Průzkum z roku 2023, ukazuje, že obliba četby mezi dětmi a mladými lidmi stále upadá. Zpráva uvádí, že čtení má rádo pouze 43,4 % dětí ve věku od 8 do 18 let, což je nejnižší úroveň od roku 2005. Je to hlavně díky tomu, že děti čím dál více a dříve používají různá elektronická zařízení na hraní her a sledování pohádek.
Navíc v porovnání s předchozími generacemi rodiče čtou svým dětem mnohem méně, takže jim přirozeně tento návyk chybí. Z výsledků jasně vyplývá, že je nutné čtení aktivně podpořit a udělat z něj zábavnou kratochvíli. Klinický psycholog Radek Ptáček má na to jednoduchý návod: „Čtěte si s dětmi, čtěte si před dětmi a mějte doma knihy.“
Láska ke čtení se zkrátka musí aktivně přiživovat a je třeba vytvářet podpůrné čtenářské prostředí. Děti by měly mít doma volný přístup ke knihám ve spodních poličkách knihoven, a jako u všeho rodiče by měli jít dobrým příkladem.
Podpora empatie, kreativity i kritického myšlení
A proč se o to vůbec snažit? Čtení je pro děti poměrně zásadní, a to hned z několika důvodů.
Důležité je číst z klasické knihy. Rozvíjí to jednak vztah ke knihám samotným a zároveň děti lépe vnímají obsah. Čtení ze čtečky bych pro děti vůbec nedoporučoval.
Rozvoj slovní zásoby: Čtení dětem zlepšuje slovní zásobu, porozumění a gramatiku. Děti, které si pravidelně čtou, nebo se jim předčítá, lépe rozumí složitějším jazykovým strukturám a mají bohatší slovník.
Kognitivní rozvoj: Čtení zlepšuje kognitivní schopnosti, jazykové dovednosti a kritické myšlení. Expozice různorodé slovní zásobě a větným strukturám prostřednictvím knih pomáhá vytvářet základy pro efektivní komunikaci a akademický úspěch.
Představivost a kreativita: Čtení stimuluje představivost a kreativitu, což dětem umožňuje prozkoumávat nové světy a koncepty mimo jejich bezprostřední okolí. Právě kreativní myšlení je klíčové pro řešení problémů a inovace v pozdějším životě.
Emocionální a sociální rozvoj: Knihy často představují dětem složité emoce a sociální situace, čímž podporují empatii a porozumění. Sdílené čtenářské zážitky také posilují pouto mezi rodiči a dětmi, čímž zlepšují komunikační dovednosti a sociální dynamiku.
Vliv na akademický úspěch: Děti, které jsou obklopeny knihami a pravidelně čtou, většinou dosahují ve škole lepších výsledků. Čtení podporuje rozvoj kritického myšlení, schopnost se soustředit a analyzovat text, což jsou dovednosti nezbytné pro akademický úspěch.
Klasickou knihu nic nenahradí
Mnohé studie potvrzují, že čtení klasických knih má oproti těm elektronickým hned několik výhod. Například vede k lepšímu porozumění a zapamatování příběhu. Čtení tištěných knih navíc podporuje kvalitnější interakci mezi rodičem a dítětem, což může vést k lepšímu rozvoji jazykových schopností a emocionálního pouta.
Čtení má nejen vzdělávací, ale i emocionální přínosy. Pomáhá dětem rozvíjet empatii a porozumění různým životním situacím prostřednictvím příběhů a postav, se kterými se mohou identifikovat.
Někde se nejspíš dočtete, že e-knihy nejsou takovým problémem a můžou se kombinovat s klasickou knihou, ale podle klinického psychologa Radka Ptáčka tomu tak není: „Důležité je číst z klasické knihy. Rozvíjí to jednak vztah ke knihám samotným a zároveň děti lépe vnímají obsah. Čtení ze čtečky bych pro děti vůbec nedoporučoval.“
Jak děti k četbě nalákat?
Chápete důležitost četby, ale vaše děti se ke knihám nijak zvlášť nehrnou? Zde je několik tipů přímo od britské vlády.
Začněte brzy: Čtení by mělo být součástí každodenního života už od útlého věku. Předčítání dětem před spaním může být skvělým způsobem, jak začít.
Vyberte vhodnou knihu: Nabízejte knihy, které odpovídají zájmům dítěte. Pokud dítě miluje dinosaury, najděte knihy o dinosaurech. Knihy se zajímavým tématem si dítě s větší pravděpodobností oblíbí.
Buďte vzorem: Děti často napodobují své rodiče. Pokud uvidí, že čtete, i ony samy s větší pravděpodobností po knize sáhnou.
Vytvořte příjemné prostředí: Zajistěte, aby doma byly dostupné knihy, a vytvořte pohodlný koutek na čtení.
Navštěvujte knihovny: Pravidelné návštěvy knihovny mohou dětem přiblížit svět knih a jejich příběhů.
Zapojujte se do čtení: Diskutujte s dětmi o přečtených knihách, ptejte se na jejich názor a podporujte jejich kritické myšlení.
Motivujte a chvalte: Oceňujte pokroky a motivujte děti k dalšímu čtení, třeba pomocí odměn nebo pochvaly.
Radek Ptáček k tomu ještě dodává: „Dobré je také číst to, co děti, a pak si s nimi o tom povídat. Udělejte z knížky rodinnou záležitost.“
Reklama
Čtení má nejen vzdělávací, ale i emocionální přínosy. Pomáhá dětem rozvíjet empatii a porozumění různým životním situacím prostřednictvím příběhů a postav, se kterými se mohou identifikovat. Proto děti ve čtení povzbuzujte a mějte to jako společnou zábavu, která má však na dítě velmi zásadní vliv.
foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek