„Dárek na druhou se narodil loni v dubnu zároveň s mým druhým dítětem, synem Tondou. Jedno z pravidelných setkání v rámci studia Akademie pro začínající podnikatelky jsem tedy musela vynechat, protože jsem ten samý den porodila. Slavnostní předávání certifikátu jsem už absolvovala se synem v ruce,“ vypráví Martina. Ta se každopádně práce během rodičovské dovolené nebojí. Během první rodičovské ostatně dál pracovala v Institutu plánování a rozvoje a připravovala s kolegy půdu pro vznik městského developera a výstavbu městského bydlení. Během druhé rodičovské dovolené se rozhodla pro vlastní podnikání.
Martino, představte nám váš projekt Dárek na druhou...
Dárek na druhou pomáhá lidem ušetřit čas a stres, který je často se sháněním dárků spojený. Vyberu pro vás ten nejvhodnější dárek, obstarám ho, efektně zabalím a doručím podle vašeho přání. Může to být třeba jeden výjimečný dárek pro manželku k výročí nebo sto firemních dárků pro zaměstnance.
To, že využijete služeb profesionála, ukazuje, že chcete pro lidi kolem sebe to nejlepší.
Kromě dárků na míru chci během roku připravovat vždy ve spolupráci s českými značkami a tvůrci limitované edice dárků ke speciálním příležitostem. Začala jsem valentýnským balíčkem s produkty od značek, za kterými stojí ženy. Jako další mám v plánu dárek ke dni otců nebo třeba pro paní učitelky a pány učitele na konec školního roku
Jak se vybírá takový originální dárek?
Vybrat ten správný dárek vyžaduje dostatek času, orientaci v tom, co kde hledat, vkus a notnou dávku empatie. Předpokladem úspěchu je poznat klientovo očekávání, čeho chce dárkem docílit, a samozřejmě také informace o obdarovaném. Čím více, tím lépe, nicméně dokážu pracovat i s minimem vodítek.
Pro koho je taková služba určena?
Úplně všem, kteří chtějí ohromit, překvapit, udělat radost a ukázat lidem, že jim na nich záleží. Já jsem tu od toho, abych pomohla najít dárek, díky kterému toho dosáhnou. Ať už jste korporace, veřejná instituce, start-up, neziskovka, pracujete na volné noze, chystáte svatbu nebo jste jen zaneprázdněný člověk, který nerad nakupuje,
Dárek na druhou je tu pro vás. Chci ukázat lidem, že nechat si pomoci s výběrem dárku není služba pro horních deset tisíc ani něco, za co by se měli stydět. To, že využijete služeb profesionála, naopak ukazuje, že chcete pro lidi kolem sebe to nejlepší.
Co pro vás bylo impulzem ke startu vlastního podnikání?
Nápad se zrodil na služební cestě ve Švýcarsku. Koukala jsem do výloh zajímavých obchodů a litovala, že se do nich nemůžu vzhledem k pracovním povinnostem pořádně podívat. To nechápali kolegové, pro které je nakupování obecně a dárků zejména noční můrou.
Tehdy jsem jim řekla: „Já bych dárky klidně nakupovala za vás.“ Po návratu jsem začala googlit, jestli nějaký takový byznys v Česku nebo jinde ve světě existuje. Několik podobných služeb jsem našla v USA a Austrálii. Dalším „aha momentem“ byla návštěva jednoho reprezentačního plesu, kde byl předepsaný black tie dress code, tedy smoking a velká večerní toaleta, nicméně při odchodu jste jako dárek obdrželi tašku s tekutým mýdlem a pikslou instantní kávy. Třetím impulsem pak byl program Akademie pro začínající podnikatelky AWE.
Co je pro vás na podnikání největší výzvou?
Jsem od přírody člověk, který má rád řád a stabilitu. Abych neustrnula, musím se čas od času trochu dotlačit k tomu, abych opustila svou komfortní zónu. Takhle jsem třeba ještě na střední škole odjela sama na rok na druhý konec světa nebo řešila diplomovou práci pomocí statistiky, i když jsem humanitně zaměřená. A teď jsem se pustila do vlastního byznysu. Nemám určitě přirozený obchodní talent a často o sobě pochybuji, takže jít do světa sama za sebe je každodenní výzva.
Co vás na něm naopak nejvíc baví?
Nejvíc mě baví vědomí, že pomáhám lidem a přináším radost z dávání dárků svým klientům i obdarovaným. Jsem „people-person“, česky by se asi řeklo lidumil. Mám kolem sebe ráda společnost, ráda se s lidmi potkávám, propojuji je, zajímám se o ně.
Endorfiny, které přináší dávání dárků, jsou pro mě návykové. Někomu udělat radost, speciálně když to vůbec nečeká, je pro mě ten nejlepší pocit. Tenhle zážitek bych chtěla přenést na ty, kteří využijí služeb Dárku na druhou. A co si budeme povídat, také mě baví vyhledávání trendů, inspirativních tvůrců a nových značek. Mít v popisu práce listovat designovými časopisy nebo projíždět zajímavé účty na Instagramu, to není vůbec špatný.
Jaký máte podnikatelský sen?
Věřím, že dávání dárků má přinášet radost a chtěla bych téhle činnosti vrátit opravdovost a smysluplnost. Přála bych si, aby jednotlivci i firmy více podporovali lokální značky a tvůrce a víc přemýšleli nad tím, co tím dárkem chtějí vyjádřit. Mým snem je také, aby měl Dárek na druhou klienty, kteří se opakovaně vrací.
Takové, kde budu znát jednotlivé členy rodiny a svěří mi vše od dárků k Vánocům přes dětské narozeninové oslavy až po překvapení na rodinnou dovolenou. Takové, u kterých bude vidět, že jim moje firemní dárky pomáhají růst a být víc vidět.
Co vám přinesla účast v Akademii pro začínající podnikatelky (AWE)?
Bez AWE by Dárek na druhou pravděpodobně zůstal jen na papíře. Když už jsem dostala možnost v rámci Akademie mluvit před čtyřiceti lidmi o svém nápadu nahlas a rozpracovat ho, přišlo mi škoda zůstávat na půl cesty a nepodniknout další kroky k jeho uvedení v život. Od organizátorů, mentorek i dalších účastnic jsem cítila obrovskou podporu, která mi dodala odvahu a sebevědomí ty další kroky udělat.
Co je podle vás k úspěšnému podnikání nejvíc potřeba?
Vytrvalost. Úspěch zřídkakdy přichází přes noc a člověk se potřebuje obrnit trpělivostí. Když něco nevyjde, neznamená to, že máte přestat. Je potřeba dělat krok za krokem věci, které nápad pomalu posouvají vpřed. A také je třeba určité dávky pokory. Být otevřený zpětné vazbě a naslouchat lidem kolem sebe
Reklama
foto: Shutterstock, Martina Váchová, zdroj: Martina Váchová