Když se v podvečer procházíte ulicemi některého z větších měst Pákistánu, zaskočí vás enormní množství lidí, jejichž domovem je ulice. Co pár kroků překračujete muže, ženy a často i děti polehávající na tvrdé a prašné zemi podél budov a cest. Spousta lidí totiž přichází do velkých měst za prací a vydělané peníze sotva pokryjí náklady na stravu a základní potřeby, natož pak na normální místo na přespání. V ulicích Pákistánu se tak pohybuje přes půl milionu lidí bez domova.
Jde o reklamní nosič vyrobený z matrace, který se jednoduchým pohybem přemění na postel.
Místní lídr ve výrobě matrací MoltyFoam se spojil s reklamní agenturou BBDO Pakistan a společně vytvořili reklamní kampaň, která na tento problém upozorňuje. A nejen to, zároveň ho taky sama částečně řeší.
Misí pákistánského výrobce matrací je „poskytovat kvalitní noční spánek“, proto i v rámci kampaně vytvořila billbed, tedy hezky česky řečeno „billboardovou postel“. Jde o reklamní nosič vyrobený z matrace, který se jednoduchým pohybem přemění na postel. Během dne tedy slouží jako klasická reklama prodejce matrací a v noci jako relativně pohodlné místo na spaní desítky centimetrů nad prašnou zemí. V rámci kampaně bylo rozmístěno 150 billboardových lůžek v 9 městech napříč Pákistánem.
Reklama zabrala
Lokality se vybíraly podle toho, jestli odpovídaly jednomu ze dvou hlavních cílů, které si společnost v rámci kampaně stanovila. Zaprvé chtěla poskytovat místa na spaní v blízkosti nemocnic, a to primárně pro lidi, kteří doprovází své příbuzné, cestují zdaleka a nikoho nezajímá, že po nocích nemají kde spát. A zadruhé má billboardové lůžko sloužit těm, kteří celé dny tvrdě pracují a nemohou si kvůli tíživé životní situaci a nízké mzdě dovolit platit za místo, kde by se mohli pohodlně vyspat.
Čím víc matrací se prodá, tím víc prostředků firma získá a tím víc toho bude moct pro místní komunitu udělat.
Využít matraci jako billboard v místech, kde lidé kvalitní spánek nejvíc postrádají, mělo za cíl zviditelnit a stvrdit motto společnosti o kvalitním spánku. Tím, že dala lidem bez domova prostor, kde si mohou na chvíli odpočinout, vytvořila kolem svého jména pozitivní vibrace, které se okamžitě projevily na prodejích.
Čím víc matrací se prodá, tím víc prostředků firma získá a tím víc toho bude moct pro místní komunitu udělat
Pokud problémy občanů začnou místo politiků řešit chytrými prosociálními způsoby klíčoví hráči na polích nejrůznějších druhů byznysu, přesunou se peníze, obliba a pozornost občanů logicky k nim.
Ocenění z Cannes
S budgetem necelých 20 tisíc dolarů tak kromě životů lidí bez domova společnost MoltyFoam výrazně zlepšila i vnímání vlastní značky. Velké firmy do marketingu ročně nalijí statisíce, ne-li miliony korun. Proč jimi plýtvat na online reklamu a raději je neinvestovat do veřejného prostoru způsobem, který dává smysl jak pro společnost, tak pro značku samotnou?
Reklama
Kampaň měla navíc výbornou viralitu na sociálních sítích, řešení této problematiky přitáhlo pozornost politiků i influencerů a v roce 2015 získala firma v Cannes prestižní ocenění za vůbec první pro-sociální kampaň postavenou na 150 billboardových postelích.
foto: Pop Up City, zdroj: Pop Up City