Uchazeči mají největší zájem o kariéru vojáka z povolání, nárůst počtu registrací ale zaznamenaly všechny kategorie. Přes web doarmady.cz se nově mohou registrovat také studenti středních škol, kteří mají zájem o stipendijní program Ministerstva obrany.
Virtuální náborové středisko spustilo Ministerstvo obrany ve spolupráci s Armádou ČR a státním podnikem LOM PRAHA před půl rokem, 12. září 2023. Web má především modernizovat náborový proces, platforma proto nabízí bezpečný způsob pro on-line komunikaci s armádou. K dnešnímu dni web navštívilo více než 290 tisíc unikátních uživatelů.
„Naším cílem bylo zatraktivnit a zpříjemnit proces pro potenciální uchazeče. Před spuštěním projektu se s armádou on-line komunikovat prakticky nedalo, byli jsme si vědomi, že tu podobný nástroj chybí. Díky virtuálnímu náborovému středisku nejenže odpadá řada starostí s papírovou administrativou, ale celá cesta z civilu do uniformy je podstatně rychlejší. Naší snahou je vytvořit z webu doarmady.cz komplexní informační centrum, kde uchazeči najdou všechny informace přehledně a na jednom místě. Věřím, že to se nám daří,“ vysvětluje podstatu projektu plukovnice Iva Bednářová z Agentury personalistiky Armády ČR.
Platová kalkulačka, volná místa i videa
Zájemci na webu naleznou řadu užitečných funkcionalit, včetně platové kalkulačky, mapy jednotek s přehledem doplňovaných pozic, obsáhlé Armypedie, nebo tematicky orientovaných podcastů a YouTube videí. Součástí webu je i aplikace Kariérní centrum, která je vstupní branou pro on-line registrace potenciálních uchazečů. Tato aplikace umožňuje jejich elektronické propojení s náboráři a zahájení procesu administrace žádosti, což se v minulosti neobešlo bez osobní návštěvy rekrutačního pracoviště.
O služební poměr vojáka z povolání projeví zájem měsíčně v průměru 700 osob.
Lákadlem jsou i taktické on-line videohry, jejichž cílem je přiblížit realitu vojenského výcviku a praxe anebo speciální tréninkové plány, díky nimž si lze nejen zlepšit fyzičku, ale především se připravit na bezproblémové zvládnutí vstupních fyzických testů. Web doarmady.cz se díky všem těmto prvkům těší velké popularitě mezi uživateli. Návštěvnost v lednu 2024 dosahovala dokonce vyšších čísel než ihned po zářijovém spuštění.
Téměř 9 tisíc registrací, polovina vojáci z povolání
Klíčovým ukazatelem je ovšem počet elektronických registrací. Ten po spuštění virtuálního náborového střediska vzrostl ve všech náborem definovaných kategoriích. Celkem se doposud registrovalo 8 675 uchazečů, nepřekvapivě je nejvyšší zájem o službu vojáka z povolání (4 187 registrací) a zařazení do aktivní zálohy (1 588 registrací). Vysoké jsou i počty registrací zájemců o studium vojenské střední školy (962 registrací) a Univerzity obrany (977 registrací) a v doplňkových kategoriích, kterými jsou účast na dobrovolném vojenském cvičení (417 registrací) a režim dobrovolného předurčení (544 registrací).
Pro srovnání, v období před spuštěním webu doarmady.cz, od 1. do 11. září loňského roku, se „postaru“ registrovalo pouze 141 uchazečů o služební poměr vojáka z povolání. Jen ve dnech 12. až 30. září 2023 k nim přibylo dalších 805. Průměr před spuštěním projektu se přitom pohyboval na čísle 481 registrovaných uchazečů za měsíc. Nyní se registruje skoro o 46 % uchazečů více – o služební poměr vojáka z povolání projeví zájem měsíčně v průměru 700 osob. Podle plukovnice Ivy Bednářové se tak také díky Virtuálnímu náborovému středisku resort přibližuje ke splnění krátkodobých i dlouhodobých náborových cílů.
„Výsledky se logicky nedostaví ihned. Díky registraci pouze zjistíme, že konkrétní občan má o nějakou z náborových kategorií zájem. To je ovšem pouze začátek celého procesu. Následuje administrace žádosti, posouzení zdravotního stavu a fyzické zdatnosti, a až poté jsou úspěšní zájemci pozváni k osobnímu pohovoru. Dle výsledků jsou uchazeči zařazováni na služební místa podle kapacit nástupních termínů a možnosti vyvázat se ze současného zaměstnání. U většiny registrovaných tudíž ještě náborový proces probíhá,“ vysvětluje postup plukovnice Bednářová.
Stipendijní program – finanční pomoc i jistota zaměstnání
Relativní novinkou je možnost využít Virtuální náborové středisko k registraci do Ministerstvem obrany vyhlášeného stipendijního programu pro žáky civilních středních škol. Tento program vznikl už před dvěma roky a žákům vybraných oborů – aktuálně převážně technických – umožňuje vyplácet po dobu studia finanční příspěvek. Zatím se do něj přihlásilo 65 zájemců, kteří podle prospěchu budou pobírat 4 až 5 tisíc korun měsíčně. Po ukončení studia pak nastoupí do armády, kde podle smlouvy musí setrvat alespoň dvojnásobek doby, po kterou stipendium čerpali.
Podle plukovnice Ivy Bednářové není armáda jediným zaměstnavatelem, který tento způsob volí – motivační stipendia s následným závazkem jsou naprosto běžná v řadě civilních firem. Všichni se přitom musí řídit doporučením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z roku 2015. Zde je uvedena mj. podmínka přítomnosti rodiče při podpisu smlouvy a zejména posouzení a schválení smlouvy ze strany opatrovnického soudu. Ten samozřejmě chrání zájmy dítěte, který nelze spatřovat jen v momentálním finančním prospěchu, ale smluvní vztah hodnotí komplexně v souvislostech a s ohledem na budoucí život dítěte.
„Děti skutečně neverbujeme, jak zaznělo v některých komentářích veřejnosti. Že se k stipendijnímu programu přihlásí a následně vstoupí do armády, je svobodným rozhodnutím žáka a jeho rodiče – kdo nechce, jednoduše se o stipendium nepřihlásí,“ říká Bednářová.
Program, který funguje i v jiných armádách – včetně USA, je další cestou k doplnění volných míst v ozbrojených silách ČR. Armáda v tuto chvíli cílí na poslední ročníky středních škol a učilišť s technickým zaměřením. Konkrétní útvar, ke kterému student po maturitě či po vyučení nastoupí, je s žákem v nepřetržitém kontaktu, může mu dokonce umožnit povinnou školní praxi. „Mohu potvrdit, že přístup velitelů k těmto budoucím příslušníkům útvaru je maximálně vstřícný. Za každého nováčka jsou rádi, obzvlášť pak za ty, kteří si službu vlasti za své povolání zvolili už v tomto věku,“ dodává.
Reklama
foto: Media List, zdroj: Media List