Znáte to? Přijdete na společenskou akci, kde nikoho neznáte, a okamžitě se začnete potit, nebo se vám sevře žaludek. Možná to byla svatba, pracovní networkingová akce nebo oslava narozenin, kde jste znali pouze oslavence. A i když lidi na akci znáte, pouhé pomyšlení na to, že budete muset být celé hodiny „na příjmu“, může být skličující.
To je pravděpodobně důvod, proč na večírcích, ve výtahu nebo ve společných kancelářských prostorech vede většina lidí ty nejprimitivnější konverzace. Sami se zamyslete nad tím, kdy naposledy jste se v podobné situaci bavili o něčem zajímavém, kdy jste měli rozhovor, který nezačínal otázkou „Jak se máš?“ nebo „Dneska zase prší, co?“
Pokud chcete, aby vaše rozhovory byly zajímavější a lidé si vás pamatovali, musíte přemýšlet netradičně, a to nejen pokud jde o témata, která nastolujete, ale také o způsob, jakým je nastolujete. Do rozhovoru chcete vnést nadšení a sebevědomou energii, nikoli nudu a nervozitu. Magazín Evie zmiňuje několik triků, jak takto zajímavou atmosféru nastolit. Přinášíme vám ty nejzajímavější z nich.
Změňte svůj postoj
Toto je rada nad zlato pro všechny životní situace. Vydávejte se do nich s pozitivním záměrem. Ještě než začnete s někým novým konverzovat, zeptejte se sami sebe: „Jak můžu tuhle konverzaci udělat co nejzábavnější a nejzajímavější?“ Pokud do situace vstoupíte s pozitivním a zvídavým myšlením, budete mít větší šanci na dobrou interakci.
Vystupte z režimu autopilota
V životě často jedeme takzvaně na „autopilota“, šetří nám to energii. A to samé se může stát i během konverzace. Proto se tolik lidí vrací k typickým „small talkům“, přestože small talk je všeobecně neoblíbený. Vykašlete se na nudné, běžné zdvořilosti a místo toho to zkuste jinak.
Každý člověk si rád občas připadá důležitý a fakt, že se ho ptáte na názor, mu může zvýšit sebevědomí a celkově ho podpořit k větší sdílnosti.
Místo standardních otázek typu „Jak se máte?“ nebo „Co děláte?“ se zeptejte na něco konkrétnějšího, například: „Tak co zajímavého se vám dnes povedlo?“ nebo „Kde jste byl naposledy na dovolené?“ Zaměřte se na otázky, které vám přinesou podrobnější odpovědi. Tímto způsobem je snazší vést konverzaci zajímavějším směrem.
Nejdříve se ptejte, pak vysvětlujte
Pokud se chystáte někomu něco vysvětlit, nejprve se ho zeptejte, jak danému pojmu on sám rozumí. Umožníte tak dotyčnému, aby se vyjádřil, a také mu pak můžete efektivněji přizpůsobit své sdělení. Pamatujte, že mentální mapa ostatních není stejná jako ta vaše. Když druhého nejprve požádáte, aby definovali parametry této mapy, pomůže vám to lépe je nasměrovat. To funguje u všech témat od jaderné fúze až po nejnovější díl oblíbeného seriálu.
Mějte v záloze otázku či téma
I ty nejlepší plány se mohou zvrtnout, a proto je důležité mít vždy plán B. Když přijdete na společenské setkání, mějte připravené nějaké zábavné záložní otázky nebo zajímavá témata, která můžete nadhodit, pokud konverzace začne váznout.
Může jít o zajímavost, kterou jste právě viděli na internetu, nebo o zábavný fakt, který jste se dozvěděli (například že ve Švýcarsku je zakázáno vlastnit pouze jedno morče). Prostě si předem najděte něco, co konverzaci rozproudí nebo zachrání, pokud se situace zvrtne.
Pokud do situace vstoupíte s pozitivním a zvídavým myšlením, budete mít větší šanci na dobrou interakci.
Používejte analogie
Pokud někomu vysvětlujete nový pojem (samozřejmě poté, co jste se ho již zeptali, jak mu v současnosti rozumí), zkuste během vysvětlování použít analogii. Analogie jsou skvělé pro vysvětlování nových věcí, protože lidem pomáhají vyvodit z toho, co říkáte, požadovaný závěr. Můžete se také pobavit tím, že vymyslíte hravé nebo šibalské přirovnání.
Zeptejte se na názor
Dalším tipem je předložit osobě, se kterou mluvíte, nějaký váš nápad a zeptat se, co si o tom myslí. Každý člověk si rád občas připadá důležitý a fakt, že se ho ptáte na názor, mu může zvýšit sebevědomí a celkově ho podpořit k větší sdílnosti. Můžete přijít s něčím opravdu trhlým. Například pokud jste na svatbě, možná je vaším nápadem založit si službu, která lidem zprostředkuje tanečního dvojníka – někoho, koho si můžete najmout, aby tančil za vás, pokud neradi tančíte. Nebo možná ukradnete směšný podnikatelský nápad z nějaké americké reality show. Kreativitě se meze nekladou.
Svěřte se
A nakonec ještě jedna rada na závěr. Pokud chcete vést zajímavé konverzace, nebojte se druhým otevřít. Nebojte se jim svěřit, že jste zrovna měli mizerný den, že jste nervózní z prezentace, která vás čeká, nebo že máte radost z toho, že se dcera dostala na vysněnou školu. Právě takovéto hovory „od srdce“ vzbuzují v druhých důvěru a dost možná vám i oni prozradí něco, co jen tak s někým neprobírají. Možná se pak navzájem podpoříte v náročné situaci, nebo naopak budete sdílet společně radost.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Eviemagazine.com