fbpx

S tiskovým mluvčím ROPIDu Filipem Drápalem o cenách MHD, kde se dá ušetřit a kolik Praha na MHD vlastně doplácí

Zveřejněno: 28. 7. 2020

ROPID neboli Regionální organizátor pražské integrované dopravy má na starosti provoz MHD v Praze. Ovšem o tom, kolik Pražané za jízdné zaplatí, rozhoduje pouze politická reprezentace. „Z naší strany můžeme pouze předkládat informace, kolik by stálo, kdyby například cena odpovídala výši kumulované inflace nebo kdyby cena odpovídala této výši kumulované inflace a nárůstu objednávky spojů,“ říká Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPIDu. „Nůžky mezi náklady a příjmy se rozevírají už 20 let a posledních asi šest let výrazně rychleji.“

Kolik vlastně Praha na MHD ročně doplácí a odkud ty peníze jdou?

Za rok 2019 činila kompenzace dopravcům PID za provoz na území Prahy 16,7 miliardy korun. Tyto peníze jdou výhradně z rozpočtu hlavního města.

Měly by městské části přispívat na MHD třeba z modrých zón, ve kterých se vyberou miliardy korun ročně a ceny za ně se mají také zvyšovat?

Takové rozhodnutí záleží na politických reprezentacích vedení města i městských částí. Jakýkoli přesun prostředků nějakým směrem vyžaduje politické rozhodnutí, stejně jako to, kterým směrem naopak prostředky plynout nebudou. 

mozny vyvoj ceny rocni jizdenky pid v praze

Zdroj: ROPID


Co se týče případného financování MHD městskými částmi, na jednu stranu by to pomohlo k větší racionalitě městských částí při kladení požadavků na dopravní obslužnost, na druhou stranu by to ale mohlo způsobit komplikace, protože území Prahy je vzájemně prorostlé a nelze až na pár výjimek řešit dopravní obslužnost na území jednotlivých městských částí odděleně.   

Lidé během koronakrize MHD jezdili výrazně méně, dokonce byl zaveden prázdninový režim. A cestující se přesunuli do aut. Neobáváte se, že je i kvůli zdražení už z těch aut nedostanete?

Během koronakrize jezdilo až o 85 procent cestujících méně, přitom prázdninový provoz, který byl nasazený, ubral jen nějakých 25 procent spojů. I teď o prázdninách je nadále trvale vyšší nabídka spojů než poptávka. Úbytek cestujících směrem k automobilům je tedy spíš daný tím, že mají obavy z hromadného cestování. Pokud má hromadná doprava fungovat přibližně v původním rozsahu, musí ten rozsah být uhrazen. Buď většími dotacemi, nebo vyšším jízdným. Pokud by uhrazen nebyl, došlo by k omezení spojů, které má většinou výraznější vliv na snížení počtu cestujících v hromadné dopravě.

Filip Drápal

Vedoucí odboru marketingu ve společnosti ROPID. Cílem systému Pražské integrované dopravy (PID) je nabídnout atraktivní a důstojnou hromadnou dopravu osob pro všechny skupiny obyvatel a návštěvníků města, a vytvořit tak alternativu stoupající intenzitě automobilového provozu. Vytvořením a rozvojem systému PID je pověřen ROPID, odborná organizace, odpovědná za funkci Pražské integrované dopravy. Její úloha je organizační a kontrolní. Ze své práce se odpovídá orgánům samosprávy a státní správy, které jej zabezpečením dopravy pověřily. ROPID zahájil svoji činnost 1. prosince 1993.

Tedy shrnuto: Podle našeho názoru by z MHD uteklo mnohem víc lidí do aut, pokud by se zhoršila kvalita služeb a museli se v dopravních prostředcích více mačkat. Ostatně už dnes ti, kteří jezdí po Praze autem, to nedělají kvůli penězům, ale hlavně kvůli pohodlí.  

Trendem ve světových metropolích je ale dostat co nejvíc lidí právě do městské dopravy. Nejde Praha zdražením jízdného tak trochu proti tomuto trendu?

Praha má podíl lidí v MHD vůči individuální automobilové dopravě 59 ku 41 procentům, což je světově výjimečně pozitivní podíl. Obecně hromadnou dopravou už jezdí nyní všichni, co jsou ochotní do ní někdy nastoupit. Přitom stejně jako u hromadné dopravy rostl v posledních letech i počet lidí v automobilové dopravě.    

Všem jde o zlepšení komfortu v MHD, co to ale vlastně může znamenat? Napadá mě snad jen frekvence spojů nebo čistota, případně ventilace v MHD…

Město pracuje na lepších informacích o polohách a dojezdech spojů. K autobusům v tomhle ohledu přibudou ještě tramvaje. Pracuje se na zjednodušení odbavení, rozvíjí se tedy mobilní aplikace na koupi jízdného, dělá se na bezbariérových úpravách tramvajových zastávek i stanic metra, standardy kvality už vyžadují koupi vozidel pouze s klimatizací, instaluje se datová síť do všech tunelů metra, budují se nové železniční zastávky, aktuálně Eden, Zahradní Město, Rajská zahrada a mohl bych pokračovat...     

Kde by se tedy dalo ještě ušetřit tak, aby to cestující nepocítili?

Šetření vždy cestující nějak pocítí. Jde jen o to, jestli to bude snížením četnosti spojů, nutností více přestupovat, omezováním kapacity provozovaných spojů či třeba snížením četnosti úklidu a očisty vozidel.

A už nějak změny ve struktuře a cenách jízdného chystáte?

Aktuálně nechystáme, protože stále není k dispozici finální zadání od politické reprezentace, jakým směrem chce v tomto směru postupovat.

Související…

Radní Adam Scheinherr ke zdražování MHD: Chceme miliardu navíc, ale postupně
Zdeněk Strnad

foto: ROPID, zdroj: ROPID

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...