fbpx

Co všechno může umět opravdu inteligentní zastávka MHD Dalších 6 fotografií v galerii
Prototyp smart zastávky, Maďarsko

Internetové připojení a informace o spojích? To je základ, kterým to zdaleka nekončí

Zveřejněno: 2. 11. 2019

Každá veřejná doprava potřebuje zastávky – místa, kde budou lidé nastupovat a vystupovat. Ještě před nedávnem jsme si do MHD nosili knihy. Ti, kteří chtěli držet prst na tepu doby, si kupovali noviny nebo Reflex.

Dnes je naprosto běžným úkazem mobilní telefon, výjimkou je spíše to, když ho někdo nemá. A když knihu, tak Kindle nebo kteroukoliv jinou elektronickou čtečku. Lidé se mění, technologie se mění, jen v Praze stále zastávky vypadají stejně jako před třiceti lety – nevzhledné šedivé přístřešky, které nás v lepším případě ochrání před deštěm. 

Více MHD zastávek? A lepších? #tochci.

Jenže už brzy nastane doba, kdy nám současná situace bude připadat stejně historická, jako nám dnes připadají cestující s novinami. Po celém světě se stále více a více komponují do života měst nové chytré technologie, mobily a „internet věcí“. Výsledkem mají být „chytrá města“, jež budou nacházet synergie mezi technologickými vymoženostmi a logickým požadavkem občanů, kteří chtějí žít pohodlně, příjemně a moderně. A vzhledem k trendům městské mobility bude na využití MHD kladen stále vyšší a vyšší důraz. A zastávkami to začíná (ale rozhodně nekončí). Praha nemůže zůstat samozřejmě pozadu a kromě toho, že je potřeba zastávek víc, je potřeba, aby byly jednoduše chytřejší. 

Singapur: Není vám moc horko?

Místní jí říkají důvěrně „Oáza“. Zastávka je plná senzorů, které detekují okolní provoz, displejů, poskytujících cestujícím informace, a je vybavena technologiemi, které na kolemjdoucí foukají studený vzduch. Může se vám to zdát jako maličkost, ale když je venku 45 ve stínu, je to pro vás opravdu jako životadárná oáza.

singapore nozzle

Chytrá a chladivá zastávka v Singapuru


Informační centrum zastávky využívá strojového učení a senzorů, které detekují okolní teplotu, vlhkost a hustotu provozu a automaticky regulují intenzitu studeného vzduchu. Kromě toho se také měří průměrná doba čekání, jež se následně používá pro další analýzy a optimalizaci hromadné dopravy.

Zastávka dokáže spolupracovat při dohledu na okolí a dokáže automaticky upozornit policii, pokud se v okolí děje něco, co se tam dít nemá.

Zastávka dokáže také spolupracovat při dohledu na okolí a dokáže automaticky upozornit policii, pokud se v okolí děje něco, co se tam dít nemá. Interaktivní displeje také poskytují cestujícím nejrůznější informace jak z dopravy, tak například z městského zpravodajství.

singapore displays

Interaktivní displeje také poskytují cestujícím nejrůznější informace jak z dopravy, tak například z městského zpravodajství


Finsko – bezpečnost především

Které jiné finské město by mělo být „smart“, když ne Espoo, kde sídlí (kdysi slavná a dnes se snad znovu probouzející) značka Nokia? Tamní běžná zastávka je připojena na 5G síť a má být ukázkovým příkladem toho, jak je možno využít potenciál ultrarychlé konektivity v dnešním urbanistickém ekosystému.

espoo stop

Zastávka je připojena na 5G síť a má být ukázkovým příkladem toho, jak je možno využít potenciál ultrarychlé konektivity


Co je největším funkčním požadavkem na chytré autobusové zastávky? Informační pohodlnost. A dál? Bezpečnost. Vážně. I ve Finsku stále více lidí odmítá jezdit MHD (zvláště ve večerních hodinách) kvůli obavám z kriminality.

Díky moderním technologiím se ze zastávek můžou stát bezkonfliktní zóny.

Zastávka má proto nainstalovány standardní CCTV kamery, které ovšem přes ultrarychlou 5G síť dokážou přenášet informace třeba do centrály bezpečnostní služby. Díky moderním technologiím se tak ze zastávek můžou stát bezkonfliktní zóny – vyšší bezpečnost zároveň znamená víc lidí v MHD, lepší dopravní situaci a v konečném důsledku také lepší image pro město.

espoo velin

Vyšší bezpečnost znamená víc lidí v MHD i lepší dopravní situaci


 

Multifunkční Maďarsko 

Multifunkční zastávka je zatím pouze v plánech maďarské společnosti AQUIS Innovo, ovšem šířka nabízených služeb je opravdu unikátní. Informace o dopravě jsou už brány jako standard, dokážete si ale představit, že na zastávce můžete zaplatit účty, dobíjet telefony nebo posílat balíky? Prostor pro čekání není statický, stává se z něj živoucí multifunkční zóna. 

aquis stop

Na multifunkční zastávce si vyberete peníze nebo objednáte balík


Výčet možných služeb tím ale zdaleka nekončí. Design zastávky umožňuje přizpůsobit ji nejrůznějším požadavkům. Nouzové telefony, hasicí přístroje, taxíky, dokonce i defibrilátory a připojení na zdravotnickou službu... 

A co Praha?

Maďarský koncept je stále pouze prototyp, ale přibližuje se zřejmě nejblíž tomu, co můžeme mít i v naší metropoli. A to již relativně brzy - v polovině roku 2021 končí smlouva současnému provozovateli městského mobiliáře, kterým je společnost JCDecaux, a nedá se předpokládat, že by se do ukončení nového výběrového řízení něco zásadně změnilo. Město a jeho současné progresívní vedení mají ideální příležitost nastavit nové podmínky tak, aby nové autobusové zastávky nebyly už jen prosté přístřešky, kde se podíváme na oprýskaný papírový jízdní řád, shlídneme dvě tři reklamy z archaického mechanického systému, a v lepším případě nás ochrání před deštěm.

Možností je spousta – digitální plochy s dopravní situací a zpravodajstvím z metropole budou opravdu jen začátek. Jenže zavádění nových technologií nějakou dobu trvá, stejně tak jako výběrové řízení na nového provozovatele. Pokud tedy chceme mít místo autobusových zastávek moderní terminály, nabité technologiemi a službami, je potřeba začít včas s obojím - jak s výběrovým řízením, tak s debatou o podobě nového mobiliáře, do které se musí zapojit jak zadavatel s budoucím provozovatelem, tak i veřejnost. Rok a půl uteče jako voda.

Související…

Od Vídně až po Stockholm: 10 nejchytřejších měst na světě
Klára Ponczová

zdroj: CityLab

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...