Začínala jste jako asistentka prodeje v obchodě Lush v Covent Garden. Byla to šťastná náhoda, nebo jste tam šla záměrně?
Bylo to tak trochu obojí. Pocházím z Brazílie a do Londýna jsem se přestěhovala v roce 2004 v naději, že se mi podaří získat práci na půl roku, protože jsem tam studovala. Už tehdy jsem byla veganka, cvičila jsem jógu a chtěla jsem dělat něco, co je v souladu s mými hodnotami. Nechtěla jsem prodávat alkohol ani pracovat v baru, nechtěla jsem prodávat maso, takže jsem měla velmi úzký okruh míst, o která jsem se mohla ucházet. Přihlásila jsem se do spousty veganských restaurací, škol jógy a jednou jsem šla po ulici a uviděla jsem obchod Lush. Znala jsem tu značku ze své domoviny a vzpomněla jsem si, že jsou vegani a že jim jde o práva zvířat. Tak jsem si prostě řekla: To je ono! A přihlásila jsem se na místo asistentky prodeje – a dostala jsem ho.
Takže jste předtím v podstatě neměla žádné zkušenosti s prací v obchodě. Jak jste je přesvědčila, aby vás přijali?
Byla jsem (a jsem dodnes) velká aktivistka. Víte, celou filozofii netestování na zvířatech jsem přijala dávno předtím, než jsem začala pracovat pro Lush. Je to velmi radikální myšlenka. Neznám mnoho jiných kosmetických firem, které by nepoužívaly testování na zvířatech.
Ruth Andrade: "Můj život je 50 % aktivismu a 50 % hedonismu, ráda bych zanechala svět svěžejší (lushier)!"
Mluvil jsem o rozhovoru se svým kamarádem... je to trochu konzervativní, ale dobrý člověk a ten mi řekl, abych se vás zeptal, jak to děláte, že kopírujete všechny ty předpisy? A jak testujete, když ne na zvířatech? Pak jsem si našel všechno o testování relevantním pro lidskou biologii a podobných principech. Můžete mi o tom říct víc?
Myslím si, že celý utilitaristický názor, že zvířata a jejich duše existují jen proto, aby sloužila lidem, je od základu špatný. A jsem ráda, že tuto myšlenku přejímá průběžně celý svět – v EU nesmíte testovat na zvířatech ani kosmetické výrobky, ani jejich složky. A podobnou legislativu přijímá mnoho a mnoho dalších zemí. Protože kromě etických důvodů je tu i důvod vědecký: lidé a zvířata jsou velmi odlišní – například čokoláda zabíjí psy, ale nezabíjí lidi, že? To, co používáme nyní, je elektronický čip, který napodobuje funkce různých částí lidského těla. Hodně se věnujeme počítačovému modelování, strojovému učení, umělé inteligenci... veškerému vědeckému pokroku, abychom my lidé byli zodpovědnější a „lidštější“.
Vraťme se o kousek zpět. Asistenti prodeje jsou lidé, kteří ukládají výrobky do regálů. Jak se tedy z asistentky prodeje stala jedna z nejvlivnějších žen ve firmě?
V Brazílii jsem už měla něco za sebou. Vystudovala jsem přírodní vědy a pracovala v oblasti vzdělávání. Také jsem se angažovala v ekologickém hnutí, byla jsem zarytá veganka. Když vyrůstáte v Brazílii, snadno pochopíte, jaký dopad máme my lidé na planetu. Při všem tom odlesňování a dalších negativních věcech byste museli mít zavřené oči, abyste si toho nevšimli. A nenechte se mýlit, pozice asistenta prodeje je zvláštní. Musíte se naučit tolik věcí o podnikání, etice, testování na zvířatech, složení... a zatímco jsem se učila dovednostem, chtěla jsem jako aktivistka zjistit, jak to můžeme dělat lépe. Začala jsem tedy s maličkostmi, jako jsou koše na tříděný odpad, darování některých materiálů, které jsme nespotřebovali, šetření energií tím, že jsme v obchodě zhasínali... a pak jednoho dne vešel do obchodu majitel Lush Mark Constantine. Dala jsem mu zabrat, opravdu!
Zelená společnost jsme, ovšem tento výraz byl degradován společnostmi, které podobné termíny používají jen proto, aby jejich výrobky vypadaly bezpečněji a zdravěji, ale je to jen marketingová, nikoli obchodní strategie. Nedodržují postupy udržitelnosti, jen o ní mluví.
