fbpx

Česká firma AMiT jako první na české železnici testuje 5G internet a nový bezdrátový standard WiFi 6 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Nový bezdrátový standard 5G a WiFi 6 nabízí dostatečně široké přenosové pásmo pro větší počet zařízení a s tím stabilnější i rychlejší pokrytí internetem na železnici

Zveřejněno: 31. 5. 2023

Internetové routery pro vlaky od společnosti AMiT se využívají už v deseti evropských zemích. AMiT nyní technologii 5G a WiFi 6 exkluzivně testuje a dodává také Českým drahám. Tyto routery a AP jednotky poskytují ve vlacích internet a palubní služby cestujícím. Slouží například také pro spojení vozidel s centrálními řídicími systémy nebo pro přenos telemetrických dat mezi vlakem a dispečinkem.

„Wi-Fi připojení k internetu je jednou z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy, tedy v případě vlakové dopravy jednotlivých krajů, ale i ze strany cestujících. Ti dnes připojení ve vlaku využívají nejčastěji pro práci, ale i pro zábavu,“ říká Aleš Krutina, generální ředitel AMiT.

Podle dostupných dat společnosti AMiT 95 % cestujících přenese za jeden den v průměru 600 MB dat, zbývajících 5 % přenese okolo 13 GB. „Spotřeba dat nesouvisí s počtem cestujících, ale s jejich potřebami a rozvojem technologií, například i s vyšším rozlišením sledovaných filmů,“ dodává Krutina. I proto AMiT v příštích letech očekává významný nárůst uživatelů s vyšším počtem přenesených dat.  

Po zavedení 5G technologie a nového bezdrátového standardu Wifi 6 na železnici by podle Aleše Krutiny mělo být dalším logickým krokem postupné zavádění wifi připojení také v rámci městské hromadné dopravy.

Nové routery s technologiemi 5G a WiFi 6 ve vozových jednotkách umožňují osazení až 12 SIM kartami. Přenesený signál je tak stabilnější a až trojnásobně rychlejší. „To znamená, že pokud má jeden z operátorů výpadek, tak si toho cestující ani nevšimne. Unikátní technologie bondingu tento výpadek nahradí signálem od jiného poskytovatele. Zároveň díky použité technologii WiFi 6 se jednotlivá zařízení cestujících navzájem neruší,“ vysvětluje Aleš Krutina. Další výhodou je možnost implementace SIM karty zahraničního operátora pro dálkové mezistátní spoje, k přepojování na hranicích slouží zabudovaný GPS přijímač.

„Nejde jen o přenášení WiFi pro pasažéry. Dnešní vozy čerpají online údaje o sobě, tzv. telemetrická data, a data mohou také posílat,“ vysvětluje Krutina. Například vůz, který přijede do DEPA, si stáhne informace o budoucí trase. Nebo po trase je schopen dostávat informace o přípojích jiných vlaků ve stanicích a informovat o tom cestující pomocí informačních systémů.

Po zavedení 5G technologie a nového bezdrátového standardu Wifi 6 na železnici by podle Aleše Krutiny mělo být dalším logickým krokem postupné zavádění wifi připojení také v rámci městské hromadné dopravy, pro kterou je řešení vyvinuté společností AMiT také vhodné.

Technické údaje:

  • 5G
  • Frekvence: 3-30 GHz
  • Antény: MIMO, MMWaves
  • Rychlost: více než 1 GB/s

WiFi 6

  • Frekvence: 2,4 a 5 GHz
  • Přístup: OFDMA
  • Antény: 8 x 8 MIMO
  • Max rychlost: 9,6 GB/s
  • Nižší narušení při stejném počtu cestujících/zařízení

Související…

Je internet nesmrtelný? Nizozemský profesor předpovídá jeho zánik
Aneta Šebková

foto: Shutterstock, zdroj: Media List

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...