Možná jste právě vy jedním z těch, kteří se zajímají o to, co jedí. Nakupujete produkty s označením BIO nebo takové, které seženete u místního farmáře. Zkrátka se chováte uvědoměle a původ potravin vám není lhostejný. Jenže občas si musíte položit otázku, zdali je Fair Trade skutečně fér?
Největším trhem s Fair Trade produkty je Anglie a tento obchod zde neustále roste. Není proto divu, že se postupně šíří po celé zeměkouli, včetně České republiky. „Lepší ceny a lepší podmínky pro práci v rozvojovém světě,“ hlásá základní myšlenka spravedlivého obchodu. Farmáři, kteří se zapojí a zaplatí za certifikaci, mají zajištěnou minimální cenu, která nikdy neklesne pod cenu tržní. Podíl prodeje Fair Trade produktů stále roste a výrobky se stále častěji dostávají do mainstreamu.
Rozdílné názory
I přesto, nebo právě proto se produkty dostávají do trvalé kritiky. Na levé straně spektra máme stížnosti na nedostatečné zásobení a to, že jsou věci často vyprodány. Na opačné straně máme názor, že tento přístup pokřivuje trh, zvýhodňuje některé farmáře a podporuje neefektivní formu produkce.
Co je cílem Fair Trade?
Fair Trade se snaží o to, co je obsaženo v jejich značce – lepší ceny pro malé farmáře ve třetím světě a vyrovnání nerovností oproti konvenčnímu prodeji, který v řadě případů nedodá farmáři ani to, co do výroby vložil, a produkce je tím pádem ztrátová. Je to něco jako národní minimální mzda v globálním obchodě. Systém to rozhodně není dokonalý, ale je to jistým způsobem krok správným směrem.
Neskonalé výhody
Zkušenosti hovoří o tom, že například producenti kávy v Bolívii, kteří byli mimo systém Fair Trade, dosáhli v některých případech lepší ceny než pěstitelé Fair Trade kávy. Fair Trade se stal jedním z tvůrců trhu a tím i tvůrcem cen. Výhodou pro setrvání v systému je garance ceny pro farmáře, který tak má bezpečný a stabilní příjem. Na základě stability pak farmáři mohu snáze investovat například do nového zařízení nebo technologií.
Kritici často namítají, proč je Fair Trade součástí velkých značek, jako je například Starbucks. Odpovědí je právě objem prodeje, a tím i dostatečné zajištění pro farmáře a jejich produkci. Důsledkem je ovlivnění trhu a přístupu zákazníků k Fair Trade produktům v masovém měřítku.
Opravdu Fair Trade pomáhá?
Důkazy jsou poměrně omezené, prostředky získané z prodeje by měly jít do podpory sociálních projektů, respektive by se měly projevit ve vyšší výkupní ceně u farmáře. Bohužel přímé důkazy chybí, nebo nejsou tak snadno dohledatelné. Fair Trade vytváří podmínky pro lepší život farmářů, ale také se velmi dobře stará o svůj vlastní byznys. Určitě uděláte lépe, když si potraviny koupíte od svého lokálního farmáře, který vám sice neprodá banány, ale brambory a mrkev určitě ano. A pokud banány, kávu, čaj a čokoládu ze svého jídelníčku vyřadit nechcete, je jistě vhodnější je pořídit se značkou Fair Trade. Možná přitom podpoříte i toho farmáře.
Především byste se však měli orientovat podle svého dobrého pocitu, který vám často ukáže tu nejlepší cestu a třeba vás zavede do Moje cukrářství, kde si můžete vychutnat Fair Trade kávu a k tomu jeden krásný, lokální, s láskou dělaný dortík nebo skvělou zmrzlinu.
foto: Shutterstock