„Oslava Mikuláše může být pro děti s poruchou autistického spektra (PAS) nebo děti s hypersenzitivitou náročná zejména kvůli různým smyslovým podnětům, změnám v rutině a situacím, které jsou nepředvídatelné a nečekané,“ vysvětluje psycholožka Lucie Svobodová. Dodává, že rodiče by se na tuto událost měli připravit nejen v případě dětí se speciálními potřebami, ale také u těch, které jsou malé, introvertní nebo se snadno vylekají.
Děti s PAS často lpí na rituálech, které jim dodávají pocit bezpečí, a vybočení z těchto rituálů může vést k silné emoční odezvě (pláč, křik), strach ale může dítě i paralyzovat.
Jaký vliv může mít přítomnost čerta, který často hraje zastrašující roli, na děti s úzkostmi nebo poruchou autistického spektra? Jak může rodič tento aspekt upravit nebo zcela vynechat, aby Mikuláš pro dítě nebyl stresující?
Přítomnost čerta, který obvykle ztvárňuje zastrašující postavu, může mít na hypersenzitivní děti nebo děti s PAS (a nejen na ně) výrazně negativní dopad. V takových případech může být čert pro dítě stresující, nebo dokonce traumatizující, což může vést k nadměrnému strachu, pocitům ohrožení a nepochopení celé tradice.
Je možné připravit oslavu bez přítomnosti čerta, nebo jeho roli upravit tak, aby nepůsobil tak strašidelně. Místo děsivé masky může mít čert například jen malé rohy a méně výrazné líčení. Lze z něj také udělat trochu nešikovnou, zábavnou postavu, aby dítě vidělo, že i čert může mít slabé stránky – třeba se něčeho bojí nebo se stydí.
Existují konkrétní formy odměn nebo jiných rituálů, které by mohly nahradit tradiční schéma hodný – zlý a byly by pro děti se speciálními potřebami vhodnější? Bylo by skvělé přinést konkrétní tipy a doporučení.
Místo škatulkování na hodný a zlý je pro dítě přínosné zaměřit se na ocenění jeho silných stránek. Můžete dítě pochválit za úspěchy, kterých dosáhlo, a připomenout si důležité zážitky, které zvládlo, ať už samo, nebo ve společnosti rodiny či kamarádů.
Reklama
Pro Mikuláše je možné k balíčku přichystat milé vzkazy s pozitivním poselstvím, které si pak společně přečtete. Odměnou může být také společný zážitek místo věcného dárku, nebo třeba tvoření přání či obrázku pro Mikuláše.
Jak rodiče poznají, že jejich dítě návštěvu čerta nebo Mikuláše psychicky nezvládá dobře? Na co by si měli dát pozor a kdy je vhodné interakci zkrátit nebo zcela přerušit?
Věřím, že největšími „profíky“ na své dítě jsou samotní rodiče, kteří své dítě znají daleko lépe než jakýkoliv psycholog. Obecně však platí, že pokud je dítě velmi vystrašené, plačtivé, nedaří se ho uklidnit, vykazuje znaky úzkosti, zakrývá si oči nebo uši, má snahu ze situace utéct, nebo je naopak zcela zamrzlé a v šoku, je vhodné interakci zkrátit na nezbytné minimum. Doporučuje se dítě odvézt do známého prostředí a využít uklidňující rituály, které mu pomohou obnovit pocit bezpečí, jenž mohl být narušen.
Je vhodné, aby se na tradici Mikuláše a čerta podíleli i starší sourozenci? Jak mohou starší děti pomoci tomu, aby byl zážitek pro jejich mladšího sourozence s potřebami příjemnější?
Ano, zapojení starších sourozenců může být velmi vhodné a přínosné. Starší sourozenci mohou mladšímu dítěti poskytnout pocit bezpečí už jen tím, že situaci prožijí společně. Starší dítě tak může mladšího podpořit a ukázat mu, že návštěva Mikuláše, čerta a anděla není nic děsivého. Mohou se držet za ruce a být tam pro sebe nejen fyzicky, ale i emocionálně, což mladšímu dítěti dodá pocit jistoty a bezpečí.
Jenže čert je postava, které se asi nelze zcela vyhnout. Patří do různých pohádek, tradic. Je tedy lepší vysvětlit dítěti, co postava čerta znamená?
Ano, jestliže rodiče chtějí zachovat přítomnost čerta ve vyprávění či tradicích, ale nechtějí děti vystavovat strachu nebo zastrašování, mohou čerta představit jako pohádkovou, ne příliš strašidelnou postavu, s jasně srozumitelnou rolí. Čerta lze vykreslit jako zábavný a neškodný symbol, který spíše připomíná lidské nedostatky, než jako postavu, která vyvolává strach. Vhodné jsou například pohádky, kde mají čerti laskavou nebo komickou roli, jako je Princezna ze mlejna či Čertoviny.
