Řetězec rychlého občerstvení McDonald´s, který je jedním z nejznámějších a nejrozšířenějších na světě, zná opravdu každý. Poprvé za poslední desetiletí se však společnost potýká s obtížemi a je nucena zavřít více restaurací, než otevřela. Důvod je prostý, lidé se daleko více zajímají o původ potravin a upřednostňují zdravou stravu ve svém jídelníčku.
Fastfoodový řetězec zaznamenával rekordní prodeje již od doby, kdy byl poprvé otevřen, v roce 1955. Uměl zkrátka nabídnout cenově dostupné a návykové jídlo. Když společnost poprvé vstoupila na burzu, její akcie raketově rostly. Roku 1987 byla čtvrtina všech snídaní, které lidé jedli mimo domov, právě v restauracích McDonald´s. I během ekonomické krize si dokázal udržet první post, a to především díky svému menu za jeden dolar. V poslední době byl však řetězec nucen uzavřít více poboček, než kolik otevřel, což nebylo u McDonaldu k vidění od roku 1970.
Klesající zisky
Začátkem roku 2015 řetězec oznámil uzavření 350 míst s nedostatečným prodejem, poté však přiznal, že musel uzavřít další restaurace v USA, Japonsku a Číně. Dohromady jich bylo na 700. I když se toto číslo může zdát zanedbatelné pro tak velkou společnost, zdá se, že ikonické dva zlaté oblouky již tolik nezáří. McDonald´s oznámil snížení příjmů o 11 procent a pokles zisku o 30 procent v prvních třech měsících roku 2015.
Celkový počet uzavřených prodejen ukazuje na to, jak může být McDonald´s agresivní a bez milosti uzavřít své restaurace, které nevykazují dostatečný prodej. „Když se podnikání komplikuje, jako je tomu právě v USA, to víte, že se cítíte trochu frustrovaní,“ řekl CEO společnosti Steve Easterbrook.
Rostoucí strach
Další řetězce s rychlým občerstvením, jako jsou Burger King, Five Guys Burgers nebo Chipotle, nabízejí větší sortiment a také poskytují svým zákazníkům zdravější varianty. To však není největší hrozbou pro McDonald´s. Tu představuje spíše rostoucí zájem o výživu a také zvyšující se požadavky lidí na zdravější a ekologické potraviny. To je to, co McDonald´s skutečně zneklidňuje.
Věděli jste, že například v Bolívii musel tento řetězec rychlého občerstvení uzavřít všechny své restaurace? Místní lidé nepatří k fanouškům tohoto typu rychlého občerstvení a zkrátka „nedůvěřují“ jídlu, které je připraveno v tak krátké době. 60 % obyvatel Bolívie si nemyslí, že stojí za to riskovat své zdraví a peníze v McDonaldu. Možná by si z nich mohly vzít příklad i další země.
Časy se mění. Lidé začínají ustupovat od fast foodů a požadují čerstvé a nezpracované ingredience. Stále častěji tak přecházejí na slow food (pomalé jídlo) chránící místní produkty a podporující poctivé a čisté jídlo.
Čtěte také:
Fastfoody. Závislost jako na jiné droze
Cpete do dětí hranolky? A víte, že obezita souvisí s psychickým strádáním?
foto: Shutterstock, zdroj: Foodrevolution