Prodejní asistentka, která dává majiteli firmy zabrat... to mě trochu rozesmálo 😊 V dobrém slova smyslu, samozřejmě!
Jo! Říkám mu: na obalu není ani identifikační kód plastu, nevím, co je to za plast, tak jak mám vědět, jak správně recyklovat? Zabývá se tím někdo? Řekl mi, že firma má ředitelku, která se těmito věcmi začíná podrobněji zabývat, a že jí řekne, aby mi zavolala. A ředitelka mi opravdu zavolala, poslala jsem jí seznam svých nápadů, jak bychom se jako firma mohli chovat lépe, být šetrnější k životnímu prostředí a snížit náš dopad. A tak to všechno začalo. Za pár let jsem se v Lushi stala manažerkou pro životní prostředí.
Je to působivý, přitom velmi oficiálně znějící název. Co pro vás znamená?
Opravdu se zaměřuji na značku a na to, jak komunikujeme naše hodnoty zaměstnancům i navenek. Pro mě je opravdu důležité, jak vytváříme kapacitu pro to, aby lidé byli skutečně občany. A myslím si, že taková iniciativa lidi trénuje, aby se chovali jako občané, aby jim na planetě záleželo a aby chápali, jaký dopad má naše podnikání v globálním měřítku a co se děje v jejich komunitách. Myslím, že společnost Lush se skutečně ujala této role, a snaží se rozvíjet schopnost zákazníků porozumět některým složitým otázkám, jako je testování na zvířatech, palmový olej nebo frakování.
Musím přiznat, že to jde daleko za hranice toho, co bych od kosmetické firmy očekával.
Je to zodpovědný způsob podnikání, kultura péče. Chceme zapojit lidi, kteří přicházejí do našich obchodů. Kultura péče také přesahuje rámec pouze jejich rodin nebo nejbližších přátel. Celým podnikem prostupuje určitá úroveň laskavosti a velkorysosti. Laskavost, angažovanost, aktivita, péče, což znamená, že myslíte na něco, co přesahuje vás samotné. A to je to, čím je Lush pro mě a čím chci, aby byl Lush pro naše zákazníky.
Řekněte mi více o týmu Earth Care, kde jste strategickou ředitelkou. Co dělá, jaké jsou jeho základní hodnoty a čeho chce dosáhnout?
V letech 2012 až 2018 jsem se věnovala vlastním projektům mimo společnost Lush, a když jsem se do firmy vrátila, založila jsem Earth Care Team. Myšlenka je jednoduchá: pomáhat zbytku společnosti prosazovat myšlenky a základní hodnoty, které se odrážejí v samotném názvu – pečovat o Zemi. Spolupracujeme s maloobchodními týmy, s výrobními týmy, opravnami, projektovým managementem... ekologické myšlení je součástí DNA společnosti. Tým péče o Zemi je rozdělen do tří skupin. První: zapojení, školení a ovlivňování změn chování. Číslo dvě: provozní dopad a zlepšování. A číslo tři: podávání zpráv a legislativa. Všechny tyto tři oblasti jsou neoddělitelnou součástí našeho týmu. Lidé musí být začleněni do funkcí, které se snaží ovlivnit.
Co si myslíte o pojmu „zelená společnost“? Je Lush „zelený“?
Ne, to slovo nepoužíváme. Ve skutečnosti zelená společnost jsme, ovšem tento výraz byl degradován společnostmi, které podobné termíny používají jen proto, aby jejich výrobky vypadaly bezpečněji a zdravěji, ale je to jen marketingová, nikoli obchodní strategie. Nedodržují postupy udržitelnosti, jen o ní mluví. Příklad: Existují značky, které mají příšerný dodavatelský řetězec, ale vytvářejí „uvědomělou“, „udržitelnou“, „zelenou“ produktovou řadu... Řekněme, že jste společnost vyrábějící rychlé občerstvení a propagujete své „udržitelné“ obaly. Ale bez ohledu na to, kolik plastových brček nepoužíváte, váš hlavní dopad na životní prostředí má hovězí maso. A obilí, které se vyprodukuje, aby se nakrmily krávy, které se pak stanou jídlem. Ale pořád mluvíte o obalech, že? Takže vaše takzvaná zelená iniciativa může mít malý přínos pro životní prostředí, ale stále se jedná o greenwashing, protože vyzdvihujete jednu malou snadnou změnu.
