fbpx

Od politických debat k influencerství „středního věku“. Lidé nemají rádi dokonalost, říká Helena Šulcová 2 fotografie
Helena Šulcová. (foto: se svolením Heleny Šulcové)

Miluje vlaky, je patriotka a vaří mňam recepty, které zvládne každý. Influencerkou se stala až ve chvíli, kdy začala svá videa dělat skutečně poctivě. To první bylo „o ničem“, ale zhlédlo ho 100 tisíc lidí.

Zveřejněno: 23. 3. 2025

Jak si představujete influencera? Většinou je to jasné. Stejně jako si při slově princezna vybavíte křehkou dívenku s dlouhými vlasy, krásnými šaty a korunkou, tak si při slově influencer vybavíte buď… no vlastně něco jako novodobou princeznu, anebo prince na bílém koni v moderní verzi. Skvělé a dokonalé matky pěti děti, které vše zvládají s úsměvem, anebo dívky perfektních tvarů, které propagují jen ty nejlepší produkty.

Ale ne všichni influenceři jsou mladí a dokonalí. A pro spolupráci by udělali cokoli. Existuje i něco jako „influenceři třetí generace“ (pardon). A, virtuální světe, div se, i oni mají co říct, nebo právě oni mají co říct. A některým se dokonce podařilo prodat jejich bystré mozky, skvělé nápady a zkušenosti ze zcela jiných oborů.

Jedno velké „mňam“

Jednou takovou ne zrovna -náctiletou influencerkou je i Helena Šulcová. Kdysi novinářka, moderátorka, dnes influencerka. Její hlas znáte z Radiožurnálu, Frekvence 1, tvář z České televize nebo Televize Seznam. Od srpna 2021 pravidelně postuje na sociálních sítích – nejznámější je pro své rychlé recepty, cestovatelské vlogy a každodenní zážitky.

Příjemná žena, která stojí nohama pevně na zemi. Neprodává ani vzdušné zámky, ani lesky na rty, po kterých dosáhnete vysněné kačeří tváře. Ona vám raději tu kachnu upeče. I když – kachna je zdlouhavý recept.

Helena Šulcová přiznává, že to co ona zvládne uvařit každý. Ale možná vás inspiruje. Ostatně, inspiruje více než 120 tisíc sledujících na TikToku (platforma jen pro mladé, že? Omyl!) a téměř až 100 tisíc na Facebooku (ano, to je pro nás starší). Sledují ji na Instagramu i na YouTube. Loni jí vyšla kniha Samé dobré starosti, která kombinuje jak recepty, tak vtipné postřehy. A je možné, že pod jejím vedením a za zvuku jejího nezaměnitelného „mňam“ možná poprvé zkusíte celerové hranolky nebo tagliatelle s fíky. Helena vám i prozradí, jak chutná párek s třešňovou omáčkou, brambory s banánovým dipem nebo míchaná vajíčka s avokádem a medem.

Související…

Nový život v novém těle: 50 je nových 30
Kristýna Nedobitá

Heleniným cílem ale není jen nabídnout vám ňamky-recepty, ale spíše zlepšit vám náladu při pondělní cestě do práce. Helena píše i o tramvajích, nutriích, Olomouci a Prostějově, ostrově Ischia nebo o Německu, kde tři roky žila.

Nás ale zajímá, jaké to je být influencerkou ne ve dvaceti a jaké video bylo to průlomové, kterým se nesmazatelně zapsala do číselné stopy virtuálního světa? I o tom je náš rozhovor.

Jaké to je být influencerkou „ve zralém“ věku? Promiňte to označení…

To označení je v pohodě, na mně každý vidí, že mi není dvacet.

Dnes už to není nic neobvyklého, je hodně influencerů, kterým je 40 let a více. Ale ještě před třemi lety jsem byla na TikToku docela rarita. Říkali mi tam "paní MŇAM!", protože jsem hodně natáčela ty své jednoduché recepty, ve kterých byla vždy věta: A je to MŇAM! Moderovala jsem předtím různé pořady ve velkých rádiích a televizích. I politické debaty, ale nic mě neproslavilo tak jako to MŇAM! 

