„Městská mobilita se bude posouvat spíš směrem sdílené ekonomiky a pronajímání. Z aut se stane komodita, kterou nebudou lidé potřebovat vlastnit. Když budou chtít něco převézt, půjčí si kombíka, na víkend kabriolet a přes týden budou jezdit metrem. Tato auta budou mít pravděpodobně k dispozici převážně v rámci nějakých menších komunit.“ Tak pravil na setkání v červnu na úvodním setkání Vize 2050 Martin Brix z organizace Lease Plan, která se pronájmem vozů na leasing zabývá.

Město má přitom ještě jeden problém, který carsharingu nahrává. A tím je nedostatek parkovacích míst. Každodenní martýrium spojené s hledáním volného parkovacího místa je natolik nepříjemným zážitkem, že lidé dávají i přes léto přednost neklimatizované MHD. Tam se totiž zapotí člověk míň, než když se zoufale snaží v šest večer zaparkovat na Praze 10.

V Praze nezaparkuješ

Nedávný průzkum carsharingové agentury Anytime, realizovaný letos v červnu agenturou STEM/MARK, ukázal, že parkování je noční můrou pro 70 % pražských řidičů. Výzkum rovněž potvrdil, že jde o jednu z nejzásadnějších překážek vlastnění vozu. Svoje názory na sdílenou ekonomiku zejména z pohledu dopravy poskytlo v rámci výzkumu formou internetového dotazníku 1008 respondentů ve věku 21 až 60 let, držitelů řidičského průkazu s bydlištěm v Praze.

Sedmatřicet procent pražských řidičů po Praze vlastním autem nejezdí a využívají je převážně nebo výhradně pro cesty mimo Prahu.

Z výzkumu vyplynulo, že řidiči jsou otrávení především popojížděním kolem vlastního bydliště a pracoviště spojeným s hledáním volného parkovacího místa a orientací v rozličných systémech parkovacích zón v různých městských částech. „Sedmatřicet procent pražských řidičů, kteří se výzkumu zúčastnili, proto po Praze vlastním autem nejezdí a využívají je převážně nebo výhradně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby.

Zachrání nás carsharing?

Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se čím dál tím intenzivněji prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je využít teprve chystá.

Se sdílenými auty můžete parkovat v podstatě všude, kde se parkovat smí. A taky máte jistotu, že auto nebude na místě zbytečně týden stát

Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že řidiči nemusí o auto pečovat (31 %). Největší obavy u respondentů pak vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) a otázka jeho spolehlivosti (30 %).

Sdílejí spíš vzdělanější

Ze získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíš muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a k jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.

Auta ke sdílení stojí v našem hlavním městě skoro na každém rohu a člověk si je skrze aplikaci a mapu s aktuálním rozmístěním snadno sežene zhruba do deseti minut.

Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem. Dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.

Anytime není jediný

Carsharingová služba Anytime samozřejmě není jedinou společností, která službu sdílených automobilů v Praze provozuje. Největší množství aut má v Praze k dispozici služba Car4way, malé žluté elektromobily, mikroautíčka vybavená automatickou převodovkou, si pak můžete zapůjčit od firmy Revolt. Mezi další firmy patří například Ajo, která nabízí auta na LPG, nebo služba Autonapůl, která byla vůbec první službou tohoto druhu v Praze.

Auta ke sdílení stojí v našem hlavním městě skoro na každém rohu a člověk si je skrze aplikaci a mapu s aktuálním rozmístěním snadno sežene zhruba do deseti minut. Vzhledem k tomu, že situaci s nedostatkem parkovacích míst se Praze dlouhodobě nedaří vyřešit, lidé budou chtít ušetřit a jejich vlastní auta většinu času prostojí u obrubníků, vypadá to, že carsharingových služeb bude přibývat. A dojde-li na slova Martina Brixe, pak bude přibývat nejen těchto služeb, ale i těch komunitních, kde budete přesně vědět, kdo v autě seděl před vámi a kdo si do něj sedne po vás.

Související…

Ondřej Krátký z Liftaga: Sdílené taxíky spíš tahají lidi z MHD, ne z aut
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Anytime