Mít osmnáctiletou dceru s doktorátem je "ponižující" a zároveň "inspirující", říká Jimalita Tillmanová. Je matkou Dorothy, chicagské teenagerky, která loni získala doktorát v oboru integrovaného behaviorálního zdraví na Arizonské státní univerzitě. Mladší Tillmanové bylo v té době pouhých 17 let a doktorát byl poslední z řady jejích akademických úspěchů, včetně bakalářského titulu, který získala ve 12 letech, a magisterského titulu v oboru environmentálních věd, který obhájila o dva roky později, oba online.

„Inspiruje mě i v každodenním životě,“ říká Jimalita o své dceři v rozhovoru pro CNBC.

Jimalita byla samoživitelka a svou dceru začala učit doma, když jí bylo sedm let. Brzy poznala, že Dorothy má velkou zvídavost a nadšení, které se rozhodla podporovat. Její nejlepší rada pro ostatní rodiče? „Když vám dítě ukáže, co ho zajímá a vzrušuje, následujte ho a nechte, ať vás učí. Na začátku bylo důležité nechat ji, aby mě vedla a učila věci, i když jsem je už znala,“ říká Tillmanová.

Budování sebedůvěry a touhy po znalostech

Podle výzkumů mohou děti hlouběji porozumět předmětům a více se do nich osobně zapojit, když dostanou příležitost učit je někoho jiného, ať už je to rodič, nebo vrstevník.

O jakýkoli [předmět] se zajímala, já jsem se o něj zajímala také a nechávala jsem ji, aby mě učila, což posilovalo její sebevědomí i paměť. A pak [to] v ní zanechalo touhu učit se ještě víc.

Pro Jimalitu to znamenalo projevovat zájem o témata, která její dceru vzrušovala. Kladla hodně otázek a dávala Dorothy prostor, aby jí vysvětlovala pojmy, které se sama naučila. 

„O jakýkoli [předmět] se zajímala, já jsem se o něj zajímala také a nechávala jsem ji, aby mě učila, což posilovalo její sebevědomí i paměť. A pak [to] v ní zanechalo touhu učit se ještě víc,“ vysvětluje Jimalita.

A tak Dorothy už v osmi letech zvládala středoškolské předměty. O rok později začala navštěvovat online kurzy na vysoké škole College of Lake County, kde v deseti letech získala titul associate v oboru psychologie. „Chtěla vědět, jak funguje mysl a jak na sebe lidé vzájemně působí,“ říká Jimalita. „Ve skutečnosti ji však zajímalo, proč dospělí dělají to, co dělají.“

Když vám dítě ukáže, co ho zajímá a vzrušuje, následujte ho a nechte, ať vás učí. Na začátku bylo důležité nechat ji, aby mě vedla a učila věci, i když jsem je už znala.

Podporování zájmů dítěte

Když Dorothy vyrůstala, často se stýkala se skupinou spolužáků, kteří se také učili doma, a Jimalita si brzy všimla, jak ráda se její dcera dělí o své poznatky s ostatními. „Učení se novým věcem je polovina úspěchu: Dokážete se to naučit tak dobře, abyste to sami mohli učit druhé?“

Nutno podotknout, že kvůli pokročilým kurzům a nabitému rozvrhu Dorothy nezažila stejné věci jako její spolužáci, například ji minul maturitní ples. Jimalita se jí to snažila vynahradit tím, že pravidelně zvala Dorothyniny kamarádky na skupinové dovolené a studijní setkání, zejména poté, co se většina škol během pandemie covid-19 uzavřela.

Související…

Cesta k nezávislosti dítěte: Začněte s jeho finančním vzděláváním co nejdříve
Magdalena Nováková

Jimalita zároveň věří, že to, že dceru povzbuzovala, aby učila své vrstevníky, také pomohlo rozvinout její vůdčí schopnosti. V roce 2020 Dorothy založila Dorothy Jeanius STEAM Leadership Institute, který nabízí vzdělávací programy v předmětech STEM a umění pro černošskou mládež v Chicagu. Nyní, když dokončila doktorát, stráví část letošního léta výukou prostřednictvím této organizace, říká její matka. „Chci, aby mohla mluvit, sdílet svůj příběh a ovlivnit více lidí, protože to ji opravdu baví.“

foto: Shutterstock, zdroj: CNBC.com