fbpx

V Americe představila kampaň s "čisticími" billboardy Toyota. Úspěchy mají billboardy v Limě a zkouší je také v Londýně

Zveřejněno: 14. 3. 2019

Na jaře roku 2017 představila Toyota mediální kampaň, jejíž součástí byly billboardy, které čistily vzduch. Podél dálnic kolem San Francisca a Los Angeles bylo nainstalováno 37 billboardů se speciálním zařízením na čištění vzduchu, které měsíčně odstranily z ovzduší výfukové plyny vyprodukované 5285 vozidly.

Cílem této kampaně byla propagace nového vozidla Toyota Mirai, které využívá k výrobě elektřiny vodík a produkuje pouze čistou vodu. Poměrnou část svého marketingového budgetu tak automobilka investovala do snahy zlepšit životní prostředí. S touto mírně ironickou kampaní (po cestách se stále prohání stovky tisíc Toyot, které produkují tuny oxidu dusíku) se Toyota alespoň trochu posunula ke společensky zodpovědnému byznysu.

Využít billboardy k něčemu užitečnému, je krok správným směrem. Zvláště pak, když vezmeme v potaz, že billboardy se často vyskytují v centrech a kolem silnic, kde by se právě čističe vzduchu hodily nejvíc.

Billboardy z nanomateriálu

Amerika však není jediná, která s technologiemi čistícími vzduch umístěnými na billboardových plochách experimentuje. Jiná technologie, jež řeší stejný problém, je součástí billboardů v Londýně. Ty dokážou čistit vzduch v okruhu až 25 metrů. Reklamní nosiče v Knightsbridge, patřící mediální společnosti Urban Vision, jsou vyrobeny z několika vrstev speciálního nanomolekulárního materiálu, jenž odstraňuje škodlivé látky z ovzduší. Tento materiál vyvinula italská společnost Anemotech a nazvala jej "The Breath".

Tento materiál je údajně schopen odstraňovat částice oxidu dusíku, síry a dalších škodlivin. Technologie byla v posledních 14 letech testována napříč Evropou. V samotném Londýně byl pak tento druh billboardů nainstalován už na Leicester Square, Piccadilly Circus, Uxbridge a Waterloo. Materiál je možno použít také uvnitř budov a je potřeba jej měnit každých šest měsíců. Vývojáři tvrdí, že 250 metrů čtverečních materiálu je schopno odstranit znečištění vygenerované více než 750 000 benzínovými a 300 000 naftovými auty.

Billboardy na stavbách

V Peru se dala dohromady technologie vyvinutá Univerzitou strojírenství a technologií (UTEC) v Limě s mediální agenturou a společně vytvořily už dva projekty: billboard, který produkuje čistou vodu, a druhý, který čistí vzduch.

Stavební průmysl je v Peru na vzestupu, což na jednu stranu přispívá ekonomickému rozvoji země, ale zároveň to vede k vysoké prašnosti a znečištěnému ovzduší v bezprostřední blízkosti staveb. Univerzita strojírenství a technologií, která sama buduje nový kampus, vyvinula technologii, která čistí vzduch stejně účinně, jako by jej čistilo víc než 1 200 stromů. Billboard vědci umístili doprostřed stavby nového kampusu a produkuje 100 000 m3 čistého vzduchu. Technologie připevněná k billboardu absorbuje všechen znečištěný vzduch okolo, filtruje jej přes vodní systém a zpátky jej vrací čistý.

Billboard na vodu

V Limě, která je po Káhiře druhým nejsušším hlavním městem na světě, dosahuje paradoxně vlhkost vzduchu v průměru 98 %. V roce 2014 univerzita UTEC umístila na billboard zařízení, které za pomoci pěti přístrojů získává ze vzduchu vodní páru. Tu pak za použití uhlíkových filtrů a kondenzátoru přeměňuje na pitnou vodu.

Zařízení vzniklo v rámci marketingové kampaně univerzity, která měla přivést zájemce ke studiu a ukázat, že studium technologií se dá krásně zkombinovat s pomocí komunitě. Billboardová plocha, k níž je zmíněné zařízení nainstalované, stojí téměř v poušti, kde spousta lidí nemá přístup k pitné vodě. Toto zařízení vyprodukuje za tři měsíce 9450 litrů pitné vody a místním pak stačí jenom otočit kohoutkem pod billboardem.

foto: Pop Up City, zdroj: Pop Up City

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...