Iniciativa True, The Real Urban Emissions provedla v Paříži výzkum, který potvrzuje, že emise oxidu dusíku vzrůstají o 20 až 30 procent, když se rtuti teploměrů vyšplhají na 30 stupňů a více. Emise řady vozidel jsou v těchto teplotách taky mnohonásobně vyšší, než uvádějí výrobci. A nejde jen o naftové motory. Emise v horkých dnech výrazně překračují i motocykly, které bývají považovány za ekologičtější variantu dvoustopých vozidel.
Organizace True podle listu The Guardian ve své zprávě uvedla, že se výsledku dobrala užitím nejmodernějšího zařízení pro dálkové snímání k měření emisí. Tímto způsobem prověřila v hlavním městě Francie během tří týdnů v létě 2018 více než 180 tisíc vozidel. Více než 370 tisíc takových měření proběhlo i v dalších místech Francie a také ve Velké Británii. Většina z testovaných vozidel spadala do kategorie osobních a lehkých užitkových, vzorek však zahrnoval také autobusy, motocykly, mopedy a nákladní vozidla.
Loni v létě, kdy během 20 dnů teploty v Paříži přesáhly 30 stupňů, vedly výkyvy úrovně znečištění k zavedení nouzových opatření, jež omezila provoz.
Cílem, stejně jako v podobné studii, která byla provedená předloni v Londýně, bylo změřit skutečné emise vozidel na silnicích v různých podmínkách jízdy a provozu. Zjištění neziskovky prý Pařížany, kteří se po létě vrátili do města, příliš nepřekvapilo. Řada z nich si totiž už dlouho hlavně v letních měsících stěžuje na astma a alergie, kvůli čemuž pařížská radnice nabádá obyvatele k omezení užívání automobilů.
Zastaví vedra dopravu?
Anne Hidalgová, starostka Paříže, učinila z boje proti znečištění ve městě hlavní náplň svého funkčního období. Zavedla systém Crit´Air, na jehož základě musejí mít auta nálepky, jež označují čistotu jejich provozu. Těm, která se na stupnici čistoty objevují povážlivě nízko, bude postupně zakazován vjezd do centra města. A do roku 2024 chce Hidalgová zamezit vjezd do Paříže všem dieselovým vozům.
Jedná se mimo jiné také o rok, kdy bude francouzská metropole hostit olympijské hry. Loni v létě, kdy během 20 dnů teploty v Paříži přesáhly 30 stupňů, vedly výkyvy úrovně znečištění k zavedení nouzových opatření, jež omezila provoz. Vozidlům s lichými a sudými čísly na konci registračních značek byl střídavě zakazován vjezd do města tak, aby se zde auta „prostřídala“ a aby se ve městě dalo alespoň trochu dýchat.
K čemu jsou testy aut
Výzkum financovala nadace FIA a podílela se na něm také Mezinárodní rada pro čistou dopravu. Sheila Watsonová z FIA potvrdila, že znečištění je ve vzduchu v horkých dnech skutečně patrné – že je cítit v nose i na jazyku, když se nadechnete ústy.
Je velmi důležité, aby výrobci vozidel nadále pracovali s těmito aktuálními a skutečnými čísly a nespoléhali na výsledky vlastních testů.
Yonann Bernard z Mezinárodní rady pro čistou dopravu uvedl, že naměřené emise dusíku byly až 18krát vyšší než hodnoty zaznamenané při testech výrobců vozidel, a to dokonce i v novějších modelech, které mají být ekologičtější. Podle něj je velmi důležité, aby výrobci vozidel nadále pracovali s těmito aktuálními a skutečnými čísly a nespoléhali na výsledky vlastních testů, které, jak bylo již několikrát ukázáno, bývají značně zkreslené. Především vozidla jezdící na naftu v reálných jízdních podmínkách nesplňují oficiální limity emisí. Prakticky se zjistilo, že všechny dieselové automobily produkují mnohem toxičtější emise dusíku, než umožňují předpisy.
Reklama
zdroj: The Guardian