Víte přesně, jaké potraviny jsou zdravé a jaké ne, ale při nákupu v obchodě stejně sáhnete po cukrovinkách? Možná i vám již brzy pomůže jednoduchá počítačová hra pro trénink mozku.
Dvou experimentů se zúčastnilo přes 200 dětí ve věku od 4 do 11 let. Ty z nich, které si zahrály sedmiminutovou hru vytvořenou psychology z Exeterské univerzity, preferovaly při nákupu zdravější potraviny než děti, které hru nehrály.
Kdo si hraje, nakupuje zdravě
Hra obsahuje množství snímků a obrázků zdravých i nezdravých potravin a jídel. U každého obrázku se objevuje také karikatura tváře – šťastné u zdravých potravin, smutné u potravin nezdravých. Děti musely reagovat stisknutím tlačítka, když viděly šťastnou tvář, a naopak nedělat nic, když se objevila tvář smutná. „Pohled na potraviny, jako je čokoláda, může aktivovat centrum odměňování v mozku a současně snížit aktivitu v oblastech sebekontroly,“ vysvětluje Lucy Porter, vedoucí výzkumnice projektu. „Náš trénink povzbuzuje lidi k tomu, aby vytvořili novou asociaci – když uvidí nezdravé jídlo, zkrátka se zastaví,“ vysvětluje Porter hlavní princip hry.
Správná volba
Po první fázi hry zaměřené na rozlišování výrazu tváře následovala hra nákupní, ve které děti musely za minutu vybrat omezený počet potravin. „Neviděli jsme úplný obrat ve prospěch výběru zdravých potravin, ale zdravé volby se zvýšily z původních 30 % na 50 % u dětí, které absolvovaly výcvik mozku,“ prezentuje výsledky výzkumu Porter. To, že je tento posun ke zdravějším volbám způsoben právě touto specifickou hrou, prokázala také kontrolní skupina. V ní děti hrály obdobnou hru, v níž však šťastné a smutné tváře byly rovnoměrně rozloženy mezi zdravé a nezdravé potraviny. U těchto dětí se preference při nákupu nijak nezměnily.
Trénink nevědomí
Zajímavé na výzkumu je také to, že dětem nebylo řečeno, že hra má něco společného se zdravým nebo nezdravým stravováním, a tento fakt děti po celou dobu hraní ani nevnímaly – podle vědců by tato informace mohla zkreslit výsledky hry, neboť děti by se při nákupu rozhodovaly vědomě a racionálně. Hra však působí na automatické, nevědomé reakce, které na naše rozhodování mají největší, byť skrytý vliv.
Věk nehraje roli
Tato hra funguje bez ohledu na věk – ovlivňuje rozhodování dospělých i dětí, a to již od 4 let. Může se tak stát účinným nástrojem v podpoře zdravých stravovacích návyků od útlého věku. „Tato jednoduchá hra udělá všechnu těžkou práci za vás. Není o tom učit se něco vědomě, ale o práci s automatickými reakcemi,“ dokládá Porter, která doufá, že se její projekt brzy stane dostupný široké veřejnosti, a to v podobě počítačových her a mobilních aplikací.
Čtěte také:
Vědci se mýlili. Ne tuk, ale cukr je pro naše zdraví nejvíc nebezpečný
Výživa dětí podle věku. Děláte to správně?
Růstové myšlení. Když ho vštípíte dětem, budou v životě úspěšnější
foto: Shutterstock