fbpx

Zveřejněno: 9. 12. 2017

Pokud budeme chtít kolonizovat jiné planety, budeme muset vyřešit základní otázku – kyslík. S odpovědí na tuto problematiku přišel technologický institut Massachusetts Institute of Technology (MIT), který vymyslel plány pro solární městečko fungující na stejné bázi jako pozemské lesy.

Projekt se jmenuje Redwood Forest a půjde o městečko na Marsu složené ze solárních pohyblivých kopulí, napojených na podzemní tunely a kořeny pod svou konstrukcí. Každé zařízení bude obsluhovat 50 lidí, kteří budou mít přístup k soukromým podzemním prostorům každého objektu. Cílem je vytvořit na Marsu město s 1000 obyvateli, které by fungovalo jako les a dodávalo kyslík pro budoucí generace. Jak to bude vlastně fungovat?

Kyslík na Mars

Každá solární kopule bude ve svém otevřeném prostoru obsahovat flóru a vodu. Stromy a rostliny budou vytvářet kyslík tak, že budou svými kořeny čerpat ze zdrojů, jako je voda a led. Každá z plodin bude navíc čerpat energii ze Slunce, již následně využije pro přepravu a zpracování vody. Každý ze stromů byl navržen tak, aby byl co nejvíce vhodným prostředím pro vlhko.

Ochrana před vnějšími vlivy

I voda bude vyplňovat měkké buňky uvnitř kopule. Ty mají chránit pracovníky i zeleň před kosmickým zářením a tepelnými změnami. Jejich dopad dovedou dokonce měnit a ovládat ve svůj prospěch a chránit před mikrometeoritovým bombardováním. Nehrozí, že by mohlo dojít k úrazu či zdravotním komplikacím člověka nebo ohrožení stromů a rostlin.

mars shutterstock 554845564

Solární kopule by měly obsahovat zeleň i vodu.

Solární panely

K výrobě solární energie a rozdělování vody budou sloužit solární panely, které jsou důležité pro výslednou výrobu kyslíku a také raketového paliva. Solární energie poslouží také k naplňování palivových článků, které obyvatelé Marsu využijí pro vozidla vhodná k přepravě na dlouhé vzdálenosti. Může být využita též jako záložní energie v případě komplikací, vzniklých díky písečným bouřím.

Využití na Zemi

Projekt Redwood Forest je možno využít i na Zemi. Podzemní tunely mohou sloužit jako trasa pro elektrické automobily, čímž by se ulehčilo silničnímu provozu. Pod městy by se daly pěstovat čerstvé produkty s nižšími náklady na dopravu, bez vedlejšího dopadu na půdu. „Design dřevěných stanovišť by mohl vytvořit živé a pracovní prostory v drsných prostředích, jako jsou vysoké zeměpisné šířky, pouště a dna oceánů,“ dodal George Lordos – vedoucí studie z MIT.

foto: Shutterstock, zdroj: Inhabitat

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...