Každý z nás občas zažije ten pocit, kdy musí vyhodit něco, co by se v budoucnu dalo ještě využít. I proto už se zejména v Praze začínají objevovat první firmy, které provozují osobní sklady. Tenhle byznys k nám samozřejmě přichází ze Západu. Za pronájem skladu, do kterého si dává věci, které nashromáždil a momentálně je nepotřebuje, platí jeden z jedenácti Američanů. V USA se v tomto nenápadném odvětví, které tyje ze střádání přebytečných věcí, točí neuvěřitelných 38 miliard dolarů.
K americkému snu patří hromadění věcí, které později není kam dávat. Na tomhle univerzálně platném předpokladu je postaven byznys, který v současnosti prožívá boom. Zákazník těchto skladů platí měsíčně v průměru přes 91 dolarů za měsíc (u nás začínají ceny na 500 korunách) a těchto skladů jsou v USA desítky tisíc. Jejich objem přitom dosahuje několika miliard kubíků. Zisky i počty pronajímajících raketově rostou. V Americe se toto odvětví v současnosti rozvíjí lépe než třeba výstavba nákupních center.
Podobné služby byly dostupné už od konce 19. století, ale nyní jde o byznys, který meziročně roste o desítky procent.
Američané stárnou a hromadí své vzpomínky, mnohdy hmotné a pořádně objemné. Pronajmou si tedy prostor ve skladu, za který platí měsíčně nemalý peníz a do kterého mohou kdykoliv zajít potěšit se s majetkem, který sice už nevyužívají, ale je jim líto ho vyhodit. Jde vlastně o obchod se vzpomínkami, který firmy pronajímající sklady umějí pořádně zpeněžit. Jejich nové objekty nabízejí komfort, moderní technologie a zabezpečení. Zdánlivě (a možná i reálně) nepotřebné harampádí je uložené jako v bavlnce.
Expanze skladů se zdá být nezadržitelná. Podobné služby byly dostupné už od konce 19. století, ale nyní jde o byznys, který meziročně roste o desítky procent, a i když počet skladů roste neuvěřitelně rychle, je jich prý obsazeno 90 %. Pokud tedy nevíte, co doma se starým harampádím, můžete už i v Praze osobní sklady vyzkoušet. Stárnoucí rodiče či jiné nepohodlné členy rodiny do nich ale zatím uložit nemůžete.
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: Curbed