Flexibilní práce není jen jedním z benefitů firem, které chtějí vyjít vstříc svým zaměstnancům. Mnohdy jde už o součást firemní kultury a manažeři zjišťují, že hodně lidí dokáže být doma, ale třeba i v kavárně nebo coworkingovém centru výkonnější než za stolem v kanceláři. V čem tedy tkví výhody práce „odkudkoli“?
Podle nedávného průzkumu společnosti Morar Consulting, do kterého se zapojilo 25 000 zaměstnanců ve 12 zemích, se 98 % respondentů domnívá, že kultura „práce odkudkoli“ má pozitivní dopad na produktivitu. A vedoucí pracovníci jdou této poptávce čím dál víc naproti. Britská nadace Work Foundation předpovídá, že mobilní práce se do roku 2020 bude týkat 70 % zaměstnanců a organizací. Zaměstnanci už dnes využívají mobilní technologie k tomu, aby jejich pracovní život byl pohodlnější, ale existují i měřitelné výhody, které práce odkudkoli má.
Šest výhod mobility
1. Spokojenější zaměstnanci
Průzkum z roku 2017 ukázal, že 38 % amerických zaměstnanců má dovoleno pracovat z domova nejméně jeden den v týdnu. Tito zaměstnanci vykazují mnohem vyšší úroveň spokojenosti s prací než ti, kteří tuto výhodu nemají.
Ve Velké Británii ročně kvůli nemocem či kvůli tomu, že se prostě „necítí“, ztrácí jeden zaměstnanec ročně zhruba 30 pracovních dní.
Morar Consulting, která ke svému výzkumu použila výrazně vyšší reprezentativní vzorek, odhaduje, že výhodu práce odkudkoli využívají globálně dvě třetiny zaměstnanců.
2. Nižší stres
Časově náročné denní dojíždění, zácpy na silnicích nebo problémy v hromadné dopravě přispívají ke zvyšování stresu a rizika onemocnění, jako jsou hypertenze a kardiovaskulární nemoci. Ve Velké Británii se víc než 50 % zaměstnanců v kanceláři potýká s tím, že kvůli dennímu dojíždění nemají čas na cvičení během týdne, což opět vede ke zvýšení obezity a hypertenzi. Na tyto neduhy si přitom stěžuje pouze 12 % zaměstnanců, kteří mají možnost práce z domova.
3. Nižší nemocenská
Šťastnější a zdravější zaměstnanci, kteří jsou se svou prací spokojenější, mají podle průzkumu také nižší počet absencí. Jen ve Velké Británii přitom ročně kvůli nemocem či kvůli tomu, že se prostě „necítí“, ztrácí jeden zaměstnanec ročně zhruba 30 pracovních dní. To má za následek odhadovanou ztrátu britské ekonomiky ve výši 77,5 miliardy liber za rok.
4. Vyšší produktivita
V průzkumu agentury MindMetre Research z roku 2017 56 % respondentů uvedlo, že mobilní práce jim pomohla k vyššímu soustředění, 53 % lidí také tvrdí, že práce odkudkoli zvyšuje jejich produktivitu. V roce 2015 se studie Stanfordské univerzity zaměřila na produktivitu vybraných pracovníků telefonních center z šestnácti tisíc zaměstnanců šanghajské cestovní kanceláře Ctrip, jimž byla nabídnuta možnost pracovat z domova.
Firma díky home officům pro své pracovníky dokázala na každém z nich ročně ušetřit přibližně dva tisíce dolarů.
Vybraní zaměstnanci vykázali zlepšení produktivity o 13 %. Tento skok se skládal ze dvou faktorů. Devět procent zaměstnanců si doma dává méně přestávek a ušetří čas i tím, že nemusí nikam dojíždět, další 4 % lidí tvrdí, že se jejich pracovní výkon zvýšil díky tomu, že mají doma klidnější a tišší prostředí.
5. Úspory v kancelářích
Experiment v Ctripu ukázal ještě jednu věc. Firma díky home officům pro své pracovníky dokázala na každém z nich ročně ušetřit přibližně dva tisíce dolarů. Dvě třetiny z této částky pocházely z toho, že cestovka zmenšila své kancelářské prostory. Také průzkum MindMetre potvrdil, že hlavní motivací 51 % firem, které dávají lidem možnost práce odkudkoli, je snížení fixních kancelářských nákladů.
6. Udržení zaměstnanců
Výzkum Úřadu britské vlády pro podnikání v oblasti inovací uvádí, že flexibilní práce vede v některých případech k velmi významným úsporám firem, ale má také pozitivní vliv na udržení zaměstnanců. Vraťme se ještě naposledy k cestovní kanceláři Ctrip. Výzkumníci během experimentu s mobilitou zaměstnanců zjistili, že se u lidí, již měli možnost pracovat z domu, snížil počet výpovědí o 50 % oproti skupině zaměstnanců, kteří zůstali v kancelářích.
Digitální kultura
Výhody práce odkudkoli jsou tedy nesporné. Do firemní kultury, která už dnes s mobilitou svých pracovníků počítá, se samozřejmě promítá kultura digitální. Zaměstnanci a týmy mají dnes k dispozici nepřeberné množství nástrojů ke komunikaci, sdílení dokumentů, myšlenek i celých projektů. Základem digitální kultury je ale jasná představa a dohoda o tom, jak tyto nástroje používat, aby týmy pracovaly efektivně, a také ochota investovat čas a zdroje do proškolení zaměstnanců a změny pracovních návyků. Asi nepřekvapí, že pro dosažení změny firemní kultury na digitální je klíčový také příklad vedení.
Podniky s digitální kulturou mají dvakrát více výkonných zaměstnanců, třikrát více inovativních pracovníků a pětkrát víc lidí, kteří přinášejí strategickou hodnotu.
Stojí to ale za to. Pokud totiž necháme vývoj firemní kultury a pracovních zvyků náhodě, může se snadno přihodit, že bude každý používat jiné postupy a nástroje komunikace a sdílení. Produktivita a motivace pak začnou paradoxně váznout. Společnost Microsoft nedávno provedla rozsáhlý průzkum mezi 20 000 pracovníky v 21 evropských zemích, který se týkal přesně této otázky. Vyplynulo z něj, že podniky s digitální kulturou mají dvakrát více výkonných zaměstnanců, třikrát více inovativních pracovníků a pětkrát víc lidí, kteří firmě přinášejí strategickou hodnotu. Lidé dnes pracují ve dvojnásobném počtu týmů (včetně těch virtuálních) než před pěti lety a až 80 % pracovního času tráví interakcí s ostatními (schůzky, maily, telefony…), což vyžaduje nový přístup k vedení a organizaci práce.
Reklama
Doba, kdy se pracovní činnost odehrávala mezi čtyřmi stále stejnými stěnami a několika stále stejnými kolegy, zkrátka začíná být minulostí. Možná se naopak blíží doba, kdy výraz „jít do práce“ bude stejně metaforický, jako když dnes říkáme „vytočit telefonní číslo“. Pro zaměstnance 21. století není až tak důležitý benefit možnosti práce z domova, mnohem důležitější je pro ně právě ona moderní, otevřená a flexibilní firemní kultura. A pokud je ona firemní kultura ještě navíc digitální, nemusíte do firmy vlastně ani moc chodit. Chodíte do ní totiž digitálně.
foto: Shutterstock, zdroj: Entrepreneur