Generace mileniálů, narozená od začátku 80. let do poloviny 90. let, tvoří na evropském automobilovém trhu přibližně 12 % zákazníků. Co pro tuto generaci znamená vlastnictví automobilu? Podle čeho automobil vybírá? A může si vůbec pořízení vozu dovolit?
Preferují svobodné cestování
Přibližně třetina zákazníků mladších 30 let ztotožňuje automobil se svou osobností a přeje si, aby vůz odrážel jejich individuální životní styl. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který si nechal zhotovit výrobce automobilů Seat. Mladá generace zároveň považuje automobil za prostředek svobody, který umožňuje nejen dojíždění do práce, ale především nezávazné cestování.
Až 26 % motoristů ve věku od 25 do 37 let vážně uvažuje o sdílení svého vozidla s dalšími řidiči.
Přitom ale mileniálové často vystupují proti vlastnění automobilů. Převažujícími argumenty jsou relativně nízká efektivita využití, kdy automobil většinu času stojí na parkovišti, a náklady, kterými jsou povinné ručení, havarijní pojištění, servis automobilu či dálniční známky. Proto až 26 % motoristů ve věku od 25 do 37 let vážně uvažuje o sdílení svého vozidla s dalšími řidiči. Tento trend potvrzují i prognózy, které uvádí, že do roku 2025 by mohlo sdílení vozidel celosvětově využívat až 36 milionů řidičů.
Chybí finanční úspory
Náklady na provoz vozidla ale nejsou hlavní překážkou, proč mladá generace v menší míře uvažuje o pořízení vlastního vozu. Jedním z hlavních aspektů je totiž nedostatek financí. Podle výzkumu je pouze každý pátý mileniál schopen pořídit si automobil z vlastních úspor. Přitom u starších generací si automobil ze svých úspor může dovolit pořídit až 40 % zákazníků.
Digitální generace potvrzuje, že ověřování informací na internetu je stejně jako porovnávání jednotlivých nabídek naprostou samozřejmostí.
Mladá generace se totiž stejně jako její předchůdci potýká na začátku ekonomické aktivity s četnými výdaji na zajištění svého života. Mezi ně patří především výdaje na bydlení, náklady na výchovu dětí či výdaje na cestování. Na úspory proto většinou zbývá pouze malá část příjmů. Není proto ničím neobvyklým, že k financování nákupu vozidla je u mladé generace v mnoha případech využívána půjčka na auto nebo leasing.
Detailní srovnání na internetu
Průzkum trhu dále poukázal na skutečnost, že mladší generace při výběru vozu věnuje větší úsilí srovnávání a prověřování jeho parametrů. Zároveň mileniálové detailněji srovnávají bankovní a také nebankovní společnosti, které poskytnou úvěr na nákup automobilu.
Digitální generace tak potvrzuje, že ověřování informací na internetu je stejně jako porovnávání jednotlivých nabídek naprostou samozřejmostí. Tyto informace zároveň doplňují radami své nejbližší rodiny, na kterou se obrátí až 23 % zájemců o nákup automobilu z generace Y. U zákazníků starších 40 let tento podíl klesl na 13 %. Jednání mladé generace proto není nezodpovědné, jak mnozí uvádí, pouze se odlišuje od generace jejích rodičů.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Půjčka.co