Mobilita bere stále více ohled na životní prostředí. Kromě potřeb a požadavků lidí vystupují do popředí i faktory efektivnějšího využití zdrojů a infrastruktur pro mobilitu založenou na obnovitelných zdrojích energie. Co se ale dá udělat už dneska, abychom při přemisťování z místa na místo co nejvíce ušetřili planetu?
1. Když už musíte letět, zvolte si let bez mezipřistání. Start stojí nejvíce kerosinu. Nejekonomičtější jsou lety ve vzdálenosti okolo 5 000 kilometrů. Naopak, poletíte-li například z Londýna do Perthu, má z hlediska emisí CO2 větší význam udělat mezipřistání v Dubaji, protože letadlo má kvůli menší zásobě kerosinu nižší váhu, a proto i celkově menší spotřebu (navíc je konkrétně tato letenka i levnější než přímý let).
2. Sdílené služby jako spolujízda nebo carsharing jsou staronovou alternativou k vlastnímu autu. I když počet aut stále stoupá, počet řidičáků u mladých lidí začíná výrazně klesat. Naopak, i průměrný věk těch, kteří si kupují nové auto, neustále stoupá. Za posledních patnáct let je uváděn nárůst věkové hranice o sedm let.
S tržním podílem více než 70 procent hraje železnice v kamionové dopravě ve Švýcarsku tak významnou roli jako nikde jinde na světě.
3. Netankujme bio benzin. Monokultury kukuřice a řepky hnojené pro bioenergii vyplavují půdu a podporují vymírání druhů dalších zemědělských plodin. Prakticky 50 procent veškeré půdy vhodné pro pěstování zemědělských plodin ve světě dnes okupují pouze čtyři plodiny – sója, pšenice, rýže a kukuřice.
4. Výroba baterie do e-auta způsobuje nadměrné znečistění ovzduší. Na dosáhnutí ekobilance starého benziňáku se spotřebou 7,5 l/100 km potřebuje e-auto 3 až 7 let, podle typu auta a průměrného nájezdu.
5. Náklaďáky je třeba z dálnice přesunout na železnici. Při předjíždění brání ostatním řidičům v plynulé jízdě, která je emisně nejefektivnější. Byť to zní neuvěřitelně, doposud limity CO2 pro nákladní vozidla neexistují! Mimochodem, kolik velkotonážních aut jste potkali na dálnicích ve Švýcarsku? Letos tam slaví ústavní zákon, který před pětadvaceti lety přesunul transalpskou nákladní dopravu na železnici. S tržním podílem více než 70 procent hraje železnice v kamionové dopravě ve Švýcarsku tak významnou roli jako nikde jinde na světě.
6. Doprava ve městech musí být bezbariérová, aby postižení nebyli odkázáni jen na auta. Každý si to uvědomí nejpozději ve chvíli, kdy bude bezbariérovou dopravu sám potřebovat.
7. Jak se dá dosáhnout snížení autodopravy ve městě? MHD musí být cenově atraktivní a zároveň s častým intervalem. A ti, co přijedou autem do centra, naopak zaplatí vysoké parkovné.
8. Pro zahraniční turisty zaveďme v Praze na památky a do muzeí vysoké vstupné. Nejenže se tím sníží emise z dopravy, ale Praha bude zase více patřit svým obyvatelům. A do Prahy budou jezdit jen lidé, kteří si jsou ochotni za kulturu zaplatit.
DANUŠE SIERING
Autorka text napsala pro Flowee.cz a Ayurvedicbreakfast.cz. Ve své rešerši čerpala mj. z německých deníků FAZ, Die Welt, Der Tagesspiegel a z magazínů Cicero a Tichy´s Einblick. Chcete naše návrhy doplnit? Pošlete nám své tipy a zkušenosti. Kompletní studii doporučení zveřejníme na webech, v magazínu N&N Praha/Berlin a předáme příslušným orgánům. Danuše Siering je zakladatelka komunity Ayurvedic Breakfast a GoFlorenc. Je vydavatelkou magazínu N&N Praha/Berlin a online magazinu Novinyanovinky.cz. Žije a pracuje v Berlíně a Praze.
9. Velká zásobovací auta už mají zákaz vjezdu do města. Největším problémem však je obrovské množství malých dodávek, které rozvážejí zboží po jednotlivých obchodech a zároveň nemají kde zastavit, protože všude stojí automobily. Zatím není slyšet o žádném efektivním řešení. Přitom je téma citylogistiky stále citlivější. Stejně jako oko. Plastové barevné patníky na pražských cestách můžou oslepit snad každého estéta, a to včetně cyklistů.
10. Jedna zámořská loď pro pět tisíc pasažérů může způsobit ročně znečištění ovzduší jako přibližně jeden milion aut. Na mořích a řekách jezdí 6 500 okružních a 300 zámořských lodí. K tomu 40 tisíc nákladních lodí, z nichž nejvíce je registrováno v Panamě, Libérii a Číně. Zkusme se rejdařů zeptat, co si myslí o emisích oxidu siřičitého…
Reklama
foto: Jakub Vaněk Studio, zdroj: N&N Praha/Berlín