Pětibojař a olympijský vítěz z roku 2012 se rozhodl podívat na zoubek našemu redakčnímu elektromobilu od značky Nissan. Během jednoho dne s ním zbrázdil ulice Prahy i přilehlé okolí a následně se s námi podělil o své dojmy. Co ho na tomto elektrickém vozítku příjemně překvapilo a na jakou unikátnost si nemohl zvyknout?
Díky dlouhodobé spolupráci se společností Nissan už si pár vyvolených jedinců z naší redakce mělo šanci vyzkoušet, jaké to je sedět v jednom z nejmodernějších vozů současnosti. Teď se pro vás rozhodl Nissan Leaf od dealera Auta s. r. o. otestovat i David Svoboda, kterého podobné automobily lákají: „Jako moderní pětibojař jdu rád s dobou a zároveň vyznávám všestrannost a umění skloubit různé disciplíny v jeden celek,“ říká mladý sportovec, který si všechny vymoženosti nového elektromobilu užíval celý jeden den a následně nám popsal své zážitky.
Na cestě
Po výjezdu neměl David podle svých slov žádné problémy přizpůsobit se technice ovládání: „Musím říct, že Leaf na mě z hlediska ovládání, prvků výbavy i řízení působí úplně přirozeně tak, jak jsem zvyklý u ‚neelektrických‘ aut, a jediné, co mi zpočátku připomínalo, že sedím v elektromobilu, byla absence zvuku startéru a lehkého vrčení spalovacího motoru.“
A co otázka nabíjení? „Během celého dne jsem se snažil jezdit po Praze všude, kam to jen šlo, abych mohl pozorovat, jak rychle se baterie vybíjí. Myslím, že dojezd je pro městský provoz v naší republice úplně dostatečný, a pro ty, kdo ujedou cca do 80 km denně a mají ve své garáži možnost jednou za dva až tři dny dobít přes noc baterii, je to pohoda. Jinak to v současné době může být trochu nepraktické. Já osobně jsem to však v tomto případě řešit nemusel,“ říká David.
Jízda v úlevném tichu
Mladý sportovec se také zmínil o tom, co ho při jízdě na autě příjemně překvapilo: „Elektromotory mají proti těm spalovacím obecně jisté výhody a díky tomu jsem si mohl užít docela příjemný pocit výkonu na pedálu. Hlavně při akceleraci a rozjezdech mě Leaf překvapil tím, že jízda v něm trochu připomíná jinak mnohem sportovnější auta. Také se mi líbilo, jak je auto tiché, a to, že v něm není cítit ono charakteristické jemné chvění, způsobené detonacemi spalovacích motorů. Taková jízda je pro mě příjemnější, mám pocit, že šetří mou energii (hlavně při stání na semaforu nebo v koloně) a z auta vystupuju tak nějak čerstvější. Na co jsem si za ten den nezvykl, byla nejistota při každém vystupování, jestli už jsem tedy skutečně vypnul motor...“
Nafta, hybrid nebo baterie?
A co je pro Davida rozhodující při výběru nového vozu? Prý to má podobně, jako většina lidí: „Na jednu stranu dávám všechny podobné atributy, jako jsou užitná hodnota, spolehlivost, výbava, komfort, jízdní vlastnosti, design nebo spotřeba, a na druhou stranu hledám odpovídající cenu, kterou si stanovím. Cena je to, co určí, jestli si budu moci dovolit ‚auto snů‘, nebo budu muset udělat nějaké kompromisy.“
Co se pohonu týká, v současnosti Davida lákají vozy s hybridním motorem, které podle něj elegantně využívají výhod obou variant: „Rád si v budoucnosti koupím elektroauto nebo hybrid, pokud se situace na trhu bude vyvíjet podle mých očekávání.“
Nový model již brzy
Dne 6. září byl také uveden na trh nejnovější model z řady elektromobilů od společnosti Nissan, který je prvním vozidlem v produktové nabídce této značky s technologií ProPILOT Park. Ta pomáhá řidičům při parkování tím, že je navádí do parkovacího místa. Měl by být také vybaven 60kWh baterií, která zajistí dojezd až 400 km. Tato nová generace bude k mání v USA již letos v prosinci, do ČR se však dostane asi až na jaře příštího roku.
Další fotografie najdete v galerii pod článkem.
Děkujeme Davidovi za zhodnocení a autorizovanému prodejci Auta s. r. o. za zapůjčení vozu.
foto: Alex Tran, osobní archiv