Svátek nakupování je tady. Internetové obchody (a nejen ony) ale už se slevami začaly s předstihem. A na těch čínských se dá zboží pořídit za ještě příznivější ceny než obvykle. Jenže spolehnout se na doručení do Vánoc se příliš nedá. Ledaže byste si připlatili.
Reklama
Už jsme si řekli, co je Black Friday a jak nenaletět obchodníkům, teď si musíme říct, jak je to s těmi "nejlevnějšími e-shopy". Zatímco celý svět odpočítává dny do Black Friday, čínským nákupům vévodí takzvaný Singles´ Day neboli den nezadaných, připadající každý rok na 11. listopad. Jenže pro e-shopy z říše středu bude znamenat prodejní žně i Black Friday. Nákupy na portálech jako AliExpress nebo PandaWill jsou po celém světě rok od roku oblíbenější.
V první řadě je třeba si ujasnit, co od nákupu na čínském internetovém obchodě během Black Friday vlastně čekáte.
Jenže i zde na vás čeká několik nástrah, kterých byste si měli být vědomi, abyste si ušetřili případné zklamání. V první řadě je třeba si ujasnit, co od nákupu na čínském internetovém obchodě během Black Friday vlastně čekáte. Jde vám pouze o cenu, která je ještě výhodnější než obvykle? Nebo chcete zároveň pořídit laciného ježíška?
Levně, nebo včas
Může se vám totiž stát to, co se před dvěma lety stalo mně. Objednala jsem na AliExpressu pro svého synovce cyklistický dres. Dodací lhůta byla uvedena tak, že by zboží mělo stihnout přijít ještě před Štědrým dnem. Jenže jak se zdá, ani čínské e-shopy nejsou schopné za všech okolností zvládnout předvánoční nápor zákazníků a dres dorazil až v polovině ledna. Proto je dobré vždy pečlivě ověřit dodací lhůtu.
Za mírný poplatek v řádu jednotek dolarů totiž můžete zvolit doručení, kde je jeho termín garantovaný.
Ani nemrknete a snadno se ocitnete v situaci, kdy si nakonec požadované zboží objednáte na některém z tuzemských e-shopů, a zaplatíte víc, než kdybyste v Číně nakoupili za běžnou cenu s větším předstihem. Zkrátka a dobře proto, že nechcete zklamat své blízké a dárek jim chcete pod stromeček nadělit stůj co stůj. Ano, také se mi to už jednou stalo.
Jak je to s reklamací
Doručením výrobků ale celá anabáze nákupu na čínských internetových obchodech končit nemusí. Nezřídka dochází k tomu, že zboží došlo v jiné kvalitě, rozměru nebo počtu, než jste si objednali. V takovém případě přichází na řadu reklamace. Její průběh a výsledek se dá jen obtížně předvídat. Velmi také záleží na tom, jak nákladné věci jste si pořídili.
Na internetu je naštěstí dostupné nepřeberné množství referencí na nejrůznější čínské prodejce.
Já sama mám zkušenosti vesměs pozitivní. Stačilo prodejci popsat závadu, případně doprovodit fotografií a buď mi přišel náhradní kus, nebo peníze zpět na účet. Při drobných nákupech Číňané zkrátka reklamace neřeší a vy tak máte slušnou šanci, že ze vzájemné interakce vyjdete vítězně, respektive nebudete poškozeni.
Když ale nakupujete něco většího, je výhodnější se předem informovat, jak to s reklamací vlastně je. Na internetu je naštěstí dostupné nepřeberné množství referencí na nejrůznější čínské prodejce. Měli byste ale vědět, že Česká republika i Čínská lidová republika jsou smluvními státy Úmluvy OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží.
To ještě samo o sobě příliš neznamená. Důležitá je vždy vůle takové úmluvy dodržovat, jde tedy o vymahatelnost vašeho práva a nikoli jen o to, že to právo máte. A zde může nastat problém. Pokud se prodejce rozhodne se touto úmluvou neřídit, pak vám nezbude než zvažovat soudní spor. A k němu nejspíš dojde v Číně. Sami tak nakonec zvážíte, zda se vám podání žaloby a vedení soudního sporu vůbec vyplatí.
foto: Shutterstock, zdroj: Tech in Asia