Od svých prvních počátků, které sahají až k ocelovým řezbám starých Egypťanů, se reklama musela neustále přizpůsobovat a měnit, aby vyhovovala novým médiím a stále důvtipnějšímu publiku. Největší dopad na reklamu měl však internet, jenž způsobil revoluci v reklamě tím nejúžasnějším způsobem. Nejenže změnil způsob, jakým byly reklamy vysílány, ale také to, jak se k nim spotřebitelé chovali.
Úplný začátek reklamy
Vraťme se však nejprve do doby před internetem. První náznaky reklamy pocházejí z ocelových řezbářských prací starověkých Egypťanů z roku 2000 před naším letopočtem. První tištěná reklama pak spatřila světlo světa v roce 1472. William Caxton tehdy vytiskl reklamní „letáčky“ na svou knihu a nalepil je ke dveřím kostela v Anglii.
Co se týče první reklamy v novinách, ta se objevila v roce 1704 ve Spojených státech amerických. V roce 1835 přišly první americké billboardy s reklamou na cirkus, tehdy měly 4,65 metrů čtverečních.
Americký maloobchodní řetězec Sears se stal první společností, která se zaměřila na personalizované reklamy, a to přes přímou poštu. V roce 1892 řetězec zahájil masivní kampaň a rozeslal lidem na 8 000 pohlednic. Kampaň byla velice úspěšná, protože společnost obdržela 2 000 objednávek.
Během takzvané zlaté éry začaly nastupovat personalizované reklamy ještě více. Přečtěte si také, jak se psaly PR články v minulosti. PR články totiž nejsou výdobytkem moderní doby.
Zlatá éra reklamy
Reklama se stala opravdovým hitem v okamžiku, kdy počátkem 20. století přišlo televizní a rozhlasové vysílání. Vzhledem k tomu, že televizní a rádiové reklamy mluvily přímo k lidem přes jejich zařízení, byly více osobní.
V rozhlase se reklama objevila v roce 1922. Obrovský skok udělala personalizace reklamy v roce 1935. George Gallup tehdy udělal průzkum trhu a shromažďoval informace o spotřebitelích, aby jim mohl doručovat reklamy, které je ve skutečnosti zajímají.
Další důležitý milník v historii reklamy nastal 1. července 1941, kdy se na televizních obrazovkách na WNBT objevila prví legální reklama. Jednalo se tehdy o reklamu společnosti Bulova Watch Company a trvala jen deset sekund, měla jednoduchou grafiku a krátké sdělení.
Postupem času začala reklama růst. Během 60. až 80. let se objevila celá řada zajímavých reklam, v nichž se objevily dokonce i slavné osobnosti. Společnosti si vytvářely ke svým produktům fiktivní postavičky, aby tím došlo k lepšímu propojení mezi divákem a značkou. Ukázkovým příkladem jsou různé cereálie, které mají na svých krabicích vyobrazeny různé postavičky.
Účelem všech reklam během zlaté éry bylo prodávat. Vždy byl v popředí reklamy produkt.
Internetová reklama
Zavedením nových kanálů a médií došlo k dalšímu posunu v oblasti reklam. Stejně tak se změnil i účel reklam. Už to nebyl primárně prodej, ale společnosti se snažily šířit povědomí o značce anebo řešit touto cestou i problémy. Produkt tedy nebyl středobodem reklamy. Středobodem reklamy se stal člověk. Své by o tom mohl napsat i magazín o marketingu.
Všechno to začalo, když se v roce 1992 začal používat internet. Vznikala grafická reklama, přičemž s první bannerovou reklamou přišla společnost AT&T v roce 1994. Zhruba 44 % uživatelů, kteří reklamu viděli, na ni kliklo. Uživatelé se dostali na stránku firmy AT&T, která nebyla ani optimalizovaná. Reklama spustila řetězovou reakci, a tím změnila směr reklamního průmyslu. Bannerové reklamy se velice rychle uchytily.
V roce 1995 se Yahoo transformovalo z webového adresáře na komerční byznys. Společnost totiž oznámila, že dá prostor pěti firmám, aby si zaplatily za banner, který rotoval v horní části webu. V průběhu téhož roku vytvořila společnost Yahoo i první reklamu založenou na klíčových slovech. O rok později Planet Oasis spustil první verzi PPC reklamy a Open Text začal prodávat placené reklamy.
Reklamy mají vskutku širokou a bouřlivou historii. I dnes jsou velice důležité a významné. Úspěch mají také PR placené články, které si dnes můžete objednávat skrze systém PlaCla.