Cyklisté v USA mají problém. Města (například Baltimore) začala rušit nedávno postavené a chráněné cyklistické trasy. Proč? Protože majitelé automobilů nemají kde parkovat a stěžují si. Baltimore chce budovat infrastrukturu pro všechny a na tento přístup nyní doplácejí právě cyklisté.
Bezpečnější i pro řidiče aut
Kolem cyklopruhů v Baltimoru je živo, automobilová veřejnost si vydupala parkovací místa zpět. Tamní radnice ale dostala do rukou argument, který by měl pomoci automobilistům vnímat cyklopruhy pozitivněji. Z rozsáhlé studie publikované v časopise Journal of Transport and Health, sepsané vědci z University of Colorado a University of New Mexico, vyplývá, že chráněné a oddělené cyklistické pruhy jsou bezpečnější nejen pro lidi na kolech, ale i pro lidi v autech.
Díky cyklopruhům je méně zranění i úmrtí, a to i mezi řidiči automobilů.
Wesley Marshall a jeho kolegové analyzovali údaje o haváriích za období třinácti let v kombinaci s rozvržením ulic ve 12 velkých amerických městech. Testovali tři hypotézy. Činí větší podíl cyklistů řidiče aut opatrnějšími? A co rozdíly v sociálně-ekonomickém a demografickém složení obyvatel města – například méně dětí a starších lidí nebo bohatší obyvatelé – snižují riziko úmrtí? Anebo vše určuje uliční design, například množství křižovatek a cyklopruhů, zpomalují snad ty řidiče a způsobují bouračky?
Vyšší podíl cyklistů znamená více těžkých nehod, po zavedení cyklopruhů ale počet kolizí v Baltimoru klesl o 44 %.
Studie pracovala s obrovským množstvím dat, týkajících se 17 000 smrtelných nehod a 77 000 těžkých zranění v období od roku 2000 do 2012 v Minneapolisu, Seattlu, San Franciscu, Denveru, Portlandu, Dallasu, Houstonu, Austinu, Oklahoma City, Kansas City, Memphisu a Chicagu. Všechna tato města zaznamenala nárůst popularity cyklistiky a přidala cyklistickou infrastrukturu, v průběhu let pak sledovala řadu vlivů na bezpečnost dopravy.
Více cyklopruhů, méně smrtelných nehod
Autoři zjistili, že vyšší podíl cyklistů na ulicích znamenal vyšší počet těžkých zranění. Svoji úlohu hrají i socioekonomické a demografické rozdíly. Tam, kde je více bílých a bohatých obyvatel, bylo méně smrťáků a zranění. Nejsilnějším ukazatelem nižší míry úmrtnosti a zranění byly oddělené a chráněné cyklopruhy. Tam, kde byly vybudovány, počet smrtelných nehod klesl o 44 % ve srovnání s průměrnými čísly a míra zranění byla poloviční. Zatímco cyklisté měli prospěch z namalovaných cyklopruhů stejně jako ze zcela oddělených cyklopruhů, pro všechny účastníky silničního provozu (včetně automobilistů) se nejvíce osvědčily cyklopruhy chráněné sloupky.
Co bude pro majitele automobilů důležitější – vlastní bezpečnost, nebo parkovací místa?
Studie se nesnaží vysvětlit, proč to tak je, pouze ukazuje, že cyklopruhy bezpečnost silničního provozu zvyšují. Cyklopruhy znamenají omezení prostoru pro parkování, na druhou stranu ale zvyšují šanci na přežití v městském provozu, a to nejen pro cyklisty. Co bude pro majitele automobilů důležitější – vlastní bezpečnost, nebo parkovací místa?
Reklama
foto: Bikemore, zdroj: CityLab