fbpx

Do českých kin přichází Jagna. Snímek nominovaný na Oscara se představuje v oficiálním traileru 2 fotografie
zdroj: Shutterstock

Nejnovější dílo v technice animované malby od dvojice režisérů Doroty Kobiely Welchman a Hugha Welchmana, z jejichž dílny pochází i ikonický film S láskou Vincent, do českých kin vstoupí začátkem listopadu. Příběh vycházející z předlohy románu Sedláci od polského autora Władysława Stanisława Reymonta, za který autor získal Nobelovu cenu, odhalí obraz venkova 19. století očima uměleckého hnutí Mladé Polsko.

Zveřejněno: 10. 10. 2023

Dobové melodrama Jagna (v originálním názvu Chłopi, anglicky The Peasants) diváky zavede do malé polské vesnice na přelomu 19. století, kde se na pozadí obrazu doby, s jejími ostrými sociálními rozpory mezi velkostatkáři a rolníky, odehrává milostný příběh protkaný zvraty, láskou, ale i nenávistí. Jeho ústřední postavou je Jagna, mladá dívka, do které se zamiluje starý a bohatý sedlák Boryna. Půvabné ženě padne do oka ale někdo jiný – sedlákův syn, Antek. V zemi, která je silně ovlivněna hodnotami rodiny, víry a tradice, se však lásce nepřeje a Jagna se tak stane přirozeným katalyzátorem dramatických událostí.

Režisérka DK Welchman se ve filmu vrací k polským kořenům a román Władysława Stanisława Reymonta prezentuje široké veřejnosti za pomoci unikátní techniky animované malby, která si již díky filmu S láskou Vincent získala srdce statisíců fanoušků po celém světě.

„To, co mě opravdu přitahovalo k myšlence adaptace tohoto románu, byla právě Jagna. Jako žena jsem byla také mnohokrát v životě nespravedlivě obviněna. S Jagnou jsem se opravdu ztotožnila, opravdu jsem s ní soucítila. Nejdřív jí závidí a nechápou ji, pak s ní špatně zacházejí a stydí se za ni a nakonec ji ostrakizují – za to, že je hezká, že je zasněná, že je vášnivá, a hlavně za to, že zpochybňuje patriarchát, za kterým stojí i církev. Jako by mě volala. A tento film je odpovědí na její volání,“ vysvětluje svůj nový počin režisérka DK Welchman.

bohemia motion pictures jagna4 1

Drama přitom kombinuje hraný a animovaný film. Nejprve byl natočen reálnými herci v předem vybraných kostýmech i kulisách a až poté, co byl sestříhán, začaly malířské práce v animační technice rotoskopie. Na jeho vzniku pracovala stovka malířů, která vytvořila přes 40 tisíc olejomaleb, z nichž každá zabrala přibližně pět hodin práce. Pro mezisnímky pak byla použita počítačová animace. I kvůli tomu celá postprodukce trvala dva roky.

„Chtěli jsme najít něco dalšího, abychom ukázali, co naše technika malířské animace dokáže ve filmu. Oživení tisícistránkového románu se zdálo být novou výzvou a příležitostí ukázat, že to může fungovat i po emocionální stránce. Snímek Jagna je na úplně jiné úrovni než S láskou Vincent. Každý záběr nám zabral dvakrát tolik času, protože ve filmu používáme realističtější styl a dynamické pohyby kamery,“ dodává druhý z režisérů, Hugh Welchman, který spolu s představitelem Antka, Cezarym Łukaszewiczem, dorazí 6. listopadu do Prahy na slavnostní premiéru v rámci festivalu 3KinoFest.

Stejně jako film S láskou Vincent je i Jagna nominována za polskou stranu na Oscara v kategorii Nejlepší animovaný film. Poprvé se v Česku celovečerní snímek objeví 6. listopadu v rámci jubilejního desátého ročníku mezinárodního filmového festivalu 3KinoFest za podpory Polského institutu. Na plátna českých kin pak vstoupí 9. listopadu. Do české distribuce jej uvádí Bohemia Motion Pictures.

 

Související…

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala, řekl by strýc Pepin. Život ale nejsou Postřižiny
Tereza Theerová

 

foto: Bohemia Motion Pictures, zdroj: Bohemia Motion Pictures

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...