fbpx

Váš pas a váhu, prosím. Letecké společnosti zjišťují hmotnost pasažérů 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Lidé jsou podle expertů stále těžší. Je na čase pasažéry pro dobro bezpečnosti letecké dopravy začít vážit?

Zveřejněno: 3. 9. 2023

Cestující letící se společností Korean Air mohou být požádáni, aby si před nástupem do letadla stoupli na váhu. Toto třítýdenní opatření vyžaduje zákon a týká se všech korejských dopravců. S odkazem na zástupce Korean Air o tom informuje CNBC. Letecké společnosti musí cestující a jejich příruční zavazadla vážit nejméně jednou za pět let. „Je to zásadní pro bezpečnost letového provozu,“ vysvětluje zástupce Korean Air.

Generální ředitel společnosti Afuzion, která se zabývá bezpečností v letectví, Vance Hilderman ale tvrdí, že žádné takové opatření v komerčních letech nutné není. Letecký software se totiž dokáže přizpůsobit změnám hmotnosti, hustotě vzduchu i dalším faktorům – a tak není bezpečnost ohrožena ani v situacích, kdy je složení cestujících netypické, říká pro CNBC. Výrazné zvýšení hmotnosti na cestujícího by podle něj ostatně zastínila hmotnost paliva, nákladu a samotného letadla. „Hmotnost paliva je dvacetkrát vyšší než hmotnost cestujícího,“ dodává.

Většina velkých leteckých společností reagovala návrhem pro cestující s nadváhou, a to třemi možnostmi: zaplatit si dražší místa, která jsou vybavena většími sedadly, přikoupit si druhé sedadlo, nebo zůstat doma. 

Instruktor na floridské College of Aeronautics Shem Malmquist se ale domnívá, že náhodné vážení je dobrý nápad. „Používáme průměrnou hmotnost cestujících, ale lidé jsou stále těžší. Tři sta lidí, kteří váží více, než je průměr, mohou letadlo výrazně zatížit a všechny naše výpočty výkonů – délka dráhy, stoupání, překonávání překážek, přistávací vzdálenosti, výškové schopnosti – to vše závisí mimo jiné na hmotnosti,“ upozorňuje. Hilderman souhlasí s tím, že lidé jsou stále větší. Podle něj se ale cestující nyní liší i v jiných ohledech. „Američané jsou stále těžší. Číňané a Korejci také. Ale také létáme mladší, což vlastně kompenzuje nárůst průměrné lidské hmotnosti,“ tvrdí.

Studie publikovaná v roce 2019 v časopise Journal of Transport & Health ukazuje, že v regionech s vyšším výskytem obezity „může začít docházet k výraznému snižování bezpečnostních rezerv, pokud bude trend zvyšování hmotnosti pokračovat“. Docent na australské RMIT University's School of Engineering a jeden z autorů studie Jose Silva se domnívá, že se letecké společnosti zdráhají vážit cestující kvůli citlivosti tohoto tématu. „Chybí také pochopení přínosu pro bezpečnost, kterého by se dalo dosáhnout, kdyby existovaly přesnější nástroje ke zjišťování hmotnosti cestujících, místo aby se spoléhalo na normy,“ říká pro CNBC.

Nárůst o tři až pět kilogramů

Vážení cestujících ale není novinkou. Například společnost Air New Zealand k tomu přistoupila v červnu, a to z důvodů, které podle ní souvisejí s bezpečností a úsporou paliva. Společnost Finnair totéž učinila už v roce 2017 a Hawaiian Air kvůli váze cestujících provedla několikrát cvičení na letech mezi Honolulu a Americkou Samoou. Také poradní oběžník amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) zveřejněný v roce 2019 uvádí, že letecké společnosti mohou cestující vážit. Dnes již neexistující Samoa Air zase podle agentury Reuters účtovala cestujícím poplatky podle jejich hmotnosti.

Pokud by se měla ulička rozšířit, muselo by se z každé řady odstranit jedno sedadlo, což by vedlo k 20–25% nárůstu ceny letenek ve všech řadách.

V Evropě se dopravci řídí předpisy Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ta v letech 2008 a 2009 zvážila téměř třiadvacet tisíc cestujících a zjistila, že jejich průměrná hmotnost se zvýšila o tři až pět kilogramů. Následná zpráva zveřejněná v roce 2022 ukázala, že průměrná hmotnost cestujících se od roku 2009 mírně zvýšila, a to na průměrných 82 kilogramů u mužů a 68 kilogramů u žen.

Nevejdete se? Zůstaňte doma

Hilderman připouští, že pravidelné hodnocení váhy cestujících a dalších předmětů na palubě může společnostem pomoci určit, zda jsou odhady hmotnosti stále přesné, aby vyvážily množství nákladu, který přepravují. Sedadla komerčních leteckých společností podle něj vycházejí z průměrné hmotnosti cestujících z 50. až 70. let 20. století. Upozorňuje ale zároveň na další problém – lidé se totiž od této doby zvětšili, rozteč sedadel se ale zmenšila, řekl. „V některých případech je to 29 palců (74 centimetrů), to je naprosto směšné,“ poznamenal.

Velikost cestujících v letadlech je kontroverzním tématem – nadměrní cestující vznášejí obvinění z diskriminace kvůli uzoučkým uličkám v letadle a velikosti sedadel, ti drobnější se zase veřejně vyjadřují k zásahům do jejich míst. Výkonná ředitelka americké National Association to Advance Fat Acceptance (Národní asociace pro podporu akceptace tuku) Tigress Osbornová pro CNBC uvádí, že většina velkých leteckých společností reagovala návrhem pro cestující s nadváhou, a to třemi možnostmi: zaplatit si dražší místa, která jsou vybavena většími sedadly, přikoupit si druhé sedadlo, nebo zůstat doma. „Obézní lidé si zaslouží cestovat za zábavou stejně jako všichni ostatní. A musíme si také uvědomit, že cestování letadlem slouží i k práci, rodinným a dalším povinnostem,“ zdůrazňuje.

Pohodlí nebo cena?

Bylo by tedy řešením sedadla zvětšit? Podle Hildermana je to sice matematicky možné, ale není to praktické. „Průměry trupu byly předem stanoveny,“ podotýká s odkazem na hlavní část letadla. „V současné době létá 29 tisíc komerčních letadel a ročně jich vyrobíme jen asi 1500, takže obměna celé flotily by trvala dvacet let,“ vyčísluje. Taková přestavba letadel by navíc znamenala zúžení už tak těsné uličky. Upozorňuje také, že pokud by se měla ulička rozšířit, muselo by se z každé řady odstranit jedno sedadlo, což by vedlo k 20–25% nárůstu ceny letenek ve všech řadách. „Většina lidí se nedívá na to, jakým letadlem letí. A netuší, jaká je rozteč nebo šířka sedadel. Prostě kupují podle ceny – a letecké společnosti to vědí,“ podotýká.

Také profesor manažerských věd a statistiky na MIT Sloan School of Management Arnold Barnett tvrdí, že většina cestujících je ochotna snést současné rozměry sedadel výměnou za nižší ceny letenek. „Pokud by se počet míst změnil, ceny letenek by se musely zvýšit a létání by se pro cestující s omezeným rozpočtem stalo nedostupným,“ říká pro CNBC. Pro mnohé je těsné sedadlo v letadle lepší než sedadlo v autobuse, dodává.

Související…

S dětmi do letadla? Jak z toho nezešílet a naopak si to užít
Komerční článek

foto: Shutterstock, zdroj: CNBC.com

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...