Umožněte dítěti, aby si samo od Mikuláše, anděla a čerta určilo vzdálenost, kterou bude vnímat jako bezpečnou – možná bude chtít vše sledovat jen zpovzdálí – i to je v pořádku.
Zároveň je dobré s dětmi mluvit o tom, že se mohou setkat i se strašidelnějšími čerty, protože v budoucnu nemusí být vždy možné ovlivnit, co dítě uvidí. Je třeba být opatrní, pokud plánujete navštívit například adventní trhy, kde mohou probíhat průvody krampusů – takové masky jsou často natolik děsivé, že vystraší i dospělé, natož hypersenzitivní děti nebo děti s PAS.
Pojďme si povědět o tom, co je možné pro děti udělat, abychom si oslavu Mikuláše užili a nebyl to spíše pekelný zážitek:
- Dítě připravujte dopředu: Vysvětlete dítěti, co se bude dít – využít k tomu můžete obrázkové příběhy, videa. Společně si o Mikuláši vykládejte. Zkuste přitom vyzdvihnout hlavně pozitivní stránku této tradice: „Mikuláš je laskavý, štědrý muž, který chce děti odměnit za dobré skutky, oceňuje jejich dobré chování.“ Můžete zkusit s dítětem nacvičit reakce na příchod Mikuláše, anděla a čerta – předvídatelnost situace pomůže u dětí snížit stres.
- Vytvořte bezpečné prostředí: U dětí s PAS a hypersenzitivních je dobré zvážit míru senzorických podnětů (hlasité zvuky, blikající světla, výrazné masky a kostýmy); pokud víte, že některé prvky by mohly být pro Vaše dítě náročné, naplánujte návštěvu Mikuláše v mírnějším provedení – bez hlasitých zvuků a bez masek. Toto promýšlejte zejména v době, kdy plánujete pozvat tuto trojici přímo k vám domů. Domov je pro děti prostředí, kde se obvykle cítí nejbezpečněji – to na jednu stranu může být faktor, který pomůže návštěvu Mikuláše lépe zvládnout, ale zároveň hrozí riziko, že dítěti jeho bezpečný prostor tímto narušíme, pokud by toho na něj bylo moc.
- Vyhněte se strašení: Zaměřte se na dobré skutky a pozitivní aspekty tradice. Pokud je pro dítě příliš náročné setkat se s tradičním čertem, můžete pozvat jen Mikuláše s andělem. Domluvte si signál, kterým dáte dítěti najevo, že jste tam s ním: obejmutí, dotyk na rameni, využití antistresových pomůcek (mačkání míčků apod.).
- Dejte dítěti kontrolu nad situací: Umožněte dítěti, aby si samo od Mikuláše, anděla a čerta určilo vzdálenost, kterou bude vnímat jako bezpečnou – možná bude chtít vše sledovat jen zpovzdálí – i to je v pořádku.
- Nenuťte dítě do recitace básniček a zpívání: Pro některé děti je stresující už jen představa, že bude muset zarecitovat veřejně básničku nebo zazpívat písničku, mohou mít obavy z hodnocení, ale i ze svého vlastního selhání. Ujistěte dítě, že nic z toho dělat nemusí, pokud samo nebude chtít.
- Upravte denní režim: Dbejte na to, aby dítě bylo před akcí odpočinuté, a během dne se snažte co nejvíce držet obvyklé rutiny. Jak už bylo zmíněno, zejména pro děti s PAS je rutina velmi důležitá proto, aby se cítily dobře a v bezpečí. Oslavu Mikuláše zkuste naplánovat tak, aby dítě už po celém dni nebylo unavené.
- Připravte vhodné odměny: Místo sladkostí můžete využít i smyslové dárky (relaxační pomůcky), které dítěti udělají radost, ale zároveň podpoří jeho potřeby.
Jestliže máte pocit, že by pro vaše dítě byla návštěva Mikuláše, čerta a anděla i přes veškerou přípravu velmi stresující, můžete tradici upravit tak, že dítě najde malé překvapení za oknem nebo v punčoše. Tak si zachováte kouzelnou atmosféru a rozzářené dětské oči, ale vyhnete se reakcím, které mohou být náročné nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Pokud návštěva proběhne a dítě vše zvládne, nezapomeňte ho pochválit a ocenit.
foto: se svolením Lucie Svobodové, zdroj: Autorský článek