Jak k vám tento nápad vůbec přišel? A začala jste dělat své „vaření“ už s myšlenkou, že budete influencerkou?

Nápad natáčet videa jsem měla dlouho. Ale měla jsem práci v rádiu nebo v televizi a k tomu hodně moderování akcí a toho času na natáčení videí moc nebylo. Až přišel covid. Najednou nebylo co dělat. Takže já mohla začít natáčet. První pokusy byly neúspěšné. Nevěděla jsem, jak na to.

Co se změnilo?

Až v létě 2021 jsem si řekla, že bych mohla začít natáčet vlogy. Tedy videa o tom, co dělám, kde jsem, co vidím kolem sebe. Začala jsem to dělat poctivě. Natáčela jsem, potom jsem přišla domů, napsala k tomu komentář, ten jsem namluvila a následně na to ustříhala natočené záběry. Tehdy jsem vůbec netušila, že se to chytne a stanu se, jak vy říkáte, influencerkou. A chytlo se to. Vaření přišlo až později. 

Dá se takto vůbec uživit?

Pro mě jsou sociální sítě přivýdělkem, není to jediný zdroj příjmu. Obecně se dá říct, že s tím množstvím sledujících, co mám já, a já jsem takový střední influencer, se můžete uživit slušně. Ale musíte se tomu denně věnovat. Musí to být vaše práce.

Je třeba období, kdy najednou mají vaše videa nižší sledovanost, než mívala. To člověka mrzí, ale nesmí se nechat znechutit a tvořit dál. Hlavní je se z toho nepodělat.

Je potřeba jednat s firmami, zkrátka je to byznys. I člověk s menším množství sledujících než já si může vydělat násobně víc než já, pokud bude obchodně šikovný. 

Co byste teď udělala jinak, kdybyste mohla?

Určitě bych od začátku víc spolupracovala s dalšími influencery a nechala se zastupovat nějakou agenturou, abych sama nemusela řešit tolik administrativy. Já si pořád myslela, že všechno zvládnu sama, prostě já já já... V tom už jsem dnes chytřejší a mnohem pokornější. Vím, že potřebuju mít kolem sebe lidi, kteří řadu věcí umějí výrazně lépe než já.

A kterým videem jste prorazila na sociálních sítích?

To vím úplně přesně. Bylo to video, které jsem natočila v srpnu 2021. Vlog z jednoho nedělního odpoledne, kdy v Praze pršelo, a já hledala, kde se před deštěm v centru Prahy ukryju. Klasická zábava, ale vlastně video trochu o ničem. Natočila jsem to, přišla večer domů a vůbec se mi to už nechtělo namlouvat a stříhat. Říkala jsem si, že na to kašlu, že je to stejně o ničem. Ale pak jsem si řekla: Ustříhej to, když už jsi to celé odpoledne točila. Tak jsem to udělala, nahrála někdy v deset večer na TikTok a ráno se nestačila divit. Z 250 sledujících, jsem měla tuším nějaké 4 000 a video nakonec udělalo nějakých 100 000 zhlédnutí. To byl průlom, motivace točit dál.  

Jak dlouho vám trvalo získat desítky tisíc followers? Je jasné, že recept neprozradíte, ale je to vytrvalostní mravenčí práce, nebo jste prostě trefila hřebík na hlavičku?

Na TikToku jsem měla 100 000 sledujících během roku. Na ostatních sítích mně to jde pomaleji. Recept na to, jak na sítích uspět, žádný univerzální není. Každému funguje něco jiného. Obecně se dá říct, že člověk na tom musí viset denně. A nesmíte se nechat odradit. Je třeba období, kdy najednou mají vaše videa nižší sledovanost, než mívala. To člověka mrzí, ale nesmí se nechat znechutit a tvořit dál. Hlavní je se z toho nepodělat. Jsou to pořád jen sociální sítě, není to celý svět. Rozhoduje za vás a o vás nějaký algoritmus a kdykoliv vás mohou vypnout. Jsou mnohem důležitější věci na světě. 