Zníte opravdu velmi radikálně. Kdysi jste řekla, že musíme přijmout radikální přístup, protože „pomalá a soustavná řešení stačila před 20 lety“. Myslíte si, že se všemi klimatickými politikami, které Evropa v posledních letech přizpůsobuje, ještě můžeme vrátit čas, který je nyní tak 20 sekund před bodem, odkud už není návratu?
Nemáme mnoho času, ale moje heslo zní: nezáleží na tom, kde se na cestě nacházíme, nikdy není čas házet ručník do ringu. V roce 2023 byla globální teplota téměř o 1,48 stupně vyšší, než je průměr. A my se opravdu potřebujeme udržet pod 1,5 stupně. Takže opravdu nemáme času nazbyt a musíme změnit celý diskurz od „jé, vem si papírové brčko“ nebo „neber si igelitku“ nebo „zhasni, když odcházíš z místnosti“.
Celým podnikem prostupuje určitá úroveň laskavosti a velkorysosti. Laskavost, angažovanost, aktivita, péče, což znamená, že myslíte na něco, co přesahuje vás samotné. A to je to, čím je Lush pro mě a čím chci, aby byl Lush pro naše zákazníky.
Je důležité, aby to lidé dělali, ale jde to mnohem dál: volíte vládu, která skutečně podporuje silnou klimatickou politiku? Jste interním aktivistou a požadujete po svém zaměstnavateli přechod na elektřinu z obnovitelných zdrojů? Píšete své bance, aby přestala investovat do fosilních paliv? Je na čase, abychom se všichni stali aktivními občany s integritou s vlastními hodnotami. A jedna z nejdůležitějších věcí: musíme hlasovat svými peněženkami. Musíme to dělat několikrát denně, při každém jídle. Ale zpět k vaší původní otázce: ano, můžeme vrátit čas. Ale musíme na tom tvrdě pracovat. Je to dlouhodobý cíl. Musíme vysadit spoustu stromů, obnovit mangrovy, zastavit odlesňování a nakonec můžeme mít opět stabilní klima.
Pokud vím, je to jádro filozofie zakladatelů, že?
Ano, Mark a Moe Constantineovi jsou velmi zapálení ekologové. Ale nejsou to jen oni, je to celé vedení společnosti – je tu Helen, která vytváří složení mnoha našich produktů péče o pleť a tělo, a ta je nadšená pro odstraňování konzervačních látek a vytváření samokonzervačních produktů. Je tu Roe, která řídí dodavatelský řetězec, ale je také aktivistkou proti znečištění plasty – každý den chodí sbírat odpadky! A když už jsme u Moe... je to neuvěřitelná vynálezkyně. Vymyslela koupelovou bombu, šamponovou tyčinku a také mnoho mýdel. Ale nejsou to jen zakladatelé a vedení, jsou to v podstatě všichni, kdo ve firmě pracují.
Mým osobním hrdinou byl Simon Emmerson, hudební ředitel společnosti Lush (a také zakladatel Afro Celt Sound System), který mi jednou představil hudbu k různým kosmetickým výrobkům, a řekl mi, že je to právě multisenzorický zážitek, který Lush skutečně odlišuje od ostatních kosmetických výrobků.
Koupel je takovou základní součástí Lush. Koupání vnímáme spíše jako strategii duševního zdraví než jen jako způsob, jak se umýt. Vnímáme to z holistického hlediska, takže si musíte dopřát barevnou koupel, s hudbou, meditací... celý proces je pro nás uměním. Chceme, aby se lidé zapojili do našich výrobků způsobem, který změní jejich duševní pohodu. My jako společnost máme krásu spojenou s vnějším stavem, zatímco ve společnosti Lush chceme krásu spojit s vnitřním stavem.
Jak relaxujete? A nevyhnutelná otázka na závěr: čeho byste vy osobně chtěla dosáhnout?
Můj život je vzrušující jízda: 50 % aktivismu, 50 % hédonismu. Miluji tanec, miluji kluby a festivaly, ale také miluji přírodu! Sbírám rostliny a houby, kterými je vaše země proslulá. A co se týče mého životního cíle – v Lush máme takovou větu a je to i moje osobní motto: rádi bychom zanechali svět svěžejší (lushier, pozn. aut.), než jsme ho našli.
Reklama
foto: Se svolením Ruth Andrade, zdroj: Autorský článek