Seznamování se s novými lidmi může být nepříjemné, zvlášť pro introverty. Někdy se tomu ale vyhnout nedá, například při hledání nového zaměstnání, a v těchto situacích je obzvlášť důležité udělat dobrý dojem. Pokud vás podobné situace stresují a vždy předem přemýšlíte, co říct a jak se chovat, abyste se protějšku zalíbili, vyzkoušejte 7 tipů od  Robina Dreekeho, FBI analytika chování lidí.

1. Nedejte na první dojem a nesuďte

Často máme tendenci někoho odsoudit takzvaně „na první dobrou,“  podle Dreekeho je to ale jedna z největších chyb, kterou lidé dělají. „Strategie, které se držím pokaždé, když s někým mluvím, je nehodnotící validace. Poslouchejte myšlenky a názory někoho jiného, aniž byste ho soudili. Lidé nechtějí být odsuzováni za každou věc, co řeknou nebo udělají,“ vysvětluje.

Neznamená to, že musíte souhlasit se vším, co vám druhý člověk říká. Dejte si ale na hodnocení čas, musíte pochopit, jaké má daná osoba potřeby, přání, cíle. Jak se tedy zachovat v případě, že se bavíte s někým, kdo začne chrlit jednu hloupost za druhou?

Můžete vyzkoušet reakci, kterou v podobných situacích používá Dreeke: „Když slyším něco, s čím nesouhlasím nebo tomu nerozumím, místo abych soudil, moje první reakce je: ,To je opravdu zajímavé. Takhle jsem o tom nikdy neuvažoval. Pomoz mi to pochopit – jak jsi na to přišel?‘.“ Takto místo odsouzení projevíte zájem.

2. Upozaďte své ego

Většina lidí umírá touhou ostatním dokázat, že nemají pravdu. Komentáře na sociálních sítích jsou toho důkazem. Takové tendence ale vztahy narušují, a nejen ty romantické. Pokud se tedy jedná o někoho, s kým chcete dobře vycházet, upozaďte své ego a nedělejte to.

Otázka ‚Kdy odejdeš?‘ je ta, na kterou musíte odpovědět během prvních sekund.

„Upozadit ego znamená odložit vlastní názory stranou, vědomě ignorovat touhu mít pravdu a někoho jiného opravit. Nedovolte, aby vaše emoce převzaly kontrolu nad situací, kdy nesouhlasíte s něčími myšlenkami, názory nebo činy,“ popisuje Dreeke. Pokud chcete, aby vás lidé měli rádi, je osvojení si této schopnosti nutností. Mnoho lidí toho ale není schopno, což vysvětluje moderní neurověda tím, že v momentě, kdy slyšíme něco, co je v rozporu s naším přesvědčením, logická část naší mysli se vypne a připraví se na boj. Pokud se vám proto při další srážce s blbcem nepodaří zůstat v klidu, nevyčítejte si to, je to přirozená věc. Příště to zkuste znovu.

3. Naslouchejte

Ve chvílích, kdy jsme při konverzaci nervózní, přemýšlíme často více nad tím, co řekneme, než abychom poslouchali, co nám druhý člověk říká. Zkuste to příště jinak: naslouchejte, buďte zvědaví a doptejte se na věci, které vás zaujmou. „Když přemýšlíte o své odpovědi, znamená to, že posloucháte jen napůl a čekáte na příležitost mluvit. Příště, až budete mít v hlavě příběh nebo myšlenku, o kterou se chcete podělit, zahoďte ji. Vědomě si zakažte to říct. Jediné, co byste měli během konverzace dělat, je ptát se sami sebe: ,Jakou věc nebo myšlenku, kterou druhý člověk zmínil, považuji za zajímavou a chci ji více prozkoumat?‘,“ vysvětluje Dreeke.

Existují i studie, které dokazují, že když během rozhovoru lidi požádáte, aby vám o tématu řekli více, budete jim připadat sympatičtější a budou mít tendenci vám pomoci. Při aktivním naslouchání je také dobré občas mluvčího podpořit přikývnutím nebo verbálním souhlasem.

