Loňský rok 2016 byl jednoznačně dosud tím nejlepším pro virtuální realitu. Trvalo sice padesát let od prvních pokusů, než se na trhu objevily cenově dostupné brýle pro domácí použití, ale teď nás čeká doslova boom této technologie. A to nemluvíme jen o herním průmyslu. Své využití má virtuální realita totiž už dnes. Na autentické zážitky z tohoto druhého světa můžeme narazit v mnoha oblastech našeho života – zdravotnictvím a školstvím počínaje, nakupováním či sexem konče. Nebude trvat dlouho a televizory v našich obývacích pokojích možná nahradí headsety ze supermarketu.
Trojrozměrný digitální svět virtuální reality, kam se dostanete jednoduše pomocí speciálních brýlí a výkonného počítače v pohodlí svého domova, nabízí nekonečné možnosti. Pokud k tomu ještě přidáte rukavice pro simulaci hmatového vnímání, sluchátka a externí ovladače, je opravdu těžké nenechat se pohltit. Subjektivní dojem v našem mozku, který umocňuje zapojení všech smyslů, vás velice rychle vtáhne do světa, kde i dosud nemyslitelné bude možné.
Virtuální realita představuje obrovský přínos i pro e-shopy. Nabízené zboží si totiž můžete prohlédnout ze všech stran či nahlédnout do jeho útrob.
Virtuální realita v praxi
Přestože virtuální realita podle některých hlasů nemůže nahradit náš současný svět, už teď je jasné, že v některých oborech k tomu pomalu ale jistě dochází. Současně to také přináší výrazné snižování nákladů organizací a zrychluje zpětnou vazbu potřebnou pro následné inovace. Vezměme si například možnosti praktického využití této technologie při tréninku armádních letců či při vzdělávání chirurgů. Lékaři navíc mohou využít novou technologii pro léčbu psychických nemocí nebo paraplegikům dopřát po mnoha letech opravdové kroky. Ocení ji určitě také architekti, designéři či realitní agenti. Obrovské využití nabízí virtuální realita pro vzdělávání.
Rozšířená realita
Jestli se na vstup do virtuální reality ještě necítíte, můžete v rámci tréninku vstoupit alespoň do světa rozšířené reality. Jak? Jednoduše pomocí chytrého telefonu, který disponuje kamerou, GPS lokalizací a kompasem. Pak už se jen stačí připojit na internet, odkud si vaše zařízení stáhne potřebné informace, které se v reálném čase promítnou v grafické formě na displej. Vedle 2D a 3D objektů pohled na realitu kolem vás mohou doplnit i animované obrázky, zvuky či rovnou hudební klipy.
Svět byznysu
Co se byznysu týče, přináší rozšířená realita novou dimenzi především v oblasti prezentace produktů a služeb – jako příklad se nabízí přínos pro e-shopy nebo technologické firmy, které tak mohou složité procesy výroby vizualizovat jak na dlani. Zajímavé by mohlo být také využití v sociální komunikaci. Proč nechávat vzkazy ve virtuální síti, když to můžeme udělat rovnou v reálném čase a prostoru?
Nenechte si ujít přehlídku nejnovějších technologií Future Port Prague. Kdy a kde se bude konat, se dozvíte přímo zde.
Autor: Martina Tůmová