláďat může zlepšit váš pracovní výkon, vyladit pozornost a pečlivost. „Roztomilé věci nás nejenom činí šťastnějšími, ale ovlivňují i naše chování,“ vysvětlil vedoucí výzkumu, kognitivní psycholog  Hiroshi Nittono.

Trochu jinak fungují obrázky dětí. „Testovali jsme dospělé, kteří nemají vlastní děti. Obrázky dětské tváře v nich spustily něco, co může být hluboce zakořeněným pudem péče o děti,“ vysvětlil profesor Marc H. Bornstein, vedoucí výzkumu z Národního institutu pro dětskou péči a lidský rozvoj. Když se člověk podívá na dětskou tvář, spustí se v něm impuls starostlivosti. Podle některých vědců mohou roztomilé obrázky dokonce vyvolat přátelství. Tyto impulzy nám umožňují lépe zvládat úkoly vyžadující úzkou pozornost a koncentraci. Prospěšné mohou být například pro řidiče nebo „kancelářské krysy“.

Japonský výzkum naznačuje, že podobné reakce mohou vyvolat i fotky zvířecích mláďat. Až vám tedy šéf bude nadávat, že v práci pozoruje mladé pandy, můžete mu říct, že se jenom připravujete na náročný úkol.

 

foto: Shutterstock, zdroj: Youtube. Live Science

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...