4. Ptejte se

Život bývá těžký, všichni čelíme výzvám, které musíme překonat. A co je důležité, rádi o svých životních těžkostech vyprávíme. Podle Dreekeho tedy každého potěší, když za ním přijdete a zeptáte se ho na to, s čím se teď potýká v práci nebo jak se mu daří zvládat výchovu jeho puberťáků.

Pokud je obsah vašeho sdělení pozitivní, neegoistický a nesoudící, musí tomu odpovídat i neverbální komunikace.

Další věc, co mají lidé rádi, je, když je požádáte o radu. Podle Adama Granta, profesora psychologie na Wharton School of the University of Pennsylvania, patří dokonce vyhledávání rad mezi nejúčinnější způsoby, jak pozitivně ovlivnit v práci své kolegy, nadřízené i podřízené. Je ale důležité, aby žádost byla upřímná a autentická.

5. Nezdržujte

„Když si lidé myslí, že brzy odejdete, uklidní se. Když se posadíte vedle někoho v baru a zeptáte se ho, jestli mu můžete koupit drink, zpravidla tím aktivujete jeho obranné mechanismy. Začne si říkat ‚Kdo jsi a kdy odejdeš?‘ a právě otázka ‚Kdy odejdeš?‘ je ta, na kterou musíte odpovědět během prvních sekund,“ vysvětluje Dreeke.

Vždy musíte počítat s tím, že druhá osoba nemá zrovna čas se s vámi bavit. Je to stejné jako v případě, kdy někomu voláte a nezeptáte se ho předem, jestli zrovna nerušíte. To potvrdil i průzkum, podle kterého míra ochoty respondentů byla u telefonních hovorů vyšší, když se volající na začátku zeptal na jejich časovou dostupnost.

Nikdo se nechce cítit v pasti s nějakým podivínem. Lidé jsou možná ochotnější, než si myslíte, jen potřebují mít pocit bezpečí a kontroly.

6. Nezapomínejte na řeč těla

Toho, aby vás ostatní neměli za podivína, docílíte i tím, že řeč vašeho těla sladíte s vašimi slovy. Pokud je obsah vašeho sdělení pozitivní, neegoistický a nesoudící, musí tomu odpovídat i neverbální komunikace. Dreeke doporučuje tyto triky:

  • Musíte se usmívat. Úsměv je skvělý způsob, jak vzbudit důvěru a pozitivní pocity.
  • Vaše brada by měla směřovat dolů, aby to nevypadalo, že druhými pohrdáte. Budete působit sympatičtěji, když k tomu jemně nakloníte hlavu.
  • Nestoupejte si k lidem čelem, mohlo by to působit agresivně. Lehce se natočte.
  • Když gestikulujete, dbejte na to, aby vaše dlaně mířily směrem vzhůru – to značí, že jste otevřeni nápadům druhé strany.
  • Pozor dejte i na mimiku: nemračte se, nesvrašťujte obočí, netisknete rty k sobě, aby to nevypadalo, že jste ve stresu.

7. Buďte důvěryhodní a nenechte sebou manipulovat

Když s někým chcete navázat vztah, je důvěra klíčová. Klíčová, ale také křehká, takže nehrajte žádné hry a budujte vzájemný respekt. Pokud máte pocit, že někdo používá triky a manipulaci na vás, nebuďte hned agresivní, zjistěte, proč to dělá a jaký je jeho cíl. Buďte upřímní: „Oba se snažíme dosáhnout svých cílů, ale já jsem zvědavý/á, jaký je ten tvůj – čeho se snažíš dosáhnout? Když budeme oba mluvit narovinu, třeba zjistíme, že si můžeme vzájemně pomoct. Pokud ne, nevadí,“ ukazuje Dreeke modelový případ komunikace v takové situaci. 

Vždy je lepší otevřeně říct, s jakým cílem za druhým člověkem přicházíte, než se ho snažit dostat někam, kde sám nechce být. Jak se říká: S upřímností nejdál dojdeš.

Související…

Jemná hra rukou, dlaní a celých paží. Naučte se rozeznat, kdo před vámi něco tají
Aneta Šebková

foto: Shutterstock , zdroj: Barking Up The Wrong Tree