O tom, že pro úvěr už nemusíte pouze do banky a že pro ubytování či odvoz domů už není nutné využívat služeb hotelů či taxiků, ví dnes v Česku naprostá většina lidí. A obliba těchto sdílených služeb roste. Proč? Podívejme se na některé příčiny.
Peer-to-peer služby (což v překladu znamená doslova „rovný s rovným“) nenabízejí uživatelům jen úsporu času, ale také výhodnější podmínky pro všechny zúčastněné. Díky tomu ušetří jak uživatelé jednotlivých služeb, tak i majitelé jednotlivých „statků“, tedy třeba auta, bytu, ale i finanční hotovosti.
Reklama
Sdílená ekonomika je zároveň synonymem tzv. společensky zodpovědného podnikání a přístupu k životu: Proč bychom všichni museli vlastnit auto nebo digitální kameru, když si je jednoduše můžeme půjčit jen na dobu, kdy je potřebujeme? Právě sdílení aut zažívá v Česku výrazný boom.
V roce 2016 internet pravidelně využívalo 76,5 % tuzemské populace. Ve srovnání s rokem 2006 zde pozorujeme téměř 40% nárůst.
Podle dat Asociace českého carsharingu jsme v Česku měli v roce 2012 jen 10 sdílených aut. V roce 2017 to už však bylo 344 vozů. Obliba P2P se ukazuje i na firmách, které zprostředkovávají půjčky mezi lidmi. Například přes společnost Zonky si půjčili lidé přes 3 miliardy korun.
Proč je sdílená ekonomika stále oblíbenější:
- Internet
Pryč jsou doby, kdy se připojení na internet počítalo na minuty. Dnes je internet dostupný všem a vyjde vás to „jen“ na pár korun. - Ekologie
Tím, že zařizujete vše online, nepotřebujete stovky papírů, které vám v lepším případě jen překáží, v tom horším je někde zapomenete a ztratíte. - Cena
Není to jen tím, že by Češi chtěli „zase na něčem šetřit“ a sledovali zboží v akci. Dělá to tak celý svět, protože nikdo nechce zbytečně utrácet. - Jednoduchost
Téměř vše zařídíte z pohodlí domova. Stačí vám počítač, tablet nebo mobil, abyste zařídili vše, co potřebujete. Nemusíte trávit čas na pobočkách. - …a zase ten internet
S masivním rozšířením internetu se zvýšila i důvěra lidí v nakupování přes internet. Objednat si cokoliv na internetu je bezpečnější, než se vydat do obchodu.
Ze studie Informační společnost v číslech 2017 Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2016 internet pravidelně využívalo 76,5 % tuzemské populace. Ve srovnání s rokem 2006 zde pozorujeme téměř 40% nárůst. Ze zmíněné zprávy také vyčteme, že zhruba polovina všech uživatelů, tedy téměř 4 miliony lidí, přistupují na internet pomocí mobilního telefonu či tabletu.
Podle zprávy APEK (Asociace pro elektronickou komerci) z roku 2017 nakupuje na internetu pravidelně 88 % Čechů a více než polovina z nich navíc uskuteční alespoň deset nákupů ročně.
Vzhledem k tomu, jak kladně Češi přijali možnosti e-commerce, byla jen otázka času, kdy začnou masivně využívat také platformy sdílené ekonomiky – od objednání taxi přes aplikaci v mobilu nebo zarezervování noclehu mimo tradiční hotelové sítě až po půjčky či investování peněz skrze peer-to-peer platformy.
foto: Shutterstock, zdroj: Zonky Times