Světové oděvní společnosti začínají čím dál tím více chápat, že móda a trendy mohou jít ruku v ruce s ekologií a že životní prostředí, jež je neustále poškozováno, je třeba chránit. Nastane brzy revoluce i v módním průmyslu?
Mezi významné hráče na poli oděvního průmyslu, kteří zároveň myslí v souladu s přírodou, patří známá outdoorová firma Patagonia. Ta vyšla svým zákazníkům vstříc rovnou tím, že na svých webových stránkách uvádí přehled všech výrobků, které jsou tvořeny z recyklovaného polyesteru. K jeho získání slouží plastové lahve od sodovky a dále se používá materiál ze starého, obnošeného oblečení, které může tímto způsobem znovu posloužit. Patagonia také vyjmenovává přínosy, kterých je díky tomuto způsobu výroby dosahováno, a činí tak již od roku 1993 – lze ji tedy oprávněně nazvat průkopníkem v tomto odvětví.
Ti, kteří už umí recyklovat
Ani newyorské značce Bionic Yarn nejsou syntetická vlákna cizí. Jejím kreativním ředitelem je umělec Pharrell Williams a pod jeho vedením společnost již od roku 2009 využívá plastový odpad k jeho přeměně na látky a příze, které pak nabízí dalším oděvním značkám jako materiál pro výrobu jejich šatstva. Bionic Yarn se může pochlubit spoluprácí se značkami jako jsou G-Star Raw nebo O’Neill.
Stejně tak americká textilní firma Unifi, jejíž produkce vláken a příze dosahuje kolem 150 milionů kilogramů ročně, přišla na trh s třemi druhy recyklovaných vláken. Ta se skládají: z plastových lahví, plastových lahví a nevyužitých vláken a plastových lahví a použitých látek. Za posledních sedm let Unifi zpracovala přes 4 biliony plastových lahví, z nichž vyrábí svá specifická vlákna a látky, a letos bude z jejího materiálu ušito zhruba 400 000 talárů na promoci studentů vysokých škol, mezi které patří například Brownova univerzita, Yale nebo Michiganská státní univerzita.
Revoluce v módním průmyslu?
Pozornost si svým zapojením mezi „eko-friendly“ společnosti získal Adidas, který spojil své síly s ekologickým hnutím Parley, jež se snaží aktivně bojovat proti čím dál tím horšímu znečišťování oceánů. Jen za minulý rok vytáhlo hnutí z Indického oceánu neuvěřitelných 740 tun plastového odpadu. Adidas pak tento odpad pomocí speciální technologie přeměňuje na jednotlivá vlákna, ze kterých jsou následně vyráběny boty a sportovní oblečení.
Na každý pár bot připadá zhruba 11 plastových lahví a za cíl si společnost stanovila vyprodukovat do konce tohoto roku milion bot, zužitkuje tedy okolo 11 milionů plastových lahví. Jako další pozitivní krok směrem ke snížení znečišťování bylo rozhodnutí přestat ve svých obchodech používat plastové tašky a nahradit je papírovými, čímž údajně od roku 2015 došlo k ušetření až 70 milionů plastových tašek a potenciálního plastového odpadu. Podobně si počíná i jeho největší konkurent Nike.
Je ale toto oblečení vhodné?
Tuto otázku si kladou především ti, kteří si nejsou oblečením složeným z plastů zrovna jistí. Jako největší problém se jeví skutečnost, že oblečení tvořené syntetickými mikrovlákny při praní uvolňuje právě tyto malé plastové částečky a vlákna. Valná většina praček nemá dostatečný filtr, který by tyto části zachytil, a dochází tak k jeho úniku skrz potrubí a čističky zpět do řek a oceánů. Takzvané nošení sov do Athén.
Na druhou stranu představa, že bychom měli plastová mikrovlákna zcela vyloučit, je poněkud scestná. Jen těžko by se bez nich vyrábělo jakékoliv oblečení s přídavkem „stretch“ – spodní prádlo, legíny, džíny, podprsenky nebo sportovní oblečení a tyto produkty jsou v dnešní době pro mnohé z nás nepostradatelné. Jde tedy o to nalézt pomyslnou rovnováhu mezi oběma stranami a mít na mysli, že znovu využitý plast je lepší než ten, co leží na skládce.
foto: Shutterstock