Nevěnujete se jen receptům, o čem všem píšete, a jak spolu vše souvisí? Jistě je za tím nějaký propojující příběh...

Natáčím hodně videa z vlaků, miluju vlaky. Kamkoliv musím cestovat, nejdříve se dívám, jestli se tam dá dobře dojet vlakem. Ráda natáčím o turistické Praze, je tu spousta nádherných míst. Ale nejenom Praha, i ostatní místa v Česku jsou krásná a já o nich ráda natáčím. Jsem dost patriot. Myslím si, že žijeme v nejlepší zemi na světě. Hodně z Česka je také v mé knize Samé dobré starosti, která vyšla loni. 

Na čem jsou vaše recepty založené, nebo proč myslíte, že jsou tak populární?

Asi proto, že byly jiné než ostatní. Já nejsem kdovíjaká dokonalá kuchařka, vařím dost jednoduchá jídla, která zvládne každý. Lidi nemají rádi dokonalost. Já dokonalá nejsem. Ani jsem neměla dokonalé nože, nebo kuchyňské spotřebiče. Ale zase jsem to uměla dobře natočit, namluvit a ustříhat.  

sulcovah5
Helena Šulcová (46) moderovala pořady v Radiožurnálu, Frekvenci 1 nebo v České televizi, spolupracovala také s německou televizí MDR. Na sociální sítě natáčí zábavná videa o vaření, cestování a drobnostech všedního života. Na podzim 2024 vyšla její kniha Samé dobré starosti.

Sledující na sociálních sítích

  • TikTok: 125 000 
  • Facebook: 94 000 
  • Instagram: 41 000 
  • YouTube: 29 000 

Kniha Samé dobré starosti

Kniha je vtipnou příručkou, která přináší spoustu příběhů, inspirací a receptů, které zvládne opravdu každý. Část příběhů a receptů v knize vychází z videí, které Helena natáčí na své sociální sítě. 

Určitě je to ale i těmi recepty. V čem je jejich kouzlo?

Jsou jednoduché, rychlé a MŇAM! 

Koho videa oslovují nejvíce, kdo jsou vaši sledující? Jsou to maminky, staré ženy, manželky, pracující ženy…?

Ano, jsou to ženy zhruba ze 70 % od 35 let výš. Jedinou výjimkou je pořád TikTok, kde mě sice sledují také převážně ženy, ale ve věku 18-24 let. 

Ten TikTok mi nejde z hlavy. Jaká platforma vám nejvíce sedí…? Nejpopulárnější jste asi právě na TikToku, ten ale, jak sama říkáte, rozhodně není doménou vašich vrstevníků… Jak se vám to povedlo a proč právě TikTok?

Já na TikToku začínala, takže tam mám pořád nejvíce sledujících, ale dosahy mám momentálně nejvyšší na Facebooku, ale ono se to pořád mění. Za měsíc bych vám třeba řekla, že mi nejvíce funguje Instagram nebo YouTube. Na TikToku jsem začínala ve správnou dobu, s obsahem, který se tam líbil, proto jsem tam před těmi třemi lety uspěla.

Kam směřujete dále, kam se chcete dostat a čeho dosáhnout?

Pokud jde o natáčení videí, pořád bych chtěla rozjet víc YouTube. To je ale časově velmi náročné, tak to musím dobře zvážit. Už nechci začínat něco, co bych potom nestíhala.

Čemu jinému se věnujete?

Namlouvám reklamy, ještě také moderují. Dřív jsem se věnovala herectví, k tomu bych se chtěla alespoň částečně vrátit.  

A proč to všechno děláte?

To se občas sebe ptám taky :)  

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...