Carsharing neboli sdílení aut má pro společnost jak environmentální, tak sociální a ekonomický přínos. Odstraňuje finanční náklady spojené s vlastněním auta, snižuje počet aut ve městě, množství vyprodukovaných emisí a pomáhá řešit problémy s nedostatkem parkovacích míst. Logicky by tak tomuto typu dopravy měla jít velká města naproti. K jakým opatřením se uchýlili v San Francisku a jak je na tom Praha?
Rezervováno pro carsharing
Před pár lety v kalifornském San Francisku místní agentura městské dopravy SFMTA oznámila, že 900 z 281 tisíc parkovacích míst v ulicích bude vyčleněno pro zákazníky několika carsharingových společností. Šlo o společnosti Zipcar, City CarShare a Getaround, lídra v místním peer-to-peer carsharingu. Vybraná parkovací místa přitom musela být rozmístěna ve všech socioekonomických lokalitách a minimálně 30 % z nich muselo být na periferiích. Carsharingové společnosti pak městu za pronájem těchto míst odváděly nižší poplatky.
17 % řidičů, kteří před tímto opatřením vlastnili auto, udalo, že díky lepší dostupnosti carsharingu svůj osobní vůz dokonce prodali nebo darovali.
V lednu 2017 proběhla evaluace projektu. Závěr byl takový, že vyznačená parkovací místa pro sdílená auta zvýšila vizibilitu carsharingu a uživatelům usnadnila přístup k těmto autům. Sdílená auta přistavená na dostupných parkovacích místech přímo v ulicích pak byla využívaná v průměru šest hodin denně oproti zhruba jedné hodině používání osobního auta majitelem.
Každé z aut přitom za měsíc využilo zhruba 19 řidičů oproti dvěma v případě soukromého automobilu. Na 80 % parkovacích míst se pak vystřídalo více než 10 různých sdílených aut, 17 % řidičů, kteří před tímto opatřením vlastnili auto, v průzkumu, jenž byl s evaluací spojen, udalo, že díky lepší dostupnosti carsharingu svůj osobní vůz dokonce prodali nebo darovali.
Investice do budoucna
Kromě vyznačených parkovacích míst pro carsharing musí mít v San Francisku navíc dle nařízení z roku 2010 každá nová výstavba nebo přestavba s rezidenčním využitím určitý počet stálých parkovacích míst rezervovaných právě pro sdílená auta.
Tím se musí developer zaručit už v rámci schvalovacího procesu. Počet rezervovaných míst se přitom odvíjí od počtu bytových jednotek daného objektu. Podobnou povinnost úřady předepsaly i nerezidenčním objektům, které musí rovněž určitý počet svých parkovacích míst rezervovat autům registrovaným u carsharingových společností.
Pražský carsharing
Jak jsme na tom s vycházením vstříc carsharingovým společnostem v našem hlavním městě? V Praze nové rezidenční objekty s místy rezervovanými pro sdílená auta počítat nemusí a ani se nechystají taková parkovací místa nabízet. Praha zatím vytvořila web, který na mapě Prahy ukazuje aktuální polohu všech aut tří poskytovatelů carsharingu, Car4way, Autonapůl a AJO. „Lidé si uvědomují, že nepotřebují své vozidlo, mohou si je půjčit a v Praze pak mohou parkovat na modrých a fialových zónách zdarma. Jedno vozidlo nahrazuje potřebu osmi až patnácti parkovacích míst,“ uvedl pro TV Nova Hynek Homola, bývalý předseda Asociace českého carsharingu.
Zvýhodněné parkování sdílených aut v Praze je součástí systému schváleného Magistrátem hlavního města Prahy pro carsharingové společnosti. S cílem ulevit automobily přetíženému městu tyto společnosti platí pouze minimální poplatky. Ročně za jedno své vozidlo zaplatí provozovatel stokorunu a může s ním parkovat na modrých a fialových zónách libovolné městské části.
„Poskytovatelé sdílených aut, kteří splňují Požadavky na poskytovatele carsharingu v hl. m. Praze ze dne 21. 06. 2016, platí 100 Kč za auto za rok. Jde přitom pouze o administrativní poplatek, není to platba za parkování. Poplatek se platí od roku 2016. Parkování je zdarma, protože Praha měla zájem podporovat moderní mobilitu – carsharing,“ upřesňuje pro Flowee City Roman Filip, současný předseda Asociace českého carsharingu.
„Možnost vyzvedávání a vrácení aut je v modrých a fialových zónách placeného stání. V průběhu rezervace, kdy je vozidlo vypůjčeno zákazníkem, už nemá povolení parkovat v modrých a fialových zónách. Povolení se opět aktivuje v okamžiku ukončení rezervace, čímž se vůz znovu zobrazí na zmíněné mapě či aplikaci pro dalšího uživatele,“ uvádí Magistrát hlavního města Prahy na stránkách Praha.eu.
Jak to kdo v Praze má?
Každá carsharingová společnost má ale podmínky na parkování nastavené trochu jinak. Sdílené vozy poskytovatele Car4way mohou parkovat v modrých a fialových zónách zdarma, ovšem také jenom v čase, kdy nejsou vozy rezervovány. Pro elektrovozy je pak parkování zdarma i v průběhu rezervace. Klienti carsharingové společnosti AJO mohou v městských částech Prahy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8 při vrácení zaparkovat auta zdarma v modrých a fialových zónách. V průběhu zápůjčky si však musí případné parkovné na modrých a fialových zónách řidiči platit sami.
Města se však musí mít při takových krocích na pozoru a postupovat opravdu opatrně. Musí jasně komunikovat veřejné benefity carsharingu, přesně formulovat pravidla.
Carsharing Autonapul umožňuje auto vrátit kdekoli na modré či fialové zóně bez placení. V době zapůjčení auta a fungování modrých a fialových zón můžete během rezervace se sdíleným vozem zastavit na modré a fialové zóně jen po zaplacení parkovného a maximálně na tři hodiny. Carsharing Anytime umožňuje parkování na všech modrých a fialových zónách zdarma. Po dobu parkování stačí auto v mobilní aplikaci přepnout do placeného režimu „čekání“, za samotné parkování neplatíte a auto tak máte stále k dispozici.
Praha je modrými a fialovými placenými zónami protkána skrz na skrz. Až na Prahu 10, kde první etapa zavádění modrých parkovacích zón začne až v první polovině roku 2020. Při jejich zavádění by se tak mohla vyčlenit i parkovací místa sdíleným autům. Hlavně tedy za účelem většího zviditelnění a zpřístupnění carsharingu jako takového.
„Z pohledu parkování carsharingových vozů na modrých a fialových zónách je dle mého názoru stávající podpora ze strany hl. města Prahy vstřícná a postačující,“ říká Roman Filip a dodává: „Co se pak týká parkování v rezidenčních i nerezidenčních objektech, osobně si myslím, že časem někteří majitelé těchto budov k podobnému zvýhodnění jako v San Franciscu přistoupí. Třeba i v kombinaci s elektromobilitou.“
Peer-to-peer jako překážka?
V San Francisku v průběhu komunikace rezervovaných parkovacích míst pro sdílená auta za zvýhodněnou cenu narazili na problém. Na některé obyvatele to totiž působilo tak, že město soukromým společnostem parkovací místa darovalo. To ovšem není pravda, jelikož carsharingové společnosti za parkovací místa poplatek, i když snížený, platí.
Města se však musí mít při takových krocích na pozoru a postupovat opravdu opatrně. Musí jasně komunikovat veřejné benefity carsharingu, přesně formulovat pravidla toho, kdo a za jakých podmínek má nárok na zvýhodněné parkování, a přemýšlet při designování města nad jeho podporou.
Mohlo by se stát, že klienti budou sdílení pouze fingovat, aby se tak dostali ke zvýhodněnému parkování.
Pomyslným zdviženým prstem v otázkách vycházení města vstříc carsharingovým společnostem je v Praze peer-to-peer carsharingová společnost Škody DigiLab HoppyGo. Zvýhodněné parkování v modrých a fialových zónách chtěl pro své klienty vyjednat jeho ředitel Jan Charouz. Zásadní rozdíl mezi HoppyGo a ostatními carsharingovými společnostmi, kterým město vyšlo vstříc, je ten, že v HoppyGo auta vlastní soukromí vlastníci, aplikace pro svých zhruba 1500 klientů tedy funguje pouze jako zprostředkovatel a jedná se o službu založenou na přístupu peer-to-peer.
I HoppyGo se však s magistrátem pokoušelo pro své klienty levnější parkování vyjednat. Zatím neúspěšně. Mohlo by se totiž stát, že klienti budou sdílení pouze fingovat, aby se tak dostali ke zvýhodněnému parkování. To má samozřejmě relativně snadné řešení, kdy stačí stanovit minimální počet hodin, po který musí být auto sdíleno, aby mělo nárok na zvýhodněnou parkovací kartu, případně kartu úplně zadarmo. Další zádrhel je však v tom, že ostatní carsharingové společnosti mají zvýhodněné parkování pouze v době, kdy auto čeká na zákazníka, takže v té chvíli nevydělává ani samotné společnosti. U HoppyGo by tak zvýhodněné parkovné dávalo smysl pouze v okamžiku, kdy auto využívá někdo jiný než právě jeho majitel.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: San Francisco Municipal Transportation Agency