Autobusový vozový park Dopravního podniku se skládá výhradně z dieslových vozů. Evropská města přitom ze všech sil bojují proti znečištění vzduchu dieselovými motory. V Londýně by měly klasické dieselové motory zmizet úplně, pět největších německých měst objednalo 3 000 elektrických autobusů, aby jejich obyvatelé nemuseli dýchat zamořený vzduch, vědci celého světa zkoumají zavádění různých alternativních zdrojů pohonu hromadné dopravy. Česká metropole je ovšem výfukovými plyny doslova zamořena. 


Celosvětově zemře na následky znečištěného ovzduší dle odhadu WHO 6,5 milionu lidí ročně. Městské ovzduší ovlivněné výfukovými plyny má prý na lidské zdraví podobné účinky jako cigaretový kouř. Pokud žijete v Praze, během roku do sebe nacpete tolik škodlivých látek, jako byste vykouřili 365 cigaret ročně. A jak z toho ven? Řešením jsou údajně vozy, které nepoužívají tradiční naftu a neprodukují tolik emisí. V Praze se zvažují hybridní autobusy a také se možná dočkáme obnovy trolejbusové dopravy. Pilotní projekt byl spuštěn již loni na lince z Palmovky do Letňan.

První pražský hybrid

Pražští dopraváci se konečně odhodlali s tichým zabijákem bojovat, i když zatím pouze symbolicky. Od února můžeme v ulicích Prahy potkávat hybridní autobus značky Volvo. Autobus švédského výrobce byl Dopravním podnikem zapůjčen "za účelem ověření jízdních vlastností a především úspory pohonných hmot".

Hybridní autobus Volvo už jezdí například v Alicante ve Španělsku, možná se jej (natrvalo) dočkáme i v Praze.


Testování hybridního autobusu, který je poháněn kombinací naftového motoru a elektromotoru o výkonu 130 kW, bude trvat čtyři měsíce. Výrobce láká na úsporu pohonných hmot až o 30 %. Kromě porovnání spotřeby v zimním a letním provozu jsou předmětem testování i technické a jízdní vlastnosti na různých linkách v Praze.

Ostrava je o krok napřed

Zatímco Praha tedy velkolepě začíná testovat hybridní vůz, v Ostravě už vesele jezdí dva plně elektrické autobusy od října loňského roku. Ty jsou v provozu s technologií takzvaného ultrarychlého dobíjení, která umožní plné nabití za dvě až tři hodiny. Na jedno nabití je tak elektrobus podle ředitele Ostravského dopravního podniku Jaromíra Machálka schopný ujet zhruba 150 kilometrů.

Pilotní projekt trolejbusů má být v Praze spuštěn až za 3 roky.

Dobíjení s výkonem 450 kilowatt funguje s pomocí ramene a pohyblivého mechanismu, které se k elektrobusu připojí přes střešní ližiny. Dopravní podnik Ostrava plánuje až 15 nabití denně. Každé z vozidel by tak denně mohlo najet až 350 kilometrů. Identický elektrobus jezdí i v Olomouci, stál něco přes 13 milionů korun a tamní dopravní podnik jej pořídil díky dotaci z evropských fondů. 

Nečekaný lídr v ekologii

Největší flotilou elektrobusů v republice se však nechlubí Ostrava, ale Třinec. V nevelkém slezském městě jich jezdí hned 10 a místní si jejich provoz pochvalují. Poptávka po elektrobusech v Česku stoupá a firma SOR Libchavy by jich měla letos vyrobit více než 50. Elektrobusy si objednaly například dopravní podniky v Hradci Králové, Frýdku-Místku, Karviné, ale i na Slovensku v Bratislavě. V Praze by měla do tří let začít jezdit flotila patnácti elektřinou poháněných trolejbusů na lince 140. Tak snad bude linka 140 tou správnou cestou k rozvoji elektromobility MHD v hlavním městě.

Související…

Ukradená Praha: Co se stalo mému městu
Jan Bílý

foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